Stopniowo odświeżany Fiat Punto 3. generacji był oferowany pod trzema nazwami. Ewolucja dotyczyła głównie designu.
Zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro nadwozie 3. odsłony Punto wciąż cieszy oko. Mimo upływu lat auto pozostaje też jednym z bardziej przedstawicieli swojego segmentu. Plus za pojemny bagażnik i poprawną ergonomię wnętrza. Szkoda, że Fiat nie zadbał o lepsze materiały wykończeniowe.
Paleta jednostek napędowych ewoluowała wraz z Punto. Co ważne, nie ma w niej silnika, który należałoby skreślić – nawet dwucylindrowy 0.9 sprawdza się i jest trwały.
Grande Punto przeczy obiegowym opiniom na temat Fiata. Jest wolne od istotnych wad konstrukcyjnych, a wiele usterek wynika z naturalnego, eksploatacyjnego zużycia samochodu – np. pojawiają się luzy w zawieszeniu. Przy wyższych przebiegach silniki benzynowe mogą spalać znaczne ilości oleju. Jeżeli kierowca pamięta o wymianie paska rozrządu raczej nie musi obawiać się poważnej awarii.
Punto nie ma sobie równych pod względem wydatków związanych z zakupem, utrzymaniem i naprawami – niektóre oryginalne części są w cenie zamienników do innych aut.
Ogromny wybór – na rynku wtórnych na właścicieli czeka blisko 1000 aut. Prawie 70% z nich to najstarsze, a także najdłużej produkowane Grande Punto. Nie brakuje egzemplarzy z krajowej sieci sprzedaży.
Im młodsze Punto, tym mniejsza szansa na turbodiesla pod maską.
4000 zł – Zarejestrowane w Polsce i jeżdżące auta. Są marnie wyposażone i często wymagają już różnych napraw.
15 000 zł – Kwota otwierająca drogę do najlepszych Grande Punto, a także mocniej wyeksploatowanych Punto Evo.
28 000 zł – Najlepsze Punto z końca produkcji. Głównie roczniki 2013-2015. Nowsze pojawiają się sporadycznie.
SILNIK | 1.2 | 1.4 8V | 1.4 16V | 1.4 T-Jet | 1.3 Multijet | 1.6 Multijet | 1.9 Multijet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1242 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1248 cm³ | 1596 cm³ | 1910 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 65 KM | 77 KM | 95 KM | 120 KM | 75 KM | 120 KM | 120 KM |
Maks. moment obr. | 102 Nm | 115 Nm | 125 Nm | 200 Nm | 190 Nm | 320 Nm | 280 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 14,5 s | 13,2 s | 11,4 s | 8,9 s | 13,6 s | 9,6 s | 10,0 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 165 km/h | 178 km/h | 195 km/h | 165 km/h | 190 km/h | 190 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 6,1 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,6 l/100 km | 7,2 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,4 l/100 km | 6,1 l/100 km |
2005 - premiera Fiata Grande Punto
2007 - do salonów tafia sportowy Abath Punto
2009 - zmiana nazwy na Punto Evo – modernizacja pasa przedniego i wnętrza
2012 - skrócenie nazwy do Punto – kolejny lifting, pojawia się topowy Abarth Supersport (179 KM, 270 Nm)
Zacinające się klamki drzwi
Jeżeli przesmarowanie klamek nie pomoże, pozostaje ich wymiana.
Koszt zakupu klamki: od 50 zł
+ Świetna relacja ceny do wieku i wyposażenia.
+ Tanie naprawy, duża baza zamienników.
+ Oszczędne i trwałe turbodiesle.
+ Silniki benzynowe 1.2/1.4 doskonale współpracują z instalacjami gazowymi.
- Plastiki wykończeniowe w kabinie nie są szczególnie odporne na zużycie.
- Skromne wyposażenie najtańszych aut.
Dobrze wyposażone i utrzymane Punto z mocniejszym silnikiem. Bezwypadkowy Abarth to już pewna inwestycja kapitału.
Tanie auta bez wyposażenia. Wiele z nich prowadziło wcześniej wyniszczające życie samochodu firmowego.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 6/6
SUMA: 18/24 pkt