Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes klasy C (W204)

Mercedes klasy C (W204)

Mercedes klasy C (W204)

Atrakcyjnie stylizowany i przyjemny w prowadzeniu model W204 stanowi powrót do korzeni marki pod względem trwałości.

  • Lata produkcji: 2007-2014
  • Silniki: benz. 1.6-6.2 (156-517 KM), diesle 2.1-3.0 (120-265 KM)
  • Wersje: sed, kmb, cpe
  • Długość/rozstaw osi: 458-460/276 cm, szerokość/wysokość: 177/141-146 cm, bagażnik: sed 475 l, kmb 485-1500 l, cpe 450 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Stylizowanym ostrymi liniami modelem W204 Mercedes postanowił podebrać klientów Audi i BMW. Usportowiona wersja Avantgarde nie miała nawet tradycyjnej gwiazdy na masce. Po latach zadbane auta wciąż cieszą oko.

Mercedes-klasy-C-W204_3
Kokpit otaczający ekran pojawił się po liftingu. Przed nim wyświetlacz systemu był wysuwany.

SILNIKI

Początkowo 4-cylindrowe silniki benzynowe były doładowane kompresorem (akceptują LPG). W 2009 r. zaczęto zastępować je jednostkami z turbo i bezpośrednim wtryskiem. Połowa rynku wtórnego to diesle. Wszystkie mają DPF. Starsze o pojemności 2148 cm3 mają łatwiejszy w wymianie łańcuch rozrządu. Dostępne od 2009 r. jednostki (2143 cm3)mają napęd rozrządu po stronie sprzęgła oraz mniej trwałe wtryskiwacze Delphi.

AWARYJNOŚĆ

W silnikach benzynowych rozczarowuje trwałość łańcuchów rozrządu (V6 mają aż cztery!). Szarpanie i hałasy towarzyszące zmianie biegów często świadczą o usterce sterownika automatycznej skrzyni 7G Tronic. W dieslach V6 warto stosować wysokiej jakości olej i wymieniać go często – zdarzało się zacieranie na panewkach.

KOSZTY

Rachunki za części czy obsługę w nieautoryzowanych warsztatach są umiarkowane, ale poziom skomplikowania auta przekreśla nadzieję na tanią eksploatację.

SYTUACJA RYNKOWA

Jest w czym wybierać – prawie 800 aut. Połowa z automatyczną skrzynią. Jedynie 10% z polskich salonów.

Mercedes-klasy-C-W204_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Wizualnie nawiązujący do W204 model CLC (CL203, 2008-2011) bazuje na poprzedniej generacji klasy C (W203), a był produkowany w Brazylii.
  • Napęd 4Matic jest oparty o centralny mechanizm różnicowy, który rozdziela siły napędowe na osie w proporcji 45:55. Nawet przy wysokich przebiegach napęd nie sprawia problemów.
  • Drzwi, przednie błotniki czy wahacze zostały wykonane z aluminium.

CENY

20 000 zł – Auta z pierwszego roku produkcji. Często z wyraźnymi śladami użytkowania. Deklarowane ok. 300 tys. km.
36 000 zł – Mimo sporego wieku modelu średnia kwota ofertowa pozostaje wysoka. W zasięgu dobre auta z lat 2008-2010.
85 000 zł – Najdroższe „cywilne” auta z końca produkcji z małym przebiegami. Wersje AMG kosztują 75-400 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 (C 180 T) 1.8 (C 180 K) 1.8 (C 200 K) 2.5 V6 (C 230) 3.0 V6 (C 300) 3.5 V6 (C 350) 6.2 V8 (63 AMG) 2.1 (200 CDI) 2.1 (220 CDI) 3.0 V8 (320 CDI)
Pojemność skokowa 1595 cm³ 1796 cm³ 1796 cm³ 2496 cm³ 2996 cm³ 3498 cm³ 6208 cm³ 2148 cm³ 2148 cm³ 2987 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. kompr. benz. kompr. benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 156 KM 156 KM 184 KM 204 KM 231 KM 272 KM 457 KM 136 KM 170 KM 224 KM
Maks. moment obr. 250 Nm 230 Nm 250 Nm 245 Nm 300 Nm 350 Nm 600 Nm 270 Nm 400 Nm 510 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,5 s 9,5 s 8,6 s 8,4 s 7,3 s 6,4 s 4,5 s 10,4 s 8,5 s 7,4 s
Prędkość maks. 225 km/h 230 km/h 235 km/h 240 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 215 km/h 229 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,8 l/100 km 7,4 l/100 km 7,6 l/100 km 9,1 l/100 km 9,4 l/100 km 9,9 l/100 km 12,0 l/100 km 5,7 l/100 km 5,9 l/100 km 6,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - premiera klasy C W204 (sedan i kombi)
2008 - wersje BlueEfficiency, wyposażone m.in. system Start-Stop
2009 - niewielki lifting
2011 - gruntowna modernizacja, zmieniony kształt lamp, wersja coupe (do 2015 r.)
2014 - debiutuje klasa C W205

Mercedes-klasy-C-S204_4
Mercedes klasy C w wersji kombi (S204).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Hałas spod maski silników benzynowych
    Diagnoza – zarówno w jednostkach R4, jak
    i V6 – zwykle jest jedna: zużyty łańcuch.
    Koszt wymiany rozrządu: 1500-4000 zł
  • Niska kultura pracy „automatu”
    Szarpanie, utrata biegów i przechodzenie w tryb serwisowy to często skutek awarii sterownika.
    Koszt naprawy: od 1000 zł
  • Przedwczesne zużycie pompy cieczy
    W nowszych dieslach 2.1 z rodziny OM 651 problemem okazuje się trwałość pompy wody.
    Koszt wymiany: od 700 zł
  • Zużycie wtryskiwaczy Delphi w dieslu
    Wtryskiwacze są wrażliwe na jakość paliwa. Wytrzymują ok. 150-200 tys. km.
    Koszt wtryskiwacza: od 1100 zł

ZALETY I WADY

+ Duża paleta silników, trzy wersje nadwoziowe.
+ Komfort jazdy, prowadzenie, wyposażenie.
+ Brak problemów z korozją, ogólna trwałość.

- Wysokie przebiegi większości aut.
- Ograniczona przestronność wnętrza z tyłu.
- Trwałość łańcuchów rozrządu – w silnikach benzynowych ok. 150 tys. km.

WARTO KUPIĆ

Zamiast szukać okazji, lepiej kupić słabsze i gorzej wyposażone auto, ale bezwypadkowe i z pewną historią.

UWAŻAJ NA

Diesle bez historii są bardzo ryzykowne. Na Zachodzie nie brakuje aut z realnymi przebiegami powyżej 0,5 mln km.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także