Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Fiat Punto III

Stopniowo odświeżany Fiat Punto 3. generacji był oferowany pod trzema nazwami. Ewolucja dotyczyła głównie designu.

  • Lata produkcji: 2005-2018
  • Silniki: benz. 1.2-1.4 (65-180 KM), diesle 1.3-1.9 (75-130 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 403/251 cm, szerokość/wysokość: 169/149 cm, bagażnik: 275-1030 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro nadwozie 3. odsłony Punto wciąż cieszy oko. Mimo upływu lat auto pozostaje też jednym z bardziej przedstawicieli swojego segmentu. Plus za pojemny bagażnik i poprawną ergonomię wnętrza. Szkoda, że Fiat nie zadbał o lepsze materiały wykończeniowe.

Fiat-Punto-III_3
Stylizacja wnętrza Grande Punto była ciekawa. Wersja Evo (na fot.) ma nowocześniejszą konsolę środkową.

SILNIKI

Paleta jednostek napędowych ewoluowała wraz z Punto. Co ważne, nie ma w niej silnika, który należałoby skreślić – nawet dwucylindrowy 0.9 sprawdza się i jest trwały.

AWARYJNOŚĆ

Grande Punto przeczy obiegowym opiniom na temat Fiata. Jest wolne od istotnych wad konstrukcyjnych, a wiele usterek wynika z naturalnego, eksploatacyjnego zużycia samochodu – np. pojawiają się luzy w zawieszeniu. Przy wyższych przebiegach silniki benzynowe mogą spalać znaczne ilości oleju. Jeżeli kierowca pamięta o wymianie paska rozrządu raczej nie musi obawiać się poważnej awarii.

KOSZTY

Punto nie ma sobie równych pod względem wydatków związanych z zakupem, utrzymaniem i naprawami – niektóre oryginalne części są w cenie zamienników do innych aut.

SYTUACJA RYNKOWA

Ogromny wybór – na rynku wtórnych na właścicieli czeka blisko 1000 aut. Prawie 70% z nich to najstarsze, a także najdłużej produkowane Grande Punto. Nie brakuje egzemplarzy z krajowej sieci sprzedaży.

Fiat-Punto-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Punto dzieli płytę podłogową i diesla 1.3 z Oplem Corsą D.
  • Na bazie 3-drzwiowej wersji zbudowano sportowego Abartha Punto.
  • Poszukiwania używanego auta utrudnia „bałagan” w ogłoszeniach – istnieją kategorie dla poszczególnych wersji, w tym Abartha, ale to od sprzedającego zależy gdzie umieści swoją ofertę.
  • Im młodsze Punto, tym mniejsza szansa na turbodiesla pod maską.

CENY

4000 zł – Zarejestrowane w Polsce i jeżdżące auta. Są marnie wyposażone i często wymagają już różnych napraw.
15 000 zł – Kwota otwierająca drogę do najlepszych Grande Punto, a także mocniej wyeksploatowanych Punto Evo.
28 000 zł – Najlepsze Punto z końca produkcji. Głównie roczniki 2013-2015. Nowsze pojawiają się sporadycznie.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 1.4 8V 1.4 16V 1.4 T-Jet 1.3 Multijet 1.6 Multijet 1.9 Multijet
Pojemność skokowa 1242 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1248 cm³ 1596 cm³ 1910 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 65 KM 77 KM 95 KM 120 KM 75 KM 120 KM 120 KM
Maks. moment obr. 102 Nm 115 Nm 125 Nm 200 Nm 190 Nm 320 Nm 280 Nm
Przysp. 0-100 km/h 14,5 s 13,2 s 11,4 s 8,9 s 13,6 s 9,6 s 10,0 s
Prędkość maks. 155 km/h 165 km/h 178 km/h 195 km/h 165 km/h 190 km/h 190 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,1 l/100 km 6,4 l/100 km 6,6 l/100 km 7,2 l/100 km 5,1 l/100 km 4,4 l/100 km 6,1 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - premiera Fiata Grande Punto
2007 - do salonów tafia sportowy Abath Punto
2009 - zmiana nazwy na Punto Evo – modernizacja pasa przedniego i wnętrza
2012 - skrócenie nazwy do Punto – kolejny lifting, pojawia się topowy Abarth Supersport (179 KM, 270 Nm)

Fiat-Punto-III_5
Fiat Grande Punto (2005-2009).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie elektrycznego wspomagania
    Przy dużych przebiegach w możliwa jest awaria elektrycznego wspomagania kierownicy.
    Koszt regeneracji: od 900 zł
  • Wymiana tarcz i klocków
    Elementy układu hamulcowego nie są szczególnie trwałe, ale naprawy kosztują mało.
    Wymiana tarcz i klocków (przód): od 350 zł
  • Wymiana „dwumasy” w dieslu 1.9 M-Jet
    Diesle z wysokimi przebiegami zaczynają domagać się nowych części eksploatacyjnych.
    Koszt wymiany: 1800 zł
  • Zacinające się klamki drzwi
    Jeżeli przesmarowanie klamek nie pomoże, pozostaje ich wymiana.
    Koszt zakupu klamki: od 50 zł

ZALETY I WADY

+ Świetna relacja ceny do wieku i wyposażenia.
+ Tanie naprawy, duża baza zamienników.
+ Oszczędne i trwałe turbodiesle.
+ Silniki benzynowe 1.2/1.4 doskonale współpracują z instalacjami gazowymi.

- Plastiki wykończeniowe w kabinie nie są szczególnie odporne na zużycie.
- Skromne wyposażenie najtańszych aut.

Fiat-Punto-III_4
Na pojemność bagażnika narzekać nie sposób, ale minus za wysoki próg.

WARTO KUPIĆ

Dobrze wyposażone i utrzymane Punto z mocniejszym silnikiem. Bezwypadkowy Abarth to już pewna inwestycja kapitału.

UWAŻAJ NA

Tanie auta bez wyposażenia. Wiele z nich prowadziło wcześniej wyniszczające życie samochodu firmowego.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 6/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także