Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Fiat Tipo II

Propozycja dla rozsądnych. Tipo nie szokuje stylizacją czy wyszukaniem technicznym, ale jest trwałe i łatwe w naprawach.

  • Lata produkcji: od 2015 r.
  • Silniki: benz. 1.4-1.6 (95-120 KM), diesle 1.3-1.6 (95-120 KM)
  • Wersje: htb 5d, kmb, sed
  • Długość/rozstaw osi: 437-457/264 cm, szerokość/wysokość: 179/149-151 cm, bagażnik: htb 440 l, sed 520 l, kmb 550 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Tipo to budżetowy model, więc nie należy oczekiwać fajerwerków stylistycznych. Nie jest to jednak rozciągnięte auto miejskie (jak np. Skoda Rapid) – wynikająca z tego szerokość nadwozia i wnętrza dodatnio wpływa na prowadzenie czy ilość miejsca w kabinie. Trzy wersje nadwoziowe ułatwiają dopasowanie Tipo do potrzeb nabywcy.

Fiat-Tipo-II_3
O ergonomii czy łatwości obsługi nie można powiedzieć złego słowa. Przyzwoite materiały.

SILNIKI

Źródłem mocy są sprawdzone silniki Fiata – proste, trwałe, niedrogie w naprawach oraz tolerujące instalacje gazowe.

AWARYJNOŚĆ

Tipo są dość młode i na razie usterki ograniczają się do przypadkowych incydentów, zwykle usuniętych przez serwis jeszcze na gwarancji. Za powtarzalne można uznać doniesienia o wytłuczonych elementach zawieszenia i drążkach kierowniczych. Użytkownicy Tipo sygnalizowali także problemy z dociskami sprzęgieł (zdarzały się wymiany jeszcze na gwarancji) czy hałasującymi elementami wykończeniowymi.

KOSZTY

Oparcie Tipo o mechanikę znaną z innych modeli Fiata przełożyło się na świetny dostęp do niedrogich zamienników.

SYTUACJA RYNKOWA

Pula używanych Tipo szybko rośnie. W większości są to krajowe egzemplarze z udokumentowaną historią. Najczęściej pofirmowe. Klienci indywidualni zwykle kupują budżetowe auta na długie lata.

Fiat-Tipo-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Do wersji 1.4 T-Jet Fiat proponował fabryczną instalację LPG. Ale takiej konwersji można z powodzeniem dokonać w dobrym warsztacie – silnik 1.4 nie wymaga modyfikacji, by dobrze pracować na gazie.
  • Benzynowy silnik 1.6 był oferowany wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.
  • Do diesla 1.6 można było zamówić dwusprzegłową, 6-stopniową skrzynię DDCT.
  • Sedan ma nieco inną deskę rozdzielczą od hatchbacka/kombi.

CENY

27 000 zł – Ceny minimalne topnieją. To zasługa pofirmowych aut z przebiegami ok. 200 tys. km. Będzie ich coraz więcej.
40 000 zł – Budżet pozwalający na swobodne przebieranie w ofertach. Albo zakup... nowego Tipo (najtańsze są za 42 tys. zł.).
68 000 zł – Demonstracyjne auta dealerów albo nowe, dobrze wyposażone Tipo z roczników 2018-2019.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 1.4 T-Jet 1.4 T-Jet LPG 1.6 1.3 Multijet 1.6 Multijet
Pojemność skokowa 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1598 cm³ 1248 cm³ 1598 cm³
Zasilanie benzynowy benz. turbo benz. turbo benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 95 KM 120 KM 120 KM 110 KM 95 KM 120 KM
Maks. moment obr. 127 Nm 215 Nm 215 Nm 152 Nm 200 Nm 320 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,5 s 10,1 s 10,1 s 11,2 s 11,7 s 9,7 s
Prędkość maks. 185 km/h 200 km/h 221 km/h 192 km/h 180 km/h 199 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km 8,3 l LPG/100 km 6,3 l/100 km 3,7 l/100 km 4,7 l/100 km

HISTORIA MODELU

2015 - premiera Fiata Tipo II
2016 - rusza sprzedaż sedana w centralnej oraz zachodniej części Europy
2017 - pierwsze dostawy hatchbacka oraz kombi do krajowych salonów
2018 - Tipo spełniające normę Euro 6d

Fiat-Tipo-II_5
Fiat Tipo kombi (od 2016 r.).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Hałasujące łączniki stabilizatora
    Luzy najwcześniej pojawiają się na łącznikach przedniego stabilizatora.
    Koszt wymiany: od 120 zł
  • Wybite końcówki drążków kierowniczych
    Konfrontację ze stanem polskich dróg średnio znoszą też końcówki drążków.
    Koszt wymiany: od 150 zł
  • Przerwy w obwodach elektrycznych
    Naprawa zwykle ogranicza się do dociśnięcia lub przeczyszczenia kostek w drzwiach.
    Koszt naprawy: od 60 zł
  • Zawodny docisk sprzęgła
    Jeżeli auto jest już po gwarancji, najlepiej od razu wymienić kompletne sprzęgło.
    Koszt wymiany: od 550 zł

ZALETY I WADY

+ Jedno z ostatnich tak prostych, a zarazem łatwych do serwisowania aut.
+ Doskonała baza tanich zamienników.
+ Paleta udanych i trwałych silników.

- Drobne niedostatki wykończeniowe czy awarie (np. czujników parkowania).
- Silniki niektórych aut spalają już olej.

Fiat-Tipo-II_4
Atutem wszystkich wersji nadwoziowych są duże i ustawne bagażniki.

WARTO KUPIĆ

Zamiast bazowego silnika 1.4 lepiej wybrać żwawszy 1.4 T-Jet (toleruje LPG). Diesel – o ile jego przebieg jest udokumentowany.

UWAŻAJ NA

Diesel do miasta z racji DPF nie jest najlepszą propozycją. Najtańsze auta często mają wypadkową przeszłość.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6

SUMA 20/24 pkt

Czytaj także