Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Mazda CX-30 Skyactiv-G kontra Skyactiv-X

Mazda CX-30 Skyactiv-G kontra Skyactiv-X

Mazda od dawna idzie przez świat motoryzacji swoją drogą. Dowody znajdziemy pod maskami obu testowanych CX-30. 

Dekadę temu, gdy większość producentów przestawiała się na downsizing, Mazda postawiła na spore silniki o wysokim stopniu sprężania (Skyactiv). A niedawno wprowadziła do sprzedaży pierwszą jednostkę benzynową o zapłonie częściowo samoczynnym.

_MG_8288
CX-30 to kompaktowy crossover mierzący 440 cm długości. Pod maską szarego auta pracuje silnik Skyactiv-X.

Nazywa się Skyactiv-X i może pracować jak „benzyniak” (na zimno i pod obciążeniem) albo w trybie SPCCI, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje mocno zubożona, a iskra inicjuje eksplozję tylko niewielkiej dawki paliwa dotryśniętej w jej okolice – to podnosi ciśnienie do poziomu, przy którym reszta mieszanki wybucha samoczynnie.

DANE TECHNICZNE Skyactiv-G 150 6MT Skyacitv-X 186 6MT 4x4
Silnik benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 1998 cm3 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna 150 KM/6000 186 KM/6000
Maks. moment obrotowy 213 Nm/4000 240 Nm/4000
Napęd przedni 4x4
Skrzynia biegów man./6-biegowa man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarczowe went./tarcz. tarczowe went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość 440/180/154 cm 440/180/154 cm
Rozstaw osi 266 cm 266 cm
Średnica zawracania 10,6 m 10,6 m
Masa/ładowność 1320/607 kg 1453/589 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 430/1406 l 430/1406 l
Poj. zbiornika paliwa 51 l (Pb 95) 48 l (Pb 95)
Opony 215/55 R18 215/55 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 198 km/h 204 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s 8,7 s
Średnie zużycie paliwa 5,9 l/100 km 6,0 l/100 km
Zasięg 860 km 800 km
Cena  126 900 zł (Hikari) 156 900 zł (Enso)

Brzmi skomplikowanie, ale działa płynnie, a „dieslowski” tryb jest bardzo często wykorzystywany (informuje o tym ekran centralny). Niezależnie od sposobu działania silnik brzmi jak benzynowy i wykazuje się niezłą kulturą pracy.

Ale czy warto dopłacać do niego, czy lepiej wybrać pozbawioną tej technologii, słabszą o 36 KM jednostkę 2.0 Skyactiv-G? Sprawdziliśmy to na przykładzie Mazdy CX-30, w której obie wersje dzieli 10 tys. zł. Do testu mocniejsza trafiła jednak z napędem 4x4, który powiększa różnicę o następne 10 tys. zł, a także z bogatszym wyposażeniem (wersja Enso), zwiększającym ją o kolejne 10 tys. zł.

_MG_7697
Sprawny napęd 4x4 (dostępny w obu wersjach) eliminuje kłopoty z trakcją przy skręconych kołach na śliskim.

Taki dobór aut zmniejsza za to różnice w ich parametrach. Katalogowo CX-30 Skyactiv-G 150 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,8 s i zużywa średnio 5,9 litra benzyny na 100 km. Skyactiv-X 186 z przednim napędem „setkę” osiąga w 8,3 s i spala średnio 5,6 l, ale z układem 4x4 wartości te są niemal identyczne jak w odmianie 150-konnej: 8,7 s i 6,0 l.

DANE TESTOWE (opony zimowe) Skyactiv-G 150 6MT Skyacitv-X 186 6MT 4x4
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 9,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 10,4 s (4. bieg) 8,6 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 22,7 s (6. bieg) 20,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 41,0 m 41,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 40,9 m 41,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,0 dB 55,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,0 dB 61,8 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,8 2,8
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 8,0/5,6/6,8 8,2/5,0/6,6
Rzeczywisty zasięg 750 km 720 km

Podczas testu, na zimowych oponach, słabsza Mazda przyspieszała do 100 km/h w 9,7 s, a mocniejsza (ale o ponad 130 kg cięższa) – w 9,9 s.

Spalanie obu aut też jest bardzo zbliżone. Skyactiv-G w mieście zużywa 8 l/100 km, w trasie 5,6 l, przy 120 km/h 7 l, a przy 140 km/h 9 l. Skyactiv-X 4x4 w korkach potrzebuje więcej (8,2 l), ale w trasie nowatorska technika daje jej przewagę i gdy nie przekracza się 100 km/h, pozwala osiągnąć wynik 5 l/100 km, na „ekspresówce” 6 l, a na autostradzie 8 l. Z przednim napędem rezultaty powinny być o ok. 0,5 l niższe.

_MG_2725
Kokpit jak z półki premium – i pod względem designu, i wykończenia.

Na co dzień mocniejsza wersja wyróżnia się głównie większym wigorem przy niskich obrotach. A także tym, że dynamiczniejszy styl jazdy wpływa na jej zapotrzebowanie na paliwo trochę mocniej niż w odmianie Skyactiv-G.

Poza tym oba warianty niemal niczym się nie różnią. Obydwa otrzymały świetną ręczną skrzynię, wyjątkowo przyjemnie zaprojektowane i wykończone wnętrze oraz bardzo dojrzały układ jezdny.

Mazda CX-30 Skyactiv-G kontra Skyactiv-X – test: podsumowanie

OCENA Skyactiv-G 150 6MT Skyacitv-X 186 6MT 4x4
Osiągi 3,5/5,0 3,5/5,0
Elastyczność 3,5/5,0 4,0/5,0
Zużycie paliwa 4,0/5,0 4,5/5,0
Kultura pracy 4,0/5,0 4,0/5,0
Cena 4,0/5,0 3,0/5,0
ŁĄCZNIE 4,0/5,0 4,0/5,0

Czy warto wybrać mocniejsze CX-30? Z ekonomicznego punktu widzenia – nie. W autach z przednim napędem dopłata 10 tys. zł w teorii zwróci się dopiero po przejechaniu ok. 250 tys. km. Paradoksalnie jednak polecamy mocniejszą wersję tym kierowcom, którzy jeżdżą spokojniej.

Czytaj także