Uczniowie Akademii Skody przerobili Superba Combi na pick-upa dla kolarzy. W ten sposób powstał model L&K 130 mający uświetnić 130-lecie istnienia czeskiego producenta. Jego droga do świata motoryzacji zaczęła się bowiem od produkcji rowerów.
Czeski producent już od lat co roku tworzy wyjątkowy model uczniowski. Najnowszy, oznaczony jako Skoda L&K 130, powstał na bazie Superba Combi i stanowi hołd dla założycieli tej firmy – Vaclava Laurina i Vaclava Klementa.
Samochód stworzyli uczniowie z Akademii Skody. Jak co roku, ukończenie takiego projektu wieńczy rok szkolny. W jego budowaniu brało udział 28 osób, które przekształciły Superba Combi w auto przeznaczone do wsparcia zawodów kolarskich.
Jego malowanie, utrzymane w kolorystyce złotej, białej i czerwonej, stanowi ukłon w stronę „130-letniej historii marki, która rozpoczęła się w 1895 roku od produkcji rowerów. Założyciele firmy – Laurin i Klement – wkrótce rozszerzyli działalność o motocykle i samochody pod marką L&K” – czytamy w informacji prasowej.
Na stworzenie Skody L&K 130 uczniowie wraz z nauczycielami poświęcili 2000 roboczogodzin. Co ciekawe, „samochód uczniowski” to po raz pierwszy hybryda plug-in, dysponująca baterią trakcyjną o pojemności 25,7 kWh.
„Aby przekształcić nadwozie Superba Combi w pick-upa z przestronną kabiną i funkcjonalnym obszarem ładunkowym, uczniowie wykonali szereg modyfikacji. Odcięli dach za słupkami C, wzmocnili konstrukcję, zmienili słupki B i C oraz skrócili relingi” – informuje czeski producent.
Poza tym zaprojektowali oni nową tylną ścianę kabiny z oknem za drugim rzędem siedzeń, a także stworzyli przesuwany mechanizm do otwierania tylnych drzwi. Z tego względu mogą być bezpiecznie używane podczas wyścigu kolarskiego.
Za kabiną pasażerską pojawiła się nisko osadzona, wysuwana elektrycznie platforma, ułatwiająca dostęp do rowerów w trakcie wyścigu. Na niej zainstalowano dwa standardowe uchwyty rowerowe z gamy Skody. Po ich wysunięciu rowery ustawiają się pod katem 35 stopni.
Skoda L&K 130 jest wprawiana w ruch przez hybrydowy układ napędowy typu plug-in o łącznej mocy 204 KM. Składa się on z 1,5-litrowej, benzynowej jednostki napędowej oraz dodatkowego silnika elektrycznego i dużej baterii trakcyjnej. Zasięg na samym prądzie przekracza 100 km.
Wnętrze pick-upa utrzymano w tej samej kolorystyce, co nadwozie, choć dodano kolejną barwę, czyli czarną. Materiały użyte do jego wykończenia pochodzą z recyklingu, a na fotelach wyhaftowano logo „130 lat”.
Po stronie przedniego pasażera znalazł się ekran, który pokazuje „dane wspierające kolarzy, a łączność online zapewnia ich stałą aktualność. W aucie zamontowano radio do komunikacji zespołowej. W miejsce lewego tylnego fotela wstawiono dużą lodówkę na bidony, natomiast akumulator 12 V umieszczono za tylnymi siedzeniami” – informuje Skoda.
Mechanik, dla którego przewidziano miejsce z tyłu, ma do dyspozycji dodatkowy wyświetlacz. Z kolei pod podsufitką zawieszono siatkę na drobiazgi.
„Szkoła Zawodowa Skody ma prawie 100-letnią historię – została założona w 1927 roku, a od 1991 roku jest częścią Skoda Auto. W 2013 roku powstała Akademia Skody. Na początku miała 58 uczniów, dziś to już ponad 750” – czytamy w komunikacie prasowym.
Skoda L&K 130 publicznie zadebiutuje podczas tegorocznego wyścigu Tour de France, zaplanowanego w dniach 5-27 lipca.