Jak wygodnie i bezpiecznie przewieźć rower autem? Na najczęściej przychodzącym do głowy bagażniku na dach świat się nie kończy. Podrzucamy 6 sposobów na transport jednośladów – wraz z ich zaletami i wadami.
O zaletach jazdy rowerem nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Zwłaszcza gdy mamy trochę wolnego czasu i ochotę, by ruszyć się nieco dalej z domu. Warto zabrać swoje rowery w drogę, do bazy planowanego wypadu najpewniej odbędzie się to samochodem. Jak zrobić to bezpiecznie i wygodnie? Jest kilka sposobów.
Bagażnik dachowy to opcja stosunkowo niedroga i uniwersalna – pasuje do większości pojazdów wyposażonych w relingi lub belki poprzeczne. Trzeba jednak liczyć się z większym oporem powietrza, wyższym spalaniem oraz trudnością w załadunku.
Rosnącą popularnością cieszą się platformy montowane na hak. To najwygodniejsza i najbardziej stabilna opcja, szczególnie dla właścicieli cięższych rowerów elektrycznych. Taki bagażnik pozwala łatwo załadować nawet cztery jednoślady, a jego konstrukcja często umożliwia odchylenie wraz z rowerami, by uzyskać dostęp do bagażnika samochodu. Rowery schowane w cieniu aerodynamicznym auta mało wpływają też na spalanie.
Do samochodów bez haka rozwiązaniem mogą być bagażniki na tylną klapę. Są tańsze, łatwe w montażu i przeznaczone głównie dla lekkich rowerów. Niestety, ich stabilność zależy od modelu auta, a nieumiejętne zamocowanie może prowadzić do uszkodzenia lakieru czy karoserii. W przypadku SUV-ów i aut terenowych z tylnym kołem zapasowym istnieje jeszcze inna opcja – bagażnik mocowany na kole, który jest szybki w obsłudze i nie wymaga dużej ingerencji w pojazd.
Warto pamiętać, że przewożenie rowerów to nie tylko kwestia wygody, ale również bezpieczeństwa i zgodności z przepisami. Przed każdą podróżą należy sprawdzić mocowania, stan pasków i zamków, a także upewnić się, że tablica rejestracyjna i światła nie są zasłonięte. Dodatkowe zabezpieczenie rowerów linką antykradzieżową również nie zaszkodzi.
Ciągle najpopularniejszy sposób przewożenia rowerów autem. Bagażniki tego typu nie są drogie, wadami są trudność w mocowaniu rowerów, większe spalanie i duża wysokość zestawu.
Pionowy bagażnik rowerowy do bardzo szybkiego i wygodnego montażu — na rowery o wadze do 20 kg. Specjalnie zaprojektowany uchwyt na ramę i rynienka na koła ułatwiają szybkie załadowanie roweru.
Peruzzo Modena jest kompatybilny z większością typowych rowerów – jego zacisk obejmuje ramy okrągłe o średnicy 25-60 mm i owalne 80x100 mm. Waga roweru do 15 kg.
Ciekawostka: bagażnik do przewozu rowerów w pozycji leżącej. Platforma z uchwytami jest ruchoma i można ją zsunąć na bok auta, co znacznie ułatwia załadunek. Maks. ładowność 30 kg.
Platformy z mocowaniem zaciskającym się na kuli haka. Wada – trzeba mieć oczywiście hak. Ale wygoda użytkowania jest o wiele wyższa.
Wersja na 3 rowery, która dzięki sprzedawanemu osobno adapterowi pomieści czwarty jednoślad. Sprawdzi się zarówno dla rowerów szosowych, górskich, jak i elektrycznych.
Umożliwia przewóz do trzech rowerów o łącznej masie do 51 kg (maksymalnie 17 kg na rower). Możliwość złożenia platformy ułatwia przechowywanie i transport, gdy nie jest używana. Są wersje z możliwością odchylania i mocowane na sztywno.
Standardowo na dwa rowery, z możliwością zastosowania adaptera na trzeci. Maksymalna masa jednego roweru to 30 kg, sprawdzi się więc do przewozu e-bike'ów.
Mocuje się je za pomocą pasów i uchwytów do drzwi bagażnika. Nie wymagają ani haka, ani relingów dachowych. Niestety, często nie są zbyt stabilne, łatwo też porysować lakier.
Przeznaczony do przewozu dwóch rowerów o łącznej wadze do 30 kg. Konstrukcja bagażnika umożliwia otwieranie klapy bagażnika bez konieczności jego demontażu (bez rowerów).
Zoptymalizowany pod kątem mocowania na VW Transporterze T6. Bazowo na dwa rowery, z adapterami nawet na cztery. Montowany jest na tyle wysoko, że nie zasłania świateł i tablicy.
Tani (są promocje), uniwersalny bagażnik rowerowy montowany na tylną klapę samochodu, przeznaczony do przewozu trzech rowerów o łącznej wadze do 45 kg.
Metod na przewożenie rowerów autem jest więcej. Stosunkowo łatwo dostosować je do swoich potrzeb, zarówno pod względem posiadanego auta, jak i rodzaju aktywności.
Wersji jest sporo, np. do mocowania wewnątrz paki lub na relingach rozpinanych na szczytach burt.
Taki rodzaj bagażnika może zainteresować osoby używające aut terenowych. Bez haka, bez relingów, wygodny dostęp.
Z uwagi na ograniczoną przestrzeń w aucie tego typu rozwiązania zwykle wymagają demontażu przedniego koła roweru.