Rozsądne ceny ofertowe, tanie części zamienne oraz nieskomplikowana, ułatwiająca naprawy budowa przemawiają za zakupem używanego Fiata. Przedstawiamy 13 godnych uwagi modeli – polecane wersje silnikowe, zalety, wady, najczęstsze usterki, ceny.
Przez lata Fiat wiódł prym na rynku pierwotnym i wtórnym, co było zasługą modeli 126p, Cinquecento oraz Seicento. Obecnie oferty ich sprzedaży coraz rzadziej pojawiają się w serwisach ogłoszeniowych, a są przeglądane – odpowiednio – przez miłośników youngtimerów oraz osoby szukające możliwie taniego samochodu (jeżdżące Seicento można kupić dosłownie za kilkaset złotych).
Na rynku wtórnym nie brakuje innych modeli Fiata. Wiele z nich stoi jednak w cieniu samochodów z Niemiec czy Japonii. Czy słusznie? Fiaty mają swoje przypadłości (np. pękające obudowy alternatorów czy niezbyt trwałe elektryczne wspomaganie kierownicy), jednak mechanicy doskonale znają ich problemy, a części w ASO nie są specjalnie drogie, nie brakuje też zamienników, a wiele elementów uda się dokupić na każdym „szrocie” (warto pamiętać, że obecnie można bez trudu zrobić to także przez internet).
Oczywiście nie należy pochodzić do tej informacji bezkrytycznie – fakt, że pojedyncze elementy są dość tanie, nie oznacza, że niskim kosztem uda się doprowadzić do ładu latami zaniedbywany samochód.
Zakup używanego Fiata polecamy kierowcom niezbyt przychylnym okiem spoglądającym na samochody przeładowane elektroniką czy bardzo skomplikowanymi rozwiązaniami technicznymi. Włoska marka wdrażała je tylko w takim zakresie, w jakim były niezbędne ze względu na bezpieczeństwo, funkcjonalność pojazdu czy emisję spalin.
Nie lekceważono przy tym aspektów związanych ze stylizacją czy możliwościami personalizacji pojazdów, co przełożyło się na spektakularny sukces modelu 500.
O względy klientów całkiem skutecznie rywalizuje też Tipo. Nic dziwnego. Mimo że było jednym z najtańszych nowych aut, nie straszyło niskim komfortem jazdy ani siermiężną stylizacją nadwozia i wnętrza.
Ceny: 14-53 tys. zł
Dane techniczne: benzynowy, poj.: 1242 cm3, moc: 69 KM, maksymalny moment obr.: 102 Nm, prędkość maksymalna: 160 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
Moda na Fiata 500 nie przemija. To zasługa nie tylko uroku auta, ale również polityki producenta, który zadbał o jakość produkcji, możliwości personalizacji i ciekawe wersje specjalne (ze sportowym Abarthem na czele).
Model bazuje na mechanice Pandy II, co przekłada się na łatwość napraw. Za typowe usterki można uznać wytłuczenie przedniego zawieszenia, spalanie oleju czy defekty elektrycznego wspomagania.
Poza 3-drzwiową wersją dostępne było Cabrio z brezentowym dachem
Plusy i minusy
Ceny: 3-19 tys. zł
Dane techniczne: benzynowy, poj.: 1242 cm3, moc: 60 KM, maksymalny moment obr.: 102 Nm, prędkość maksymalna: 157 km/h, przysp. 0-100 km/h: 14,0 s, średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km
Niskie ceny i praktyczne, 5-drzwiowe nadwozie sprawiły, że Panda II sprzedawała się doskonale. Na rynku wtórnym nie brakuje samochodów z krajowych salonów. Większość z nich, zwłaszcza z początku produkcji, jest zużyta i nie ma na wyposażeniu nawet klimatyzacji. Takie auta mogą okazać się trudne do sprzedania.
Zakup taniej Pandy odradzamy z jeszcze jednego powodu – zwykle jest ona siedliskiem wielu różnych usterek. Warto zapolować na droższe, lepiej wyposażone auto z końca produkcji
Plusy i minusy
Ceny: 17-45 tys. zł
Dane techniczne: benzynowy, poj.: 1242 cm3, moc: 69 KM, maks. moment obr.: 102 Nm, prędkość maks.: 162 km/h, przysp. 0-100 km/h: 13,4 s, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100 km
W oparciu o mechanikę Pandy II stworzono bardziej wysmakowany stylistycznie i lepiej wyposażony model. Oznaczało to również wyższe ceny ofertowe, które zmniejszyły grono nabywców. Rynek wtórny jest drugą szansą dla Pandy III.
Dostępne egzemplarze wciąż cieszą oko i zapewniają niezły komfort jazdy – także akustyczny, bo w przeciwieństwie do rywali bazowy silnik 1.2 miał cztery cylindry. Obecnie najwięcej problemów generują elementy elektroniczne i przedniego zawieszenia. Wiele diesli służyło w firmowych flotach.
Plusy i minusy
Ceny: 2-5 tys. zł
Dane techniczne: benzynowy, poj.: 1242 cm3, moc: 80 KM, maksymalny moment obr.: 114 Nm, prędkość maksymalna: 172 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
Rynkowa kariera niegdyś popularnego modelu dobiega końca. Wiele aut jest mocno zużytych, więc rozmowę ze sprzedającym warto zacząć od ustalenia terminu kolejnego badania technicznego (przejście go bez napraw może nie być możliwe).
Lepiej już na starcie dołożyć do sprawnego auta. Auta po liftingu są mniej zużyte i lepiej wyposażone. Polecamy prosty, benzynowy silnik 1.2 (świetnie pracuje na LPG). W dieslach 1.3 wymiany może wymagać łańcuch rozrządu. Typowe dla modelu są wycieki oleju z silników i skrzyń oraz awarie elektrycznego wspomagania kierownicy.
Plusy i minusy
Ceny: 6-30 tys. zł
Dane techniczne: wysokoprężny, poj.: 1248 cm3, moc: 75 KM, maksymalny moment obr.: 190 Nm, prędkość maksymalna: 165 km/h, przysp. 0-100 km/h: 13,6 s, średnie zużycie paliwa: 4,1 l/100 km
W kolejnych latach auto oferowano jako Grande Punto, Punto Evo oraz Punto. Korzystna relacja ceny do wyposażenia i stylizacji czynią z tego modelu jedną z najciekawszych propozycji na rynku wtórnym. Trwałość auta nie jest wzorowa, ale wiele usterek można usunąć niskim kosztem (nie brakuje zamienników i używanych części).
Rozsądnym minimum jest silnik 1.4 8V. Kto szuka kompromisu między osiągami i spalaniem, może wybrać diesla 1.3 JTD (lub starszego 1.9).
Plusy i minusy
Ceny: 2-13 tys. zł
Dane techniczne: benzynowy, poj.: 1596 cm3, moc: 103 KM, maksymalny moment obr.: 145 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 7,3 l/100 km
Atrakcyjna stylizacja, dobrze wykończone wnętrze i bogate wyposażenie miały uczynić ze Stilo rywala np. VW Golfa. Model ten zatracił atut innych Fiatów w postaci atrakcyjnej ceny. W rezultacie nie sprzedawał się dobrze. Nie pomogły ani specjalne odmiany, np. Schumacher czy uterenowiona Uproad, ani wprowadzenie słabszych wersji.
Używane Stilo jest ciekawą propozycją. Spora masa (1,2 t) sprawia, że bazowe silniki 1.2/1.4 zapewniają skromną dynamikę. Do wyboru są 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Auto jest nawet dwukrotnie tańsze od Golfów IV/V.
Plusy i minusy
Ceny: 26-58 tys. zł
Dane techniczne: benzynowy, poj.: 1368 cm3, moc: 95 KM, maksymalny moment obr.: 127 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km
Tipo jest dostępne w trzech wersjach nadwoziowych. Polecamy kombi (fot.). Wersje hatchback i kombi mają nieco ładniej stylizowany kokpit od sedana.
W Polsce Tipo upodobali sobie nabywcy indywidualni oraz osoby świadczące odpłatny przewóz osób. Ich wybór jest całkowicie zrozumiały. Kompaktowe Tipo wygląda dobrze, ma przestronne wnętrze, nie kosztuje dużo, a mechanicznie czerpie pełnymi garściami z rozwiązań sprawdzonych wcześniej w innych modelach Fiata.
Na rynku wtórnym łatwo o wersję z bazowym silnikiem 1.4 16V, który świetnie pracuje na LPG. Udane są też diesle, chociaż 1.3 JTD okazuje się nieco za słaby, a 1.6 JTD kosztuje sporo.
Tipo pozostaje wolne od poważnych usterek. Użytkownicy najczęściej skarżą się na zużycie elementów przedniego zawieszenia (skutkuje hałasami), błędy elektroniczne czy umiarkowanie trwałe sprzęgło. Czasem obserwowane jest nadmierne spalanie oleju.
Plusy i minusy
Ceny: 10-28 tys. zł
Dane techniczne: benzynowy, poj.: 1368 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obr.: 230 Nm, prędkość maksymalna: 212 km/h, przysp. 0-100 km/h: 8,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km
Jedno z najbardziej niedocenionych aut kompaktowych. Kompaktowy Fiat od zawsze stał w cieniu rywali. Poza brakiem wersji kombi i nietrwałymi łożyskami ręcznych skrzyń M32 trudno wytknąć mu poważne mankamenty.
Bravo wciąż wygląda atrakcyjnie, benzynowe silniki 1.4 T-Jet zapewniają dobre osiągi i akceptują zasilanie LPG, a diesle 1.6/1.9/2.0 M-Jet są trwałe i żwawe. W jednostkach 1.4 MultiAir możliwe są awarie systemu sterowania zaworami.
Plusy i minusy
Ceny: 9-19 tys zł
Dane techniczne: wysokoprężny, poj.: 1910 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obr.: 280 Nm, prędkość maks.: 195 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km
Auto dzieli płytę i część rozwiązań technicznych z Oplem Vectrą C. Sylwetka łącząca w sobie cechy dużego kombi i minivana nie zachęca do zakupu. Croma rekompensuje to przestronnością wnętrza, rozsądnymi cenami ofertowymi i niezłym wyposażeniem – przypomnijmy, że mowa o aucie klasy średniej.
Warto szukać egzemplarza po liftingu z 2007 r. (na fot.) – będzie mniej zużyty od starszych. Najlepszym silnikiem jest diesel 1.9. 2.4 R5 M-Jet (200 KM) jest mocny, ale drogi w serwisowaniu. Z kolei benzynowe silniki 1.8/2.2 przeciętnie współpracują z LPG.
Plusy i minusy
Ceny: 15-31 tys. zł
Dane techniczne: wysokoprężny, poj.: 1910 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obr.: 280 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,2 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km
Sedici to produkowany przez Suzuki bliźniak modelu SX4. Mały SUV z podniesionym do 17,5 cm prześwitem oraz spotykanym w wielu egzemplarzach dołączanym napędem 4x4 jest ciekawą propozycją dla osób często jeżdżących po bocznych drogach.
Na trwałość bezwypadkowych i serwisowanych aut nie można narzekać. Poza defektami osprzętu oraz uszczelki smoka olejowego diesli 2.0 M-Jet można spodziewać się skaz lakieru – zarysowań i małych ognisk korozji.
Plusy i minusy
Ceny: 42-70 tys. zł
Dane techniczne: benzynowy, poj.: 1598 cm3, moc: 110 KM, maksymalny moment obr.: 152 Nm, prędkość maksymalna: 180 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km
500X dzieli platformę podwoziową i mechanikę z Jeepem Renegade'em. Po spektakularnym sukcesie „pięćsetki” Fiat przeniósł znane z niej motywy stylistyczne do większych modeli.
Wyżej zawieszony crossover 500X nie tylko cieszy oko. Jak na razie to trwałe auto – problemy najczęściej ograniczają się do elektroniki.
Do codziennej jazdy w zupełności wystarczy wolnossący, benzynowy silnik 1.6. Wersje 4x4 mają przyzwoitą dzielność terenową.
Plusy i minusy
Ceny: 23-52 tys. zł
Dane techniczne: wysokoprężny, poj.: 1598 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obr.: 320 Nm, prędkość maksymalna: 189 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,7 s, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
Minivan nie jest specjalnie poszukiwany, co przekłada się na rozsądne ceny ofertowe. Wersja Trekking może uchodzić za ciekawą alternatywę dla crossovera. Auto bazuje na płycie Punto, więc naprawy nie stanowią problemu.
Nie polecamy benzynowej wersji 0.9 TwinAir – silnik jest za słaby do tego auta, co kończy się znacznym spalaniem.
Auto było oferowane także w wydłużonej o 21 cm wersji Living.
Plusy i minusy
Ceny: 12-70 tys. zł
Dane techniczne: wysokoprężny, poj.: 1598 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obr.: 375 Nm, prędkość maksymalna: 191 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,1 s, średnie zużycie paliwa: 13,7 l/100 km
Wersja z przodem widocznym na zdjęciu była oferowana do liftingu w 2014 r. Doblo to idealna propozycja dla dużych rodzin, osób prowadzących aktywny tryb życia czy przedsiębiorców poszukujących użytkowego samochodu – przestronne wnętrze, dwie długości nadwozia i szeroka paleta silników pozwalają idealnie dopasować auto do potrzeb.
Na okazje nie ma co liczyć. Tanie Doblo są skromnie wyposażone i mają przebiegi znacznie przekraczające 300 tys. km.
Plusy i minusy
Mimo że Fiat 500e był oferowany wyłącznie w USA, znalezienie go na polskim rynku wtórnym nie jest trudne. Zachętą do importu jest zerowa stawka akcyzy. Zarejestrowane egzemplarze są wyceniane na 41-62 tys. zł.
Przed zakupem koniecznie trzeba sprawdzić kondycję akumulatorów (lub przynajmniej maksymalny zasięg po pełnym naładowaniu). 111 KM i 199 Nm zapewniają dobre osiągi.
Kto musi regularnie pokonywać ośnieżone, błotniste czy wyboiste drogi, a szuka małego auta, powinien zainteresować się Pandą 2. lub 3. generacji w wersji z napędem 4x4. Dzięki niskiej masie samochód zaskakująco dobrze sprawdza się w trudnych warunkach. Małe rozmiary pozwalają na objechanie przeszkód, których nie da się sforsować.
Fiat promował Pandę 4x4 występami zmodyfikowanego auta w morderczym Dakarze. Panda II z napędem 4x4 kosztuje 10-22 tys. zł. Za trzecią odsłonę, w zależności od przebiegu oraz konfiguracji, sprzedający oczekują 23-50 tys. zł.
Fiat został założony w 1899 r., a jego pełna nazwa to Fabbrica Italiana Automobili Torino. Na przestrzeni lat należące do koncernu spółki produkowały wiele pojazdów – w tym ciężarówki, traktory, czołgi i samoloty.
Istotnym polem działalności Fiata był też sport motorowy. Największe sukcesy odniósł rajdowy Fiat 131 Abarth, którym kierowcy wywalczyli najwyższe stopnie podium w latach 1978 i 1980, a marka sięgnęła po mistrzowskie korony w sezonach 1977, 1978 i 1980.
Aktualnie największym hitem Fiata jest model 500. Pod koniec marca 2021 r. fabryka w Tychach świętowała wyprodukowane 2,5-milionowego egzemplarza (na fot.).
Auta z polskiego zakładu są eksportowane na rynki całego świata. W latach 2011–2019 Fiaty 500 dla amerykańskich klientów dostarczała fabryka w meksykańskiej miejscowości Toluca.
Popularność wielu modeli Fiata oraz ich znaczny stopień zunifikowania technicznego przekładają się na dobry dostęp do części zamiennych. Na przykładzie Bravo pokazujemy, jakich wydatków można spodziewać się przy naprawach podwozia.
Popularność Fiata sprawia, że w sieci działa spora liczba for dyskusyjnych miłośników tej marki. Nie tylko wymieniają się informacjami, ale czasem organizują spotkania.
Jednym z najlepiej znanych jest odbywający się w okolicach Warszawy zlot serwisu forzaitalia.pl.
Fiat pozostaje jednym z mocniejszy graczy na rynku wtórnym. Liczba ofert sprzedaży aut tej marki w popularnym serwisie Otomoto.pl przewyższa analogiczną dla Hondy czy Mazdy, a jest tylko nieco mniejsza niż Hyundaia i Kii.
Używane Fiaty są lepsze niż obiegowe opinie o nich, ale istotne jest znalezienie auta w dobrym stanie.
Szeroka paleta modeli sprawia, że każdy znajdzie propozycję na własną kieszeń, a także dopasuje auto do preferencji. Obiegowe opinie na temat Fiata nie powinny zniechęcać nas do zakupu. Ogólna trwałość włoskich aut jest przyzwoita, a tanie części ograniczają koszty serwisowe.