Fiat 500 wraca do Polski w spalinowym wydaniu, które oparto na modelu… elektrycznym. To włoskie auto pod maską ma 1-litrowy silnik o mocy 65 KM, ale kosztuje niemal tyle, co 116-konna Toyota Aygo X.
Najnowsza generacja Fiata 500 pojawiła się w 2020 roku jako auto na prąd, mające docelowo zastąpić „pięćsetkę” wytwarzaną w Tychach. Ta ostatnia zakończyła swój żywot w połowie 2024 roku,
Tymczasem rynek aut elektrycznych wyhamował, dlatego Fiat – zamiast iść pod prąd – zrobił zwrot o 180 stopni. Jego finałem stała się „pięćsetka” w odmianie Hybrid (MHEV), która właśnie debiutuje w Polsce jako hatchback i kabriolet.
Nieco później dołączy do nich również wariant 3+1.
Ceny Fiata 500 Hybrid hatchback startuje z poziomu 80 800 zł, natomiast kabriolet kosztuje 93 800 zł. W przypadku tego drugiego dach otwiera się jedynie w centralnej części.
Włosi przygotowali trzy poziomy wyposażenia: Pop, Icon i La Prima. Obok nich pojawiła się także edycja limitowana Torino. Oto ceny i wyposażenie poszczególnych wersji:
Za napęd Fiata 500 Hybrid odpowiada 3-cylindrowy silnik Firefly o pojemności 1.0, wspierany układem miękkiej hybrydy. Rozwija on 65 KM i generuje 92 Nm momentu obrotowego, a do współpracy ma 6-biegową przekładnią ręczną.
Osiągi wyglądają skromnie. Hatchback potrzebuje 16,2 s na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h i przestaje przyspieszać przy 155 km/h. W przypadku kabrioletu to, odpowiednio, 17,3 s i 150 km/h.
Elektryczne 500e wypada na papierze znacznie lepiej pod względem osiągów, ale hybrydowa odmiana nadrabia czymś innym. Otóż jej 37-litrowy zbiornik paliwa przy zużyciu benzyny na poziomie 5,3-5,4 l/100 km (wg WLTP) przekłada się na realny zasięg na poziomie 680-690 km.
Dla porównania elektryczne 500e, nawet z większą baterią, oferują 299-322 km zasięgu na ładowaniu (wg WLTP), a Abarth 500e – około 252 km.
Fiat 500 Hybrid trafia do grupy małych aut miejskich, gdzie liczą się głównie cena, praktyczność i osiągi. Wśród jego bezpośrednich rywali należy wymienić Hyundaia i10 w cenie 69 300 zł, Kię Picanto wycenioną na 72 000 zł oraz Toyotę Aygo X (82 900 zł).
W najnowszej wersji to japońskie auto ma hybrydowy układ napędowy o mocy 116 KM oraz przekładnię automatyczną. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s przy średnim zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 3,7-3,9 l/100 km.
Na dodatek Toyota Aygo X mierzy 378 cm długości, natomiast Fiat 500 Hybrid – zaledwie 363 cm.