Koniec z niewiadomymi – Kia w pełni odkryła karty i ujawniła wszystkie najważniejsze szczegóły elektrycznego crossovera EV6.
EV6 jest pierwszym samochodem Kii opracowanym od podstaw jako samochód elektryczny na nowej modularnej płycie podłogowej E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Do 2026 r. koreańska firma zaprezentuje łącznie jedenaście modeli z takim napędem. Siedem z nich zostanie skonstruowanych właśnie na platformie E-GMP, a cztery na już wcześniej stosowanych.
Kia planuje, że w 2030 r. 40% jej sprzedaży mają stanowić auta hybrydowe plug-in (PHEV), hybrydowe (HEV) oraz elektryczne (BEV), co ma się przełożyć na liczbę ok. 1,6 mln szt. (z czego ok. 880 tys. to pojazdy stricte elektryczne).
EV6 jest crossoverem klasy średniej, który będzie konkurował m.in. ze Skodą Enyaq iV. W podstawowej wersji Kia ma 468 cm długości, 188 cm szerokości, 155 cm wysokości (w wariantach GT-Line i GT rozmiary minimalnie się różnią). Cechą szczególną jest wyjątkowo duży, wynoszący aż 290 cm rozstaw osi. Dzięki niemu wnętrze ma być wyjątkowo przestronne – Kia obiecuje, że tak jak w SUV-ach o klasę większych. Bagażnik mieści od 520 do 1300 litrów, a dodatkowy schowek pod przednią maską 52 l w wersjach z napędem na jedną oś lub 20 l z układem 4x4.
EV6 będzie oferowane z dwiema pojemnościami akumulatorów (77,4 lub 59 kWh) i jednym lub dwoma silnikami o różnej mocy (odpowiednio napęd tylny lub na cztery koła). Oto podstawowe parametry poszczególnych wariantów (tylko dla niektórych podano zasięg i osiągi):
EV6 i EV6 GT-Line
EV6 GT
Baterie można ładować prądem o napięciu 400 lub 800 woltów (bez konieczności stosowania adapterów). Najkrótszy czas ładowania od 10 do 80% pojemności akumulatora zajmuje 18 minut (uzyskanie zasięgu 100 km w ok. 4,5 minuty). Gdy znajduje się w nim minimum 35% energii, EV6 może holować przyczepę o masie do 1,6 t.
EV6 ma funkcje umożliwiające zasilanie prądem 3,6 kW urządzeń zewnętrznych (np. dużego telewizora i klimatyzatora przez dobę) oraz ładowania baterii innego samochodu elektrycznego.
Auto wyposażono w pompę ciepła (odzyskuje ciepło z układu chłodzenia), dzięki czemu przy –7 stopniach Celsjusza zasięg auta wynosi 80% tego, który można osiągnąć przy 25 stopniach. Do dyspozycji jest też układ odzysku energii podczas hamowania z sześcioma poziomami wybieranymi łopatkami pod kierownicą. Wśród nich jest tryb i-Pedal, umożliwiający zatrzymanie auta bez konieczności korzystania z hamulca.
Wśród rozwiązań wspomagających kierowcę znajdzie się m.in. asystent jazdy autostradowej, czyli rozbudowany adaptacyjny tempomat, który w odpowiednich warunkach sam zmieni pas po włączeniu kierunkowskazu, a także utrzymuje samochód na środku pasa ruchu (również na zakrętach). Ponadto EV6 ma układ ostrzegający podczas wysiadania z auta o zbliżającym się z tyłu pojeździe oraz system zdalnego parkowania. Przy pomocy pilota można z zewnątrz zaparkować prostopadle tyłem, równolegle oraz wjechać na miejsce parkingowe bądź z niego wyjechać.
Kia EV6 zadebiutuje w Polsce w drugiej połowie bieżącego roku, a ceny i wyposażenie poszczególnych wersji mają zostać ujawnione za kilka tygodni.
Poniżej prezentujemy zdjęcia Kii EV6 w trzech wariantach różniących się nieco stylizacją przodu i tyłu nadwozia oraz detalami wykończenia wnętrza.