Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Kodiaq RS – przód

Nowa Skoda Kodiaq RS – przestronne GTI | TEST

fot. Daniela Loof/AZ

Nowa Skoda Kodiaq RS – przestronne GTI | TEST

Nowa Skoda Kodiaq RS ma 265 KM, jest niezwykle dynamiczna i pomieści nawet 7 osób. Sprawdziliśmy, co jeszcze potrafi ten cud przestronności.

Przy zakupie auta rozsądek nie zawsze bierze górę – i dobrze. Drogi wyglądałyby szaro, gdybyśmy skoncentrowali się wyłącznie na wyliczeniach kalkulatora czy pojemności bagażnika.

Nawet tak przesiąknięta racjonalnością marka jak Skoda od lat pozwala sobie na odrobinę szaleństwa i wzbogaca swoją gamę o dostarczające sporą dawkę przyjemności z jazdy odmiany RS. Dobrze na tym wychodzi – w przeszłości udział tych wersji we wszystkich liniach modelowych wynosił ok. 20%.

Skoda Kodiaq RS - 2
Czerwień kosztuje 2000 zł, pozostałe 7 lakierów w gamie (w tym 6 metalicznych) nie wymaga dopłaty.
fot. Daniela Loof/AZ

Jedna z najnowszych to Kodiaq RS drugiej generacji. Tak jak poprzednika po liftingu, napędza go silnik benzynowy. Obecnie to 2.0 TSI Evo 4. Ciśnienie wtrysku paliwa sięga 350 barów, a moc wzrosła do 265 KM. Zasadniczo to ta sama jednostka z rodziny EA888, która wprawia w ruch Golfa GTI, ta w Kodiaqu RS dysponuje jednak wyższym momentem obrotowym: 400 Nm.

Niemal idealna przestrzeń

W oczy rzucają się czarne detale, koła 20'' i czerwone zaciski hamulców. Znakomicie wyprofilowane fotele przyjemnie obejmują podróżnych. Cyfrowy kokpit jest bardzo przejrzysty, a 13-calowy ekran dotykowy – znakomicie uporządkowany.

Nie wszyscy jednak polubią umiejscowiony po prawej stronie kierownicy selektor skrzyni biegów i sterowanie wycieraczkami na dźwigni kierunkowskazów (przy uruchamianiu wycieraczek nietrudno przypadkowo mignąć światłami).

Na konsoli środkowej umiejscowiono trzy wielofunkcyjne pokrętła z ekranami, zewnętrzne służą do sterowania klimatyzacją, a środkowe umożliwia zmianę trybu jazdy, głośności audio i siły nawiewu. Wymagają przyzwyczajenia, ale generalnie obsługa Skody jest łatwa.

Testowana 5-osobowa wersja zapewnia dużo miejsca na wszystkich siedzeniach, a po złożeniu oparć kanapy oferuje 2105 l przestrzeni bagażowej. Natomiast wariant 7-miejscowy (+5100 zł) wymaga pewnych kompromisów w zakresie komfortu jazdy w 3. rzędzie. Kodiaq nie idzie natomiast na żadne ustępstwa, jeśli chodzi o wykonanie: elementy spasowano precyzyjnie nawet w mniej widocznych miejscach.

Kompetentny zestaw

Przycisk start budzi silnik, którego brzmienie w trybach Normal i Sport wzbogacają „sztuczne” odgłosy. Podczas jazdy pod obciążeniem oprawa akustyczna przypomina nieco podrasowane jednostki wolnossące z lat 70., wyposażone w pokaźne zestawy gaźników. Tu mamy do czynienia z turbo i bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale w końcu dźwięki spod maski też są ważne podczas jazdy.

Silnik rozgrzewa się zaskakująco szybko. To zasługa zastosowanych w EA888 oddzielnych obwodów chłodzenia dla głowicy cylindrów i bloku silnika. 7-stopniowa dwusprzęgłowa przekładnia załącza pierwszy bieg, a turbina potrzebuje chwilę, by się rozpędzić, maksymalne ciśnienie doładowania jest uzyskiwane przy ok. 2000 obr./min. Silnik energicznie wkręca się na obroty, a przy ok. 6500 obr./min skrzynia przełącza się na wyższy bieg.

 

Skoda w zaledwie 5,8 s rozpędza się do 100 km/h, to 0,5 s mniej niż według specyfikacji fabrycznej i o 0,1 s szybciej niż o ok. 300 kg lżejszy Golf GTI. Z pewnością pomaga w tym znakomita trakcja gwarantowana przez napęd na wszystkie koła. Być może trafiliśmy też na wyjątkowo dobrze dotarty egzemplarz.

Dane techniczne Skoda Kodiaq RS
Silnik  benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 265 KM/5000
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm/1650
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 476/186/166 cm
Rozstaw osi 279 cm
Prześwit 19,4 cm
Średnica zawracania 12,0 m
Masa/ładowność/masa przyczepy 1785/605/2300 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 910/2105 l
Pojemność zbiornika paliwa 58 l (Pb 95)
Opony 235/45 R20
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 231 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s
Średnie zużycie paliwa 8,2-8,5 l/100 km
Zasięg 700 km
Cena wersji podst. z tym samym silnikiem 243 600 zł
Cena wersji testowanej 243 600 zł

Napędzany 265-konnym silnikiem benzynowym SUV o masie 1813 kg z pewnością nie może bić rekordów zużycia paliwa. W stosunku do tego, co oferuje, wynik na poziomie 9,7 l/100 km jest jednak całkowicie akceptowalny.

Zwłaszcza że ten samochód ujawnia też talent do pokonywania zakrętów: z seryjnym progresywnym układem kierowniczym Kodiaq prowadzi się znacznie poręczniej, niż można by oczekiwać po aucie tej wielkości, a przy tym zapewnia kierowcy wystarczający kontakt z drogą. W pełni zmienny napęd na wszystkie koła precyzyjnie rozdziela moment obrotowy, skutecznie zapobiegając stratom trakcji, dzięki czemu moc jest wykorzystywana efektywniej. Samochód prowadzi się harmonijnie, a gdy na granicy przyczepności pojawia się podsterowność, większa część momentu obrotowego trafia na tył.

Skoda Kodiaq RS - 4
Pomimo imponujących rozmiarów topowy Kodiaq jest bardzo poręczny w zakrętach.
fot. Daniela Loof/AZ

Bezpiecznie zestrojony układ ESC (ESP) interweniuje stosunkowo wcześnie i stanowczo, dając kierowcy wyraźny sygnał, że powinien odpuścić. Takie podejście wydaje się w pełni uzasadnione, bo w końcu Kodiaq – nawet RS – to wciąż samochód rodzinny.

Przestronne GTI z Czech pokazuje, jak spokojnie można się poruszać na fali ogromnego momentu obrotowego, a znudzona wskazówka obrotomierza utrzymuje się nisko. Nie zapomniano także o komforcie, o który dbają – seryjnie montowane – szyby akustyczne oraz zawieszenie z dwuzaworowymi adaptacyjnymi amortyzatorami, które wygładza większość nierówności, na jakie natrafią koła najmocniejszego Kodiaqa.

 Dane testowe Skoda Kodiaq RS
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 12,2 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 23,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 33,7 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 66,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 67,0 dB
Poziom hałasu przy 130 km/h 71,0 dB
Średnie testowe zużycie paliwa 9,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 590 km

20-calowe opony zbierają jednak swoje żniwo. Zwiększają masy nieresorowane, przez co zawieszenie słabo wybiera ostrzejsze uskoki.

Ten wszechstronny pojazd kosztuje 243,6 tys. zł. To sporo. Nawet więcej, niż VW życzy sobie za odpowiednika w swojej gamie, czyli Tayrona, z tym samym układem napędowym i w równie usportowionym wydaniu R-Line Plus. 

Skoda Kodiaq RS: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • duże, funkcjonalne wnętrze, świetne fotele, porządne wykonanie, bardzo obszerny bagażnik z licznymi udogodnieniami
  • wymagająca przyzwyczajenia obsługa

Układ napędowy

  • osiągi jeszcze lepsze niż katalogowe, dużo siły już od niskich obrotów, kapitalna trakcja dzięki sprawnemu rozdziałowi momentu obrotowego, akceptowalne spalanie

Właściwości jezdne

  • zaskakująco dobre zwinność i poręczność, pewne prowadzenie, wysoki komfort jazdy
  • nie najlepsze tłumienie uskoków z uwagi na niskoprofilowe opony

Wyposażenie i cena

  • bardzo przyzwoite wyposażenie seryjne, szeroki wybór zwykle rozsądnie wycenionych opcji
  • cena wyższa niż pokrewnego VW z tym samym napędem

Skoda Kodiaq RS - 3

Skoda Kodiaq RS – test: podsumowanie

Bogate wyposażenie, wysoka użyteczność na co dzień oraz solidna dawka przyjemności z jazdy – Skoda pokazuje, jak pogodzić rozsądek z odrobiną szaleństwa. Kodiaq RS wprowadza nieco koloru do niekiedy czarno-białego świata SUV-ów. Za tak barwne wrażenia z jazdy trzeba jednak niemało zapłacić.

Czytaj także