Włoski kompakt debiutuje w nowej, oszczędnej wersji z napędem hybrydowym.
Fiat zelektryfikował już Pandę i „pięćsetkę”, teraz nadszedł czas na Tipo. Wytwarzany od 2015 r. kompaktowy model otrzymał napęd złożony z 4-cylindrowego, 130-konnego silnika 1.5 FireFly współpracującego z ok. 20-konną (15 kW) jednostką elektryczną 48 V (BSG).
Mimo iż układowi najbliżej do miękkiej hybrydy, Tipo Hybrid potrafi jeździć wyłącznie „na prądzie”. W trybie bezemisyjnym z reguły rusza z miejsca. Według Fiata silnik elektryczny przejmuje rolę także w korku i podczas parkowania.
Po pierwszych jazdach testowych trudno jednak uwierzyć, że Tipo Hybrid aż 47% czasu jazdy przejedzie w trybie całkowicie elektrycznym (w ruchu miejskim – do 62%), ponieważ układ nawet przy znikomym dodawaniu gazu dość szybko angażuje do pracy sekcję spalinową. Robi to płynnie i bez szarpnięć.
130 KM ze standardową, dwusprzęgłową skrzynią biegów tworzą dynamiczną mieszankę potrafiącą wykrzesać z Tipo sporo temperamentu. Auto zdaje się przyspieszać lepiej, niż sugerowałoby deklarowane 9,2 s do 100 km/h.
Warto dodać, że silnik odznacza się wysoką kulturą pracy i niskim poziomem hałasu, a umieszczenie osprzętu hybrydowego nie naruszyło przestrzeni bagażowej Tipo. Hatchback nadal zabierze na pokład 440, a kombi 550 litrów.
Obydwie wersje nadwoziowe dostępne będą też w odmianie RED. Oprócz czerwonych akcentów otrzyma ona m.in. specjalny filtr kabinowy z biobójczą substancją i tapicerki pokryte powłoką antybakteryjną.
Dane techniczne | Fiat Tipo Hybrid | Fiat Tipo SW Hybrid |
---|---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. | benz., turbo + elektr. |
Pojemność skokowa | 1469 cm3 | 1469 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 130 KM/5250 | 130 KM/5250 |
Maks. moment obrotowy | 240 Nm/1500 | 240 Nm/1500 |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 9,3 s | 9,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 200 km/h | 206 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 5,2 l/100 km |
CENA | 106 900 zł | 112 600 zł |
Tipo Hybrid lubi łagodną jazdę i jednocześnie potrafi pokazać „pazur”, gdy przyjdzie nagle coś wyprzedzić. To dobry kompromis na mieszany tryb eksploatacji.
OCENA 4/5
Napęd hybrydowy może być alternatywą dla oferowanego nadal w Tipo turbodiesla. Nadchodzące testy zweryfikują rzeczywiste zapotrzebowanie włoskiej hybrydy na paliwo.
Michał Bakuła, „Motor”