Dzięki technicznemu spokrewnieniu z Pandą II, trzecia odsłona miejskiego Fiata jest łatwa i tania w utrzymaniu.
Pudełkowate nadwozie pozwoliło na zaprojektowanie samochodu z dużym wnętrzem, którego zewnętrzne gabaryty będą łatwe do wyczucia przez kierowcę, co istotnie ułatwia jazdę po mieście.
Na rynku wtórnym królują benzynowe silniki 1.2 (świetnie współpracujące z instalacjami gazowymi) i trwałe diesle 1.3 Multijet, które najczęściej spotyka się w autach pofirmowych. W importowanych Pandach można trafić na umiarkowanie oszczędne silniki 0.9 TwinAir.
Ogólna trwałość mechaniczna Pandy III nie budzi zastrzeżeń. Jazda miejska skraca żywotność sprzęgieł. Przy przebiegach powyżej 150 tys. km benzynowe silniki 1.2 potrafią spalać olej. W poflotowych dieslach możliwe jest rozciągnięcie łańcucha rozrządu – dotyczy to agresywnie traktowanych aut, w których rzadko wymieniano olej. Psują się też różne detale wykończeniowe – np. klamki drzwi. Kierowcy nie skarżą się na silnik 0.9 TwinAir, ale zwykle ma on niskie przebiegi.
Panda, szczególnie z instalacją LPG, jest bardzo przyjazna dla kieszeni. Model jest doskonale znany mechanikom i świetnie zaopatrzony w markowe zamienniki. Nie brakuje też używanych części.
Wśród przeszło 150 aut każdy będzie w stanie znaleźć coś dla siebie – także zainteresowani wersją 4x4.
Dostępna była też 2-osobowa Panda Van.
13 000 zł – Wysłużone poflotowe Pandy – często w białym lub niebieskim kolorze. Zdarzają się też auta po wypadkach.
21 000 zł – Rozsądny minimalny budżet zakupowy. Wystarczy na auto z rozsądnym przebiegiem i pewną historią.
38 000 zł – Wyprzedawane przez dealerów auta z małymi przebiegami i bogatym wyposażeniem. Alternatywa dla nowych.
SILNIK | 0.9 TwinAir | 1.2 | 1.2 LPG | 1.3 Multijet | 1.3 Multijet |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 875 cm³ | 1242 cm³ | 1242 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 85 KM | 69 KM | 69 KM | 75 KM | 95 KM |
Maks. moment obr. | 145 Nm | 102 Nm | 102 Nm | 190 Nm | 200 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,2 s | 14,2 s | 14,2 s | 12,8 s | 11,0 s |
Prędkość maks. | 177 km/h | 164 km/h | 164 km/h | 168 km/h | 182 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,9 l/100 km | 5,2 l/100 km | 6,5 l/100 km (LPG) | 3,9 l/100 km | 3,6 l/100 km |
2011 - premiera trzeciej odsłony Pandy
2012 - rozpoczęcie sprzedaży modelu, wprowadzenie wersji 4x4
2015 - 95-konny diesel zamiast wersji 75 KM
2018 - powtórny test zderzeniowy Euro NCAP, ocena obniżona z 4 do 0 gwiazdek (Panda III nie odpowiada obecnym normom)
Regeneracja filtra sadzy w dieslu
Wszystkie diesle 1.3 M-Jet posiadają DPF. Autem trzeba jeździć w trasę, by wypalić sadzę.
Koszt regeneracji: od 600 zł
+ Praktyczne 5-drzwiowe nadwozie.
+ Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.
+ Niskie koszty utrzymania i napraw, atrakcyjna już cena zakupu używanej Pandy.
- Relatywnie wąska paleta silników.
- Ubogie wyposażenie najtańszych używanych egzemplarzy.
Najlepiej zapolować na Pandę z prywatnych rąk z jak najbogatszym wyposażeniem. Polecamy prosty silnik 1.2.
Benzynowa jednostka 0.9 TwinAir jest hałaśliwa i ma ograniczoną kulturę pracy. Serwisy raczej nie znają tego silnika.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6
SUMA: 19/24 pkt