Propozycja dla rozsądnych. Tipo nie szokuje stylizacją czy wyszukaniem technicznym, ale jest trwałe i łatwe w naprawach.
Tipo to budżetowy model, więc nie należy oczekiwać fajerwerków stylistycznych. Nie jest to jednak rozciągnięte auto miejskie (jak np. Skoda Rapid) – wynikająca z tego szerokość nadwozia i wnętrza dodatnio wpływa na prowadzenie czy ilość miejsca w kabinie. Trzy wersje nadwoziowe ułatwiają dopasowanie Tipo do potrzeb nabywcy.
Źródłem mocy są sprawdzone silniki Fiata – proste, trwałe, niedrogie w naprawach oraz tolerujące instalacje gazowe.
Tipo są dość młode i na razie usterki ograniczają się do przypadkowych incydentów, zwykle usuniętych przez serwis jeszcze na gwarancji. Za powtarzalne można uznać doniesienia o wytłuczonych elementach zawieszenia i drążkach kierowniczych. Użytkownicy Tipo sygnalizowali także problemy z dociskami sprzęgieł (zdarzały się wymiany jeszcze na gwarancji) czy hałasującymi elementami wykończeniowymi.
Oparcie Tipo o mechanikę znaną z innych modeli Fiata przełożyło się na świetny dostęp do niedrogich zamienników.
Pula używanych Tipo szybko rośnie. W większości są to krajowe egzemplarze z udokumentowaną historią. Najczęściej pofirmowe. Klienci indywidualni zwykle kupują budżetowe auta na długie lata.
Sedan ma nieco inną deskę rozdzielczą od hatchbacka/kombi.
27 000 zł – Ceny minimalne topnieją. To zasługa pofirmowych aut z przebiegami ok. 200 tys. km. Będzie ich coraz więcej.
40 000 zł – Budżet pozwalający na swobodne przebieranie w ofertach. Albo zakup... nowego Tipo (najtańsze są za 42 tys. zł.).
68 000 zł – Demonstracyjne auta dealerów albo nowe, dobrze wyposażone Tipo z roczników 2018-2019.
SILNIK | 1.4 | 1.4 T-Jet | 1.4 T-Jet LPG | 1.6 | 1.3 Multijet | 1.6 Multijet |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1598 cm³ | 1248 cm³ | 1598 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benz. turbo | benz. turbo | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 95 KM | 120 KM | 120 KM | 110 KM | 95 KM | 120 KM |
Maks. moment obr. | 127 Nm | 215 Nm | 215 Nm | 152 Nm | 200 Nm | 320 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,5 s | 10,1 s | 10,1 s | 11,2 s | 11,7 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 200 km/h | 221 km/h | 192 km/h | 180 km/h | 199 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 5,7 l/100 km | 6,0 l/100 km | 8,3 l LPG/100 km | 6,3 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,7 l/100 km |
2015 - premiera Fiata Tipo II
2016 - rusza sprzedaż sedana w centralnej oraz zachodniej części Europy
2017 - pierwsze dostawy hatchbacka oraz kombi do krajowych salonów
2018 - Tipo spełniające normę Euro 6d
Zawodny docisk sprzęgła
Jeżeli auto jest już po gwarancji, najlepiej od razu wymienić kompletne sprzęgło.
Koszt wymiany: od 550 zł
+ Jedno z ostatnich tak prostych, a zarazem łatwych do serwisowania aut.
+ Doskonała baza tanich zamienników.
+ Paleta udanych i trwałych silników.
- Drobne niedostatki wykończeniowe czy awarie (np. czujników parkowania).
- Silniki niektórych aut spalają już olej.
Zamiast bazowego silnika 1.4 lepiej wybrać żwawszy 1.4 T-Jet (toleruje LPG). Diesel – o ile jego przebieg jest udokumentowany.
Diesel do miasta z racji DPF nie jest najlepszą propozycją. Najtańsze auta często mają wypadkową przeszłość.
Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6
SUMA 20/24 pkt