Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
mężczyzna montujący bagażnik rowerowy na dachu samochodu

Jak przewieźć rower samochodem? Trzy podstawowe sposoby (i trzy dodatkowe)

fot. archiwum/Motor

Jak przewieźć rower samochodem? Trzy podstawowe sposoby (i trzy dodatkowe)

Jak wygodnie i bezpiecznie przewieźć rower autem? Na najczęściej przychodzącym do głowy bagażniku na dach świat się nie kończy. Podrzucamy 6 sposobów na transport jednośladów – wraz z ich zaletami i wadami.

O zaletach jazdy rowerem nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Zwłaszcza gdy mamy trochę wolnego czasu i ochotę, by ruszyć się nieco dalej z domu. Warto zabrać swoje rowery w drogę, do bazy planowanego wypadu najpewniej odbędzie się to samochodem. Jak zrobić to bezpiecznie i wygodnie? Jest kilka sposobów.

Bagażniki dachowe – uniwersalne, ale są i minusy

Bagażnik dachowy to opcja stosunkowo niedroga i uniwersalna – pasuje do większości pojazdów wyposażonych w relingi lub belki poprzeczne. Trzeba jednak liczyć się z większym oporem powietrza, wyższym spalaniem oraz trudnością w załadunku.

Rowerowe platformy na hak – wygoda i dobra aerodynamika

Rosnącą popularnością cieszą się platformy montowane na hak. To najwygodniejsza i najbardziej stabilna opcja, szczególnie dla właścicieli cięższych rowerów elektrycznych. Taki bagażnik pozwala łatwo załadować nawet cztery jednoślady, a jego konstrukcja często umożliwia odchylenie wraz z rowerami, by uzyskać dostęp do bagażnika samochodu. Rowery schowane w cieniu aerodynamicznym auta mało wpływają też na spalanie.

Bagażniki na tylną klapę – dobre rozwiązanie, ale...

Do samochodów bez haka rozwiązaniem mogą być bagażniki na tylną klapę. Są tańsze, łatwe w montażu i przeznaczone głównie dla lekkich rowerów. Niestety, ich stabilność zależy od modelu auta, a nieumiejętne zamocowanie może prowadzić do uszkodzenia lakieru czy karoserii. W przypadku SUV-ów i aut terenowych z tylnym kołem zapasowym istnieje jeszcze inna opcja – bagażnik mocowany na kole, który jest szybki w obsłudze i nie wymaga dużej ingerencji w pojazd.

Warto pamiętać, że przewożenie rowerów to nie tylko kwestia wygody, ale również bezpieczeństwa i zgodności z przepisami. Przed każdą podróżą należy sprawdzić mocowania, stan pasków i zamków, a także upewnić się, że tablica rejestracyjna i światła nie są zasłonięte. Dodatkowe zabezpieczenie rowerów linką antykradzieżową również nie zaszkodzi.

Bagażniki dachowe

auto-z-bagaznikiem-rowerowym-na-dachu
fot. archiwum/Motor

Ciągle najpopularniejszy sposób przewożenia rowerów autem. Bagażniki tego typu nie są drogie, wadami są trudność w mocowaniu rowerów, większe spalanie i duża wysokość zestawu.

Thule Proride 

  • cena: ok. 860 zł
thule-598-proride-bagaznik-rowerowy
fot. Thule

Pionowy bagażnik rowerowy do bardzo szybkiego i wygodnego montażu — na rowery  o wadze do 20 kg. Specjalnie zaprojektowany uchwyt na ramę i rynienka na koła ułatwiają szybkie załadowanie roweru.

Peruzzo Modena 

  • cena: ok. 120 zł
peruzzo-modena-bagaznik-rowerowy
fot. Peruzzo

Peruzzo Modena jest kompatybilny z większością typowych rowerów – jego zacisk obejmuje ramy okrągłe o średnicy 25-60 mm i owalne 80x100 mm. Waga roweru do 15 kg.

Fisher 

  • cena: ok. 1250 zł
bagaznik-rowerowy-wsuwany-na-dach-fisher
Fot. Fisher

 

Ciekawostka: bagażnik do przewozu rowerów w pozycji leżącej. Platforma z uchwytami jest ruchoma i można ją zsunąć na bok auta, co znacznie ułatwia załadunek. Maks. ładowność 30 kg.

Bagażniki na hak

bagaznik-thule-na-hak
fot. Thule

Platformy z mocowaniem zaciskającym się na kuli haka. Wada – trzeba mieć oczywiście hak. Ale wygoda użytkowania jest o wiele wyższa.

Thule VeloCompact 3

  • cena: ok 3300 zł
bagaznik-rowerowy-thule-velocompact-3
fot. Thule

Wersja na 3 rowery, która dzięki sprzedawanemu osobno adapterowi pomieści czwarty jednoślad. Sprawdzi się zarówno dla rowerów szosowych, górskich, jak i elektrycznych.

Peruzzo Siena 3 

  • cena: ok. 1000 zł
Platforma-rowerowa-peruzzo-siena-3
fot. Peruzzo

Umożliwia przewóz do trzech rowerów o łącznej masie do 51 kg (maksymalnie 17 kg na rower). Możliwość złożenia platformy ułatwia przechowywanie i transport, gdy nie jest używana. Są wersje z możliwością odchylania i mocowane na sztywno.

Westfalia BC60 

  • cena: ok. 1950 zł
westfalia-bc60-nagaznik-rowerowy
fot. Westfalia

Standardowo na dwa rowery, z możliwością zastosowania adaptera na trzeci. Maksymalna masa jednego roweru to 30 kg, sprawdzi się więc do przewozu e-bike'ów.

Bagażniki na klapę

samochod-z-bagaznikiem-rowerowym-na-klape
fot. archiwum/Motor

Mocuje się je za pomocą pasów i uchwytów do drzwi bagażnika. Nie wymagają ani haka, ani relingów dachowych. Niestety, często nie są zbyt stabilne, łatwo też porysować lakier.

Menabo Logic 2 

  • cena: ok. 770 zł
menabo-uchwyt-rowerowy-na-tyl-logic-2
fot. Menabo

Przeznaczony do przewozu dwóch rowerów o łącznej wadze do 30 kg. Konstrukcja bagażnika umożliwia otwieranie klapy bagażnika bez konieczności jego demontażu (bez rowerów). 

Thule WanderWay 

  • cena: ok. 2960 zł
thule-wander-way-bagaznik-rowerowy
fot. Thule

Zoptymalizowany pod kątem mocowania na VW Transporterze T6. Bazowo na dwa rowery, z adapterami nawet na cztery. Montowany jest na tyle wysoko, że nie zasłania świateł i tablicy.

Peruzzo Cruiser Delux 3

  • cena: ok 270 zł
bagaznik-rowerowy-peruzzo-cruiser-deluxe-3
fot.Peruzzo

Tani (są promocje), uniwersalny bagażnik rowerowy montowany na tylną klapę samochodu, przeznaczony do przewozu trzech rowerów o łącznej wadze do 45 kg.

Inne sposoby na przewóz rowerów

Metod na przewożenie rowerów autem jest więcej. Stosunkowo łatwo dostosować je do swoich potrzeb, zarówno pod względem posiadanego auta, jak i rodzaju aktywności.

Bagażniki do pick-upów

Thule_BedRiderPro-bagaznik-do-pick-upa
fot. Thule

Wersji jest sporo, np. do mocowania wewnątrz paki lub na relingach rozpinanych na szczytach burt.

 

Bagażniki na koło zapasowe

bagaznik-na-kolo-zapasowe
fot. archiwum/Motor

Taki rodzaj bagażnika może zainteresować osoby używające aut terenowych. Bez haka, bez relingów, wygodny dostęp.

Systemy do mocowania rowerów wewnątrz

system-bikeinside-kombi
fot. archiwum/Motor

Z uwagi na ograniczoną przestrzeń w aucie tego typu rozwiązania zwykle wymagają demontażu przedniego koła roweru.

Czytaj także