Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Mazda 3 i CX-30

Mazdy 3 i CX-30 z ulepszonym silnikiem e-Skyactiv X

Do sprzedaży w Polsce trafiły kompaktowe modele Mazdy – 3 i CX-30 – ze zmodernizowanym silnikiem e-Skyactiv X o zwiększonej mocy.

Silnik 2.0 e-Skyactiv X, który w założeniu ma łączyć zalety jednostek benzynowych (m.in. łatwość wchodzenia na wysokie obroty) oraz tych z zapłonem samoczynnym (niskie zużycie paliwa), zadebiutował w Maździe 3 w 2019 r. Teraz Japończycy wprowadzili jego zmodyfikowaną wersję.

Dotąd e-Skyactiv X rozwijał 180 KM przy 6000 obr./min oraz 224 Nm przy 3000 obr./min. Teraz oba parametry są wyższe: moc wzrosła do 186 KM (przy tych samych obrotach), a moment obrotowy wynosi 240 Nm. Maksymalna wartość momentu obrotowego jest wprawdzie osiągana przy 4000 obr./min, ale już od ok. 1500 obr. do dyspozycji jest więcej Nm niż poprzednio. Dzięki temu poprawie uległa reakcja na dodanie gazu przy niskich obrotach i częściowo otwartej przepustnicy, czyli sytuacjach często spotykanych w codziennej jeździe.

Podczas modernizacji silnika e-Skyactiv przekonstruowano tłoki, zoptymalizowano proces spalania, zmniejszono stopień sprężania (16,3:1 do 15,0:1), zmieniono czas otwarcia zaworów dolotowych oraz oprogramowanie komputera sterującego pracą jednostki napędowej. Ponadto wprowadzono modyfikacje w układzie mikrohybrydowym seryjnie stosowanym w e-Skyactiv X (szybsze reakcje układu ISG, czyli zespołu generatora-rozrusznika).

A jak wprowadzone udoskonalenia przekładają się na osiągi i zużycie paliwa? Średnie spalanie (wg WLTP) w modelu 3 z manualną skrzynią  zmniejszyło się z 5,8 na 5,3 l/100 km, a w CX-30 (skrzynia manualna, napęd przedni) z 5,9 na 5,6 l/100 km. Pod względem przyspieszenia od 0 do 100 km/h także zaszła niewielka poprawa. „Trójka” z przekładnią ręczną osiąga „setkę” w 8,0 zamiast w 8,2 s, natomiast wspomniane wyżej CX-30 w 8,3 a nie w 8,5 s. Bez mian pozostała natomiast prędkość maksymalna (odpowiednio: 216 i 204 km/h).

Mazda 3 e-Skyactiv X jest oferowana jako hatchback i sedan. Ceny rozpoczynają się od 109 900 zł. Odmiana ze skrzynią automatyczną kosztuje od 124 900 zł, a wariant z napędem 4x4 (tylko hatchback) – od 126 900 zł z „manualem” oraz od 134 900 zł z automatem. Poza wersją bazową wszystkie pozostałe są o 2000 zł droższe niż 180-konny model przed zmianami.

Z kolei za kompaktowego SUV-a CX-30 e-Skyactiv X trzeba zapłacić minimum 118 900 zł (napęd przedni, skrzynia manualna). Wersję z przekładnią automatyczną wyceniono na 126 900 zł. Odmiany 4x4 kosztują natomiast od 135 900 zł („manual”) lub 143 900 zł (automat). Wszystkie warianty zdrożały w stosunku do poprzednika o mocy 180 KM o 5000 zł.

Mazda-e-Skyactiv-X-technical-1(1)
Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik e-Skyactiv X rozwija po zmianach 186 zamiast 180 KM. 
Mazda
2021-Mazda3-Machine-Grey,-Action-01
Mazda 3 z jednostką e-Skyactiv X jest oferowana jako hatchback lub sedan.
Mazda
2021-Mazda-CX-30-Soul-Red-Crystal,-Action-05
W Polsce 31,5% klientów kupuje CX-30 z silnikiem e-Skyactiv X (30% w przypadku modelu 3).
Mazda

Czytaj także