Multipla powróci? W 2027 roku Fiat ma pokazać zupełnie nowy model, który na rynku będzie rywalizował m.in. z Dacią Bigster. Początkowo mówiono o nim Giga Panda, ale teraz okazuje się, że Włosi mogą skorzystać z dobrze już znanej nazwy.
Fiat Multipla, który debiutował w 1998 roku, obecnie jest obiektem wielu kpin i żartów. Choć był samochodem o zaskakująco przemyślanej konstrukcji, nie przekonał do siebie tak wielu klientów, jak oczekiwali tego Włosi.
Powodem była dziwaczna stylistyka nadwozia, które wygładzono przy okazji obszernego liftingu. Mimo to za tym autem i tak ciągnie się opinia dotycząca jego pierwszego wcielenia. Z drugiej strony... któż z nas nie słyszał o Multipli?
Fiat, który niedawno na rynek wprowadził Grande Pandę, ma zamiar mocno rozwijać swoją gamę modelową. W ciągu najbliższych dwóch lat światło dzienne ujrzą nowy SUV oraz crossover, utrzymane w stylistyce najnowszego modelu tego producenta.
Ich maksymalna długość wyniesie 4,5 m. Powstaną na platformie Smart Car koncernu Stellantis, wywodzącej się z architektury CMP/e-CMP (m.in Peugeot 2008, Jeep Avenger, Alfa Romeo Junior) tyle że dużo od niej tańszej.
Oszczędności biorą się nie tylko z uproszczonej konstrukcji, ale i z faktu, że 90% komponentów do jej stworzenia pochodzi z tzw. „krajów o niskich kosztach”. Smart Car może przyjąć napędy czysto spalinowe, hybrydowe lub elektryczne.
Przyszły SUV pod względem stylistycznym będzie wywodził się z rodziny Grande Pandy, ale jednocześnie ma czerpać inspirację z innych historycznych modeli włoskiej marki. Choć początkowo mówiono o nim Giga Panda, ostatnio szefowie Fiata zasugerowali, że może nosić inną nazwę.
„To będzie wyzwanie, ponieważ wydaje się, że nie mamy takiego samego dziedzictwa w zakresie samochodów rodzinnych, jakie mamy w przypadku „pięćsetki” i Pandy. Ale w rzeczywistości tak jest, ponieważ jeśli pomyślimy o Multipli, to Fiat ma na tym segmencie swoją historię” – mówi w rozmowie z brytyjskim Autocarem Gaetano Thorel, szef Fiat Europe.
„Dzięki koncernowi Stellantis mamy możliwość oferowania naszym klientom i dealerom pełnej gamy samochodów osobowych od 2,5 do 4,4 metra. To jest terytorium Fiata” – dodaje.
Nowy Fiat Multipla – jeśli rzeczywiście zyska tę nazwę – ma być nie minivanem, a tradycyjnym SUV-em. Do swojego protoplasty może nawiązywać jednak maksymalizacją pod względem wykorzystania przestrzeni w kabinie. Można się spodziewać wariantu 7-miejscowego, jakim dysponuje choćby Citroen C3 Aircross, oparty również na platformie Smart Car
Drugim samochodem, jaki zadebiutuje w ciągu dwóch lat, będzie crossover, zwiastowany przez koncepcyjnego Fiata Fastbacka. Ma on być duchowym następcą Tipo. Zapewne na rynku pojawi się przed Multiplą.