Rocznicowa edycja Golfa GTI powstała w oparciu o obecnie najmocniejszy wariant Clubsport.
Od premiery Golfa GTI pierwszej generacji minęło już 45 lat. Volkswagen sam przyznaje, że nie spodziewał się, iż ten usportowiony hatchback odniesie tak spektakularny sukces. Najpierw planowano wyprodukować zaledwie pięć tysięcy egzemplarzy „jedynki” GTI. Samochód cieszył się jednak wielkim zainteresowaniem i w efekcie w każdym następnym wcieleniu Golfa prezentowano wariant GTI. Obecnie sprzedano ich już łącznie ponad 2,3 mln sztuk.
W międzyczasie GTI straciło przywilej bycia najmocniejszym wariantem Golfa – tę role przejęły modele z literą R w nazwie – ale to nadal napędzane na przednie koła GTI najbardziej kojarzy się z hot hatchem.
Edycję jubileuszową stworzono na bazie topowego GTI, czyli odmiany Clubsport. A to oznacza, że silnik 2.0 TSI rozwija 300 KM i 400 Nm zamiast 245 KM i 370 Nm. Mocniejszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s natomiast bazowy – w 6,3 s. Tylko edycja 45 ma pakiet Race, w którego skład wchodzą 19-calowe felgi Scottsdale o specjalnym wzorze – czarne z czerwoną obwódką – (zwykły Clubsport ma o cal mniejsze), sportowy układ wydechowy oraz usuniecie ogranicznika prędkości maksymalnej (nie podano jednak, o ile przekracza ona 250 km/h). Wyróżnikami są ponadto seryjny czarny dach i spojler na pokrywie bagażnika oraz oznaczenia „45”. W standardzie znalazły się także matrycowe diodowe reflektory.
We wnętrzu emblematy „45” umieszczono na oparciach siedzeń i na kierownicy.
Clubsport 45, tak jak zwykły Clubsport, ma zawieszenie obniżone o 10 mm w stosunku do GTI oraz seryjny mechanizm różnicowy z blokadą.
A oto wszystkie generacje Volkswagena Golfa GTI