Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Fiat Panda III

Dzięki technicznemu spokrewnieniu z Pandą II, trzecia odsłona miejskiego Fiata jest łatwa i tania w utrzymaniu.

  • Lata produkcji: od 2011 r.
  • Silniki: benz. 0.9-1.2 (69-85 KM), diesle 1.3 (75-95 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 365/230 cm, szerokość/wysokość: 164/155 cm, bagażnik: 225-870 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Pudełkowate nadwozie pozwoliło na zaprojektowanie samochodu z dużym wnętrzem, którego zewnętrzne gabaryty będą łatwe do wyczucia przez kierowcę, co istotnie ułatwia jazdę po mieście.

Fiat-Panda-III_3
Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów to nietypowe, ale wygodne rozwiązanie.

SILNIKI

Na rynku wtórnym królują benzynowe silniki 1.2 (świetnie współpracujące z instalacjami gazowymi) i trwałe diesle 1.3 Multijet, które najczęściej spotyka się w autach pofirmowych. W importowanych Pandach można trafić na umiarkowanie oszczędne silniki 0.9 TwinAir.

AWARYJNOŚĆ

Ogólna trwałość mechaniczna Pandy III nie budzi zastrzeżeń. Jazda miejska skraca żywotność sprzęgieł. Przy przebiegach powyżej 150 tys. km benzynowe silniki 1.2 potrafią spalać olej. W poflotowych dieslach możliwe jest rozciągnięcie łańcucha rozrządu – dotyczy to agresywnie traktowanych aut, w których rzadko wymieniano olej. Psują się też różne detale wykończeniowe – np. klamki drzwi. Kierowcy nie skarżą się na silnik 0.9 TwinAir, ale zwykle ma on niskie przebiegi.

KOSZTY

Panda, szczególnie z instalacją LPG, jest bardzo przyjazna dla kieszeni. Model jest doskonale znany mechanikom i świetnie zaopatrzony w markowe zamienniki. Nie brakuje też używanych części.

SYTUACJA RYNKOWA

Wśród przeszło 150 aut każdy będzie w stanie znaleźć coś dla siebie – także zainteresowani wersją 4x4.

Fiat-Panda-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Panda III była produkowana we Włoszech. „Dwójka” powstawała w Tychach.
  • Auto jest technicznie spokrewnione z Lancią Ypsilon – podobnie jak ona Fiat 500 występował w 4- i 5-osobowej wersji.
  • Z myślą o jeździe w trudniejszych warunkach opracowano wersje 4x4 i Trekking, która ma napęd na przód oraz ESP z funkcją symulowania blokady dyferencjału.
  • Dostępna była też 2-osobowa Panda Van.

CENY

13 000 zł – Wysłużone poflotowe Pandy – często w białym lub niebieskim kolorze. Zdarzają się też auta po wypadkach.
21 000 zł – Rozsądny minimalny budżet zakupowy. Wystarczy na auto z rozsądnym przebiegiem i pewną historią.
38 000 zł – Wyprzedawane przez dealerów auta z małymi przebiegami i bogatym wyposażeniem. Alternatywa dla nowych.

SILNIK 0.9 TwinAir 1.2 1.2 LPG 1.3 Multijet 1.3 Multijet
Pojemność skokowa 875 cm³ 1242 cm³ 1242 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³
Zasilanie benz. turbo benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 85 KM 69 KM 69 KM 75 KM 95 KM
Maks. moment obr. 145 Nm 102 Nm 102 Nm 190 Nm 200 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,2 s 14,2 s 14,2 s 12,8 s 11,0 s
Prędkość maks. 177 km/h 164 km/h 164 km/h 168 km/h 182 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,9 l/100 km 5,2 l/100 km 6,5 l/100 km (LPG) 3,9 l/100 km 3,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2011 - premiera trzeciej odsłony Pandy
2012 - rozpoczęcie sprzedaży modelu, wprowadzenie wersji 4x4
2015 - 95-konny diesel zamiast wersji 75 KM
2018 - powtórny test zderzeniowy Euro NCAP, ocena obniżona z 4 do 0 gwiazdek (Panda III nie odpowiada obecnym normom)

Fiat-Panda-III_5
Lekka Panda 4x4 jest dzielna w terenie.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Nadmierne zużycie tarczy sprzęgła
    W wielu używanych autach trzeba wymienić sprzęgło – jazda miejska skraca jego trwałość.
    Koszt wymiany: od 600 zł
  • Wycieki oleju z silnika i skrzyni
    Typowy problem wielu modeli Fiata. Koszt naprawy zależy od miejsca wycieku.
    Koszt wymiany uszczelek: od 200 zł
  • Wymiana łańcucha rozrządu w dieslu
    Rzadkie wymiany oleju i agresywna eksploatacja skracają życie łańcucha rozrządu.
    Koszt wymiany: od 1000 zł
  • Regeneracja filtra sadzy w dieslu
    Wszystkie diesle 1.3 M-Jet posiadają DPF. Autem trzeba jeździć w trasę, by wypalić sadzę.
    Koszt regeneracji: od 600 zł

ZALETY I WADY

+ Praktyczne 5-drzwiowe nadwozie.
+ Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.
+ Niskie koszty utrzymania i napraw, atrakcyjna już cena zakupu używanej Pandy.

- Relatywnie wąska paleta silników.
- Ubogie wyposażenie najtańszych używanych egzemplarzy.

Fiat-Panda-III_4
Bagażnik o regularnym kształcie ma podwójną podłogę i mieści 225 l.

WARTO KUPIĆ

Najlepiej zapolować na Pandę z prywatnych rąk z jak najbogatszym wyposażeniem. Polecamy prosty silnik 1.2.

UWAŻAJ NA

Benzynowa jednostka 0.9 TwinAir jest hałaśliwa i ma ograniczoną kulturę pracy. Serwisy raczej nie znają tego silnika.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także