Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Fiat Tipo Hybrid – przód w ruchu

Fiat Tipo Hybrid – pierwsza jazda

Fiat Tipo Hybrid – pierwsza jazda

Włoski kompakt debiutuje w nowej, oszczędnej wersji z napędem hybrydowym.

  • Miękka hybryda potrafiącą przejechać „na prądzie” do 62% łącznego czasu jazdy 
  • W gamie hatchback i kombi (SW)

Fiat zelektryfikował już Pandę i „pięćsetkę”, teraz nadszedł czas na Tipo. Wytwarzany od 2015 r. kompaktowy model otrzymał napęd złożony z 4-cylindrowego, 130-konnego silnika 1.5 FireFly współpracującego z ok. 20-konną (15 kW) jednostką elektryczną 48 V (BSG).

Mimo iż układowi najbliżej do miękkiej hybrydy, Tipo Hybrid potrafi jeździć wyłącznie „na prądzie”. W trybie bezemisyjnym z reguły rusza z miejsca. Według Fiata silnik elektryczny przejmuje rolę także w korku i podczas parkowania.

Fiat Tipo Hybrid – wskaźniki przed kierowcą

Komunikaty READY oraz EV informują, że mamy do czynienia z hybrydą.

Po pierwszych jazdach testowych trudno jednak uwierzyć, że Tipo Hybrid aż 47% czasu jazdy przejedzie w trybie całkowicie elektrycznym (w ruchu miejskim – do 62%), ponieważ układ nawet przy znikomym dodawaniu gazu dość szybko angażuje do pracy sekcję spalinową. Robi to płynnie i bez szarpnięć.

130 KM ze standardową, dwusprzęgłową skrzynią biegów tworzą dynamiczną mieszankę potrafiącą wykrzesać z Tipo sporo temperamentu. Auto zdaje się przyspieszać lepiej, niż sugerowałoby deklarowane 9,2 s do 100 km/h.

Fiat Tipo Hybrid – skrzynia biegów DCT

Hybrydowe Tipo ma standardowo automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DCT o 7 przełożeniach.

Warto dodać, że silnik odznacza się wysoką kulturą pracy i niskim poziomem hałasu, a umieszczenie osprzętu hybrydowego nie naruszyło przestrzeni bagażowej Tipo. Hatchback nadal zabierze na pokład 440, a kombi 550 litrów. 

Fiat Tipo Hybrid – wnętrze

Do Tipo Hybrid również trafi czytelny ekran o przekątnej 10,25 cala. Podstawowe funkcje, jak klimatyzacja, obsługuje się pokrętłami.

Obydwie wersje nadwoziowe dostępne będą też w odmianie RED. Oprócz czerwonych akcentów otrzyma ona m.in. specjalny filtr kabinowy z biobójczą substancją i tapicerki pokryte powłoką antybakteryjną.

Fiat Tipo Hybrid – fotele

Fotele i kierownica odmiany RED pokryte zostały powłoką antybakteryjną. W środku znajdziemy też sporo czerwonych przeszyć.

Dane techniczne Fiat Tipo Hybrid Fiat Tipo SW Hybrid
Silnik  benz., turbo + elektr. benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1469 cm3 1469 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna 130 KM/5250 130 KM/5250
Maks. moment obrotowy 240 Nm/1500 240 Nm/1500
Osiągi
Prędkość maksymalna 9,3 s 9,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 200 km/h 206 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,2 l/100 km 5,2 l/100 km
CENA 106 900 zł 112 600 zł

Fiat Tipo Hybrid – naszym zdaniem

Tipo Hybrid lubi łagodną jazdę i jednocześnie potrafi pokazać „pazur”, gdy przyjdzie nagle coś wyprzedzić. To dobry kompromis na mieszany tryb eksploatacji.

OCENA 4/5

Napęd hybrydowy może być alternatywą dla oferowanego nadal w Tipo turbodiesla. Nadchodzące testy zweryfikują rzeczywiste zapotrzebowanie włoskiej hybrydy na paliwo.

Michał Bakuła, „Motor”

Czytaj także