Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Wersja na 45-lecie – Volkswagen Golf GTI Clubsport 45

Rocznicowa edycja Golfa GTI powstała w oparciu o obecnie najmocniejszy wariant Clubsport.

Od premiery Golfa GTI pierwszej generacji minęło już 45 lat. Volkswagen sam przyznaje, że nie spodziewał się, iż ten usportowiony hatchback odniesie tak spektakularny sukces. Najpierw planowano wyprodukować zaledwie pięć tysięcy egzemplarzy „jedynki” GTI. Samochód cieszył się jednak wielkim zainteresowaniem i w efekcie w każdym następnym wcieleniu Golfa prezentowano wariant GTI. Obecnie sprzedano ich już łącznie ponad 2,3 mln sztuk.

W międzyczasie GTI straciło przywilej bycia najmocniejszym wariantem Golfa – tę role przejęły modele z literą R w nazwie – ale to nadal napędzane na przednie koła GTI najbardziej kojarzy się z hot hatchem.

Edycję jubileuszową stworzono na bazie topowego GTI, czyli odmiany Clubsport. A to oznacza, że silnik 2.0 TSI rozwija 300 KM i 400 Nm zamiast 245 KM i 370 Nm. Mocniejszy wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s natomiast bazowy – w 6,3 s. Tylko edycja 45 ma pakiet Race, w którego skład wchodzą 19-calowe felgi Scottsdale o specjalnym wzorze – czarne z czerwoną obwódką – (zwykły Clubsport ma o cal mniejsze), sportowy układ wydechowy oraz usuniecie ogranicznika prędkości maksymalnej (nie podano jednak, o ile przekracza ona 250 km/h). Wyróżnikami są ponadto seryjny czarny dach i spojler na pokrywie bagażnika oraz oznaczenia „45”. W standardzie znalazły się także matrycowe diodowe reflektory.

We wnętrzu emblematy „45” umieszczono na oparciach siedzeń i na kierownicy.

Clubsport 45, tak jak zwykły Clubsport, ma zawieszenie obniżone o 10 mm w stosunku do GTI oraz seryjny mechanizm różnicowy z blokadą.

DB2021AU00051_large
Golfy GTI Clubsport i Clubsport 45 mają silnik o mocy 300 KM. Mocniejszy o 10 KM pracował w limitowanym GTI Clubsport S poprzedniej generacji Golfa.
Volkswagen
DB2021AU00049_large
Standardem w GTI Clubsport 45 jest sportowy układ wydechowy.
Volkswagen
DB2021AU00050_large
Rocznicowy model najłatwiej rozpoznać po 19-calowych felgach o wzorze zarezerwowanym dla tej odmiany. Opony mają rozmiar 235/35.
Volkswagen
DB2021AU00048_large
Poza emblematami „45” wnętrze niczym nie różni się od tego w standardowym Clubsporcie.
Volkswagen

A oto wszystkie generacje Volkswagena Golfa GTI

1. Volkswagen Golf I GTI (1976-1983)

DB2004AU01074_large
Silniki: benzynowe 1.6 R4 i 1.8 R4, moc 110-112 KM.
Volkswagen

2. Volkswagen Golf II GTI (1984-1981)

DB2007AU00379_large
Silniki: benzynowe 1.8 R4 i 1.8 R4 kompresor, moc 107-160 KM.
Volkswagen

3. Volkswagen Golf III GTI (1991-1997)

DB2007AU00436_large
Silniki: benzynowe 2.0 R4, moc 115-150 KM; turbodiesel 1.9 R4 110 KM.
Volkswagen

4. Volkswagen Golf IV GTI (1998-2003)

C01_6225_large
Silniki: benzynowe 1.8 R4 turbo i 2.3 VR5, moc 150-180 KM; turbodiesel 1.9 150 KM.
Volkswagen

5. Volkswagen Golf V GTI (2004-2008)

DB2004AU01038_large
Silniki: benzynowe 2.0 R4 turbo, moc 200-230 KM.
Volkswagen

6. Volkswagen Golf VI GTI (2009-2012)

DB2008AU01136_large
Silniki: benzynowe 2.0 R4 turbo, moc 210-235 KM.
Volkswagen

7. Volkswagen Golf VII GTI (2013-2020)

DB2017AU00860_large
Silniki: benzynowe 2.0 R4 turbo, moc 220-310 KM.
Volkswagen

8. Volkswagen Golf VIII GTI (od 2020 r.)

DB2020AU01297_large
Silniki: benzynowe 2.0 R4 turbo, moc 245-300 KM.
Volkswagen

Czytaj także