Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Golf VIII GTI – przód

Volkswagen Golf GTI – wydanie ósme, poprawione | TEST

fot. Adam Mikuła/Motor

Volkswagen Golf GTI – wydanie ósme, poprawione | TEST

Poprawianie legendy, a Golf GTI bez dwóch zdań na takie miano zasługuje, to trudna sztuka. Jak poradził sobie z tym zadaniem Volkswagen? Testujemy zmodernizowaną wersję ósmej generacji auta, które dla wielu wciąż pozostaje królem hot hatchy.

Zaprezentowany w 1976 r., 2 lata po premierze modelu, Golf GTI dał początek segmentowi hot hatchy. Długo był świadkiem jego rozkwitu, ale od pewnego czasu traci rywali – zostało ich ledwie kilku.

Jednak Golf GTI pozostaje na posterunku, wciąż definiując połączenie praktyczności hatchbacka ze sportowym temperamentem. Znalazł już ok. 2,5 mln nabywców, a jego ósma edycja właśnie przeszła lifting, który objął wygląd (inne zderzaki, nowe matrycowe światła z większym o 15% zasięgiem), ale i to, co najistotniejsze, choć niewidoczne.

Volkswagen Golf GTI 4
Golf GTI łączy formę z funkcją – ma spojler, rozbudowane progi i zderzaki, dwa wydechy, ale i 5 drzwi oraz funkcjonalny bagażnik.
fot. Adam Mikuła/Motor

Wnętrze, obsługa – przyjaźniejszy na co dzień

Golf GTI zyskał nowy system multimedialny (ekran 12,9''; nawigacja: 4070 zł), równie przyjazny co dotychczas, ale zamontowany nieco bliżej kierowcy, z przyjemniejszymi grafikami i liczniejszymi funkcjami. Nowością jest przyzwoicie działająca obsługa głosowa po polsku wykorzystująca ChatGPT (1050 zł).

Ale chyba najważniejsza zmiana, bo mocno ułatwiająca codzienną obsługę, to rezygnacja z dotykowych paneli na kierownicy na rzecz klasycznych przycisków, które trudniej wcisnąć przypadkowo np. w ferworze dynamicznej jazdy.

Poza tym wnętrze nadal przekonuje połączeniem praktycznych cech ze sportowym duchem (kapitalne fotele z typową dla GTI kratą na tapicerce, czarna podsufitka, czerwone szwy i detale).

Silnik, osiągi, prowadzenie – jeszcze lepsze połączenie

Zmiany zaszły też pod maską GTI. 2-litrowy silnik turbo zyskał 20 KM mocy i teraz rozwija solidne 265 KM w zakresie od 5250 do 6500 obr./min (przed liftingiem: 5000-6500). Maksymalny moment obrotowy nadal wynosi 370 Nm, ale obecnie jest dostępny przy 1600-4590 obr./min (wcześniej 1600-4300).

Dane techniczne i ceny Volkswagen Golf GTI
Silnik  benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 265 KM/5000
Maks. moment obrotowy 370 Nm/1600
Napęd; skrzynia biegów przedni; aut./7-b.
Długość/szerokość/wysokość 429/179/147 cm
Rozstaw osi 263 cm
Średnica zawracania 12,0 m
Masa/ładowność 1454/496 kg
Maksymalna masa przyczepy 1600 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 374/1230 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony 225/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,9 s
Średnie zużycie paliwa 7,1 l/100 km
Zasięg 700 km
Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem 183 490 zł
Cena wersji testowanej 183 490 zł

Według producenta skróciło to czas przyspieszania od 0 do 100 km/h z 6,3 do 5,9 s. Wierzymy – nasze pomiary dały wynik 6 s, ale odbyły się na „zimówkach” i zmrożonym asfalcie. W odpowiednich warunkach rezultat powinien być nawet lepszy, niż twierdzi VW.

Volkswagen Golf GTI - silnik
Silnik 2.0 TSI wzmocniono z 245 do 265 KM, zachował jednak wszechstronny charakter.
fot. Adam Mikuła/Motor

Golf nieznacznie zyskał na żwawości (której i tak dotąd mu nie brakowało), ale nadal nie przedkłada dynamiki nad codzienną użyteczność. Układ napędowy nigdy nie zachowuje się brutalnie, a oferujące aż 15 poziomów sztywności zawieszenie DCC za 4030 zł zawsze zapewnia niezłą zwinność, pewne prowadzenie oraz wysoką stabilność (GTI wykazuje podsterowność, ale pozwala „układać się” w łuku ujęciem gazu). I nawet w najtwardszym ze swoich ustawień nie czyni podróży niekomfortową.

 Dane testowe (pomiary na oponach zimowych) Volkswagen Golf GTI
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 10,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 65,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 67,8 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 1,9
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) 10,8/6,8/8,8 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 560 km

Zaktualizowany Golf GTI kosztuje 183 490 zł, ale w aktualnej promocji już 169 490 zł, czyli o zaledwie 17 400 zł więcej niż 150-konny Golf 1.5 eTSI mHEV DSG R-Line Plus. Chyba jeszcze nigdy różnica cenowa między „zwykłym” Golfem a GTI nie była tak nieduża.

Co ważne, jeśli dla kogoś GTI to za mało, jeszcze dynamiczniejsze GTI Clubsport (300 KM, 400 Nm, utwardzone zawieszenie, „setka” w 5,6 s) jest o tylko 4300 zł droższe.

Volkswagen Golf GTI 3

Volkswagen Golf GTI: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • dosyć dyskretny design, porządnie wykonane wnętrze, niezłe wykończenie, kapitalne fotele, rozbudowane oświetlenie nastrojowe, dobre multimedia
  • zbyt mocno oparta na dotyku obsługa, nie za dużo miejsca na nogi z tyłu

Układ napędowy

  • świetne osiągi, wyraźnie poprawione w stosunku do modelu sprzed zmian, żwawość silnika przy właściwie dowolnych obrotach, bardzo sprawny automat
  • sztuczny dźwięk silnika, brak w pełni niezależnego trybu manualnego skrzyni

Właściwości jezdne

  • zwinność i chęć do zmiany kierunku jazdy, stabilność i pewność prowadzenia, w zależności od ustawienia zawieszenia niezły albo dobry komfort podróży
  • dla niektórych nieco zbyt łagodny charakter jak na usportowione auto

Wyposażenie i cena

  • bardzo rozsądna cena promocyjna, całkiem bogate wyposażenie, obfita lista dodatków obejmująca nawet... hak holowniczy, niewielka dopłata do jeszcze szybszej wersji Clubsport
  • niezbyt zachwycająca gama lakierów

Volkswagen Golf GTI – test: podsumowanie

Volkswagen Golf GTI od swojego pierwszego wcielenia zachwycał połączeniem użyteczności z dynamiką. W najnowszym wydaniu wychodzi mu to jeszcze lepiej niż dotychczas.

Czytaj także