Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Fiat Panda pierwszej generacji – przód i bok w ruchu w mieście

Fiat Panda I (1980-2003) – prosta recepta na wielki sukces

Fiat Panda I (1980-2003) – prosta recepta na wielki sukces

Prostota konstrukcji pierwszej generacji Fiata Pandy jest niespotykana wśród aut współczesnych. Ale to właśnie dzięki niej z tego samochodu po prostu nie chce się wysiadać.

Już w połowie lat 70. dla zarządu Fiata stało się oczywiste, że najmniejszy model 126, bazujący na archaicznej „500”, musi zostać zastąpiony nowocześniejszym autem. W 1977 r. gotowe były pierwsze prototypy Pandy.

Priorytetem projektowym była prostota, a co za tym idzie – niski koszt jednostkowy, zarówno jeśli chodzi o produkcję, jak i cenę detaliczną. Stąd takie detale jak płaskie szyby (w lewych i prawych drzwiach są identyczne), bardzo uboga tapicerka i prymitywna oś tylna na resorach.

fiat panda pierwszej generacji deska rozdzielcza
Zmodernizowana deska rozdzielcza z miejscem na radio. Suwaki układu nawiewu umieszczono blisko kierowcy.
fiat panda pierwszej generacji deska rozdzielcza
A tak wygląda deska rozdzielcza najwcześniejszej wersji pierwszej Pandy.
Fiat

Aby jeszcze bardziej obniżyć koszt produkcji, początkowo do bazowej Pandy montowano dwucylindrowy silnik 650 cm3, chłodzony powietrzem – podobny do tego z „Malucha”, ale wzmocniony do 30 KM.

fiat panda pierwszej generacji tył i bok
Egzemplarz Pandy na zdjęciach to późna wersja Elegansa z silnikiem benzynowym 750 FIRE. Najlepsza do jazdy na co dzień.

Szokujący sukces

Sukces Pandy przerósł producenta. Już w 1981 r. ten pojazd zdobył udział we włoskim rynku wynoszący rekordowe 60%! Z taśm zakładów w Mirafiori do końca 1981 r. zjechało 200 tys. sztuk tego modelu, z tego ok. połowa trafiła na eksport.

Choć Panda ma długość tylko 3,38 m i troje drzwi, w swoim czasie była uznawana za pojazd nadzwyczaj funkcjonalny. Pod otwieraną tylną klapą kryje się duży bagażnik, a kanapę można składać i przesuwać. Można nawet całkowicie rozłożyć wszystkie fotele i kanapę, zamieniając wnętrze Pandy w łóżko.

fiat panda pierwszej generacji fotele
Fotele są płaskie i często się kiwają ze starości. Ale zmieszczą się tu nawet wysokie osoby.
fiat panda pierwszej generacji kanapa
Tylna trzyosobowa kanapa jest nie tylko rozkładana, ale i przesuwana.
fiat panda pierwszej generacji bagażnik
Producent podaje imponujące dane: pojemność bagażnika to 270-1090 l.

Nabywcom nie przeszkadzało prymitywne wyposażenie (brak kołpaków czy typowych klamek), ale potrzebowali lepszej trakcji w terenach górskich. W 1983 r. zaprezentowano Pandę z napędem 4x4, która pozostała w ofercie do 2003 r. i doczekała się następcy. To nie jest crossover: to raczej mały samochód użytkowy z bardzo krótkim pierwszym biegiem i zadziwiającymi możliwościami wykrzyżowania osi.

fiat-panda pierwszej generacji 4x4 przód na śniegu
Fiat Panda 4x4: wersja popularna (nie bez powodu) w górach.
Fiat

Panda przez lata doczekała się licznych wersji: z przekładnią bezstopniową (Selecta), z silnikiem Diesla, a nawet wersji elektrycznej. Trzonem sprzedaży pozostał jednak model z silnikiem 750, 900 lub 1000.

fiat panda pierwszej generacji silnik
Silnik 750 FIRE ma zasilanie gaźnikiem. Wtrysk paliwa stosowano w wersjach 900 oraz 1000 i.e.

Fiat Panda – auto dobre do wszystkiego

Do miasta wersją 2WD, po górskich wioskach – 4WD: w swoim czasie Pandą we Włoszech jeździli niemal wszyscy. Samochód ten jest wprawdzie słabo wygłuszony, ale niezwykle użyteczny. Ma fantastyczną widoczność z wnętrza i jest bardzo zwrotny (średnica zawracania 9,4 m).

Niestety, wczesne egzemplarze nie były cynkowane i blacha gniła w straszliwym tempie. Do samochodów z początku produkcji czasem trudno już o części, np. o zintegrowane z piastami kół łożyska.

fiat panda pierwszej generacji przód i bok
Wygląd Fiata Pandy to dzieło słynnego włoskiego  projektanta Giorgetto Giugiaro.

Mimo słabych osiągów i niskiego poziomu bezpieczeństwa oceniamy Pandę bardzo wysoko. Dlaczego? Klucz tkwi w doskonałym dopasowaniu konstrukcji do zaplanowanego zadania: jazdy po zatłoczonym mieście. Panda jest zadziwiająco wygodna, a z nieuniknionymi naprawami poradzi sobie każdy mechanik.

Fiat Panda 750 FIRE 1000 i.e.
Silnik benz., 770 cm3/R4 benz., 999 cm3/R4
Moc 34 KM 45 KM
Maks. mom. obr. 57 Nm 80 Nm
0-100 km/h 24 s 16 s
Prędkość maks. 125 km/h 140 km/h
Zużycie paliwa. 5,1 l/100 km 6,3 l/100 km
Dł./szer./wys. 338/150/142 cm 338/150/142 cm
Rozstaw osi 216 cm 216 cm

Fiat Panda  I – historia modelu

  • 1980: premiera Fiata Pandy
  • 1983: prezentacja wersji z napędem 4x4
  • 1985: face lifting, sprężyny z tyłu
  • 1986: nowy silnik 750 o mocy 34 KM
  • 1990: wersja elektryczna i z „automatem”
  • 1991: kolejny face lifting
  • 1994: najmocniejsza wersja 1100
  • 1998: uterenowiona wersja Trekking 4x4
  • 2003: zakończenie produkcji
fiat panda pierwszej generacji przód
Panda koroduje, gaźnikowe silniki są kapryśne, wyciera się mechanizm wycieraczek, łożyska kół są nie tylko nietrwałe, ale i drogie... A i tak nie sposób nie pokochać tego samochodu.

Czytaj także