Mazda od dawna idzie przez świat motoryzacji swoją drogą. Dowody znajdziemy pod maskami obu testowanych CX-30.
Dekadę temu, gdy większość producentów przestawiała się na downsizing, Mazda postawiła na spore silniki o wysokim stopniu sprężania (Skyactiv). A niedawno wprowadziła do sprzedaży pierwszą jednostkę benzynową o zapłonie częściowo samoczynnym.
Nazywa się Skyactiv-X i może pracować jak „benzyniak” (na zimno i pod obciążeniem) albo w trybie SPCCI, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje mocno zubożona, a iskra inicjuje eksplozję tylko niewielkiej dawki paliwa dotryśniętej w jej okolice – to podnosi ciśnienie do poziomu, przy którym reszta mieszanki wybucha samoczynnie.
| DANE TECHNICZNE | Skyactiv-G 150 6MT | Skyacitv-X 186 6MT 4x4 |
|---|---|---|
| Silnik | benzynowy | benzynowy |
| Pojemność skokowa | 1998 cm3 | 1998 cm3 |
| Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
| Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
| Moc maksymalna | 150 KM/6000 | 186 KM/6000 |
| Maks. moment obrotowy | 213 Nm/4000 | 240 Nm/4000 |
| Napęd | przedni | 4x4 |
| Skrzynia biegów | man./6-biegowa | man./6-biegowa |
| Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarcz. | tarczowe went./tarcz. |
| Długość/szerokość/wysokość | 440/180/154 cm | 440/180/154 cm |
| Rozstaw osi | 266 cm | 266 cm |
| Średnica zawracania | 10,6 m | 10,6 m |
| Masa/ładowność | 1320/607 kg | 1453/589 kg |
| Poj. bagażnika (min./maks.) | 430/1406 l | 430/1406 l |
| Poj. zbiornika paliwa | 51 l (Pb 95) | 48 l (Pb 95) |
| Opony | 215/55 R18 | 215/55 R18 |
| Osiągi (dane producenta) | ||
| Prędkość maksymalna | 198 km/h | 204 km/h |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s | 8,7 s |
| Średnie zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km |
| Zasięg | 860 km | 800 km |
| Cena | 126 900 zł (Hikari) | 156 900 zł (Enso) |
Brzmi skomplikowanie, ale działa płynnie, a „dieslowski” tryb jest bardzo często wykorzystywany (informuje o tym ekran centralny). Niezależnie od sposobu działania silnik brzmi jak benzynowy i wykazuje się niezłą kulturą pracy.
Ale czy warto dopłacać do niego, czy lepiej wybrać pozbawioną tej technologii, słabszą o 36 KM jednostkę 2.0 Skyactiv-G? Sprawdziliśmy to na przykładzie Mazdy CX-30, w której obie wersje dzieli 10 tys. zł. Do testu mocniejsza trafiła jednak z napędem 4x4, który powiększa różnicę o następne 10 tys. zł, a także z bogatszym wyposażeniem (wersja Enso), zwiększającym ją o kolejne 10 tys. zł.
Taki dobór aut zmniejsza za to różnice w ich parametrach. Katalogowo CX-30 Skyactiv-G 150 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,8 s i zużywa średnio 5,9 litra benzyny na 100 km. Skyactiv-X 186 z przednim napędem „setkę” osiąga w 8,3 s i spala średnio 5,6 l, ale z układem 4x4 wartości te są niemal identyczne jak w odmianie 150-konnej: 8,7 s i 6,0 l.
| DANE TESTOWE (opony zimowe) | Skyactiv-G 150 6MT | Skyacitv-X 186 6MT 4x4 |
|---|---|---|
| Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s | 3,6 s |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s | 9,9 s |
| Elastyczność 60-100 km/h | 10,4 s (4. bieg) | 8,6 s (4. bieg) |
| Elastyczność 80-120 km/h | 22,7 s (6. bieg) | 20,8 s (6. bieg) |
| Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 41,0 m | 41,1 m |
| Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 40,9 m | 41,5 m |
| Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,0 dB | 55,7 dB |
| Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,0 dB | 61,8 dB |
| Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 98 km/h | 98 km/h |
| Liczba obrotów kierownicą | 2,8 | 2,8 |
| Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 8,0/5,6/6,8 | 8,2/5,0/6,6 |
| Rzeczywisty zasięg | 750 km | 720 km |
Podczas testu, na zimowych oponach, słabsza Mazda przyspieszała do 100 km/h w 9,7 s, a mocniejsza (ale o ponad 130 kg cięższa) – w 9,9 s.
Spalanie obu aut też jest bardzo zbliżone. Skyactiv-G w mieście zużywa 8 l/100 km, w trasie 5,6 l, przy 120 km/h 7 l, a przy 140 km/h 9 l. Skyactiv-X 4x4 w korkach potrzebuje więcej (8,2 l), ale w trasie nowatorska technika daje jej przewagę i gdy nie przekracza się 100 km/h, pozwala osiągnąć wynik 5 l/100 km, na „ekspresówce” 6 l, a na autostradzie 8 l. Z przednim napędem rezultaty powinny być o ok. 0,5 l niższe.
Na co dzień mocniejsza wersja wyróżnia się głównie większym wigorem przy niskich obrotach. A także tym, że dynamiczniejszy styl jazdy wpływa na jej zapotrzebowanie na paliwo trochę mocniej niż w odmianie Skyactiv-G.
Poza tym oba warianty niemal niczym się nie różnią. Obydwa otrzymały świetną ręczną skrzynię, wyjątkowo przyjemnie zaprojektowane i wykończone wnętrze oraz bardzo dojrzały układ jezdny.
| OCENA | Skyactiv-G 150 6MT | Skyacitv-X 186 6MT 4x4 |
|---|---|---|
| Osiągi | 3,5/5,0 | 3,5/5,0 |
| Elastyczność | 3,5/5,0 | 4,0/5,0 |
| Zużycie paliwa | 4,0/5,0 | 4,5/5,0 |
| Kultura pracy | 4,0/5,0 | 4,0/5,0 |
| Cena | 4,0/5,0 | 3,0/5,0 |
| ŁĄCZNIE | 4,0/5,0 | 4,0/5,0 |
Czy warto wybrać mocniejsze CX-30? Z ekonomicznego punktu widzenia – nie. W autach z przednim napędem dopłata 10 tys. zł w teorii zwróci się dopiero po przejechaniu ok. 250 tys. km. Paradoksalnie jednak polecamy mocniejszą wersję tym kierowcom, którzy jeżdżą spokojniej.
CX-30 to kompaktowy crossover, mierzący 440 cm długości. Pod maską szarego auta pracuje silnik Skyactiv-X.
Sprawny napęd 4x4 (dostępny w obu wersjach) eliminuje kłopoty z trakcją przy skręconych kołach na śliskim.
Na wygodnych i nieźle wyprofilowanych fotelach dopiero przy ok. 190 cm wzrostu można narzekać na brak przestrzeni.
Z tyłu mieszczą się osoby mierzące do 185 cm. Krótkie siedzisko, niezbyt dużo miejsca na stopy pod fotelami.