Po 10 miesiącach sprzedaż aut w Europie jest tylko nieco wyższa niż przed rokiem, ale sam październik wypadł całkiem dobrze. Rywale mają już tylko 2 miesiące, by przegonić Dacię Sandero, która przekroczyła właśnie 200 tys. zarejestrowanych egzemplarzy i pozostaje numerem 1. Volkswagen wyprzedził Teslę i jest na czele wśród marek sprzedających auta elektryczne.
Październik był udanym miesiącem na europejskim rynku nowych aut osobowych (kraje UE, EFTA i Wielka Brytania) – zarejestrowano ich bowiem 1 091 903, więcej o 4,9% niż w październiku 2024 r. (w samej UE wzrost wyniósł 5,8%). Październikowa trójka najpopularniejszych modeli przedstawia się następująco: na czele jest Dacia Sandero, a tuż za nią Volkswgen T-Roc, a potem Renault Clio.
Według najnowszych danych ACEA za 10 miesięcy br. w Europie zarejestrowano łącznie od stycznia do października 11 020 513 nowych "osobówek" – to zaledwie o 1,4% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Największym rynkiem pozostają Niemcy (2,36 mln szt.; +0,5%), a na podium plasują się jeszcze Wielka Brytania (1,72 mln szt.; +3,9%) oraz Francja (1,32 mln. szt.; -5,4%). Polska zajmuje pozycję szóstą (480 tys. szt.; +7,6%).
Marką numer jeden niezmiennie jest Volkswagen (1,2 mln szt.; +6,0%) znajdujący się zdecydowanie przed Toyotą (712 tys. szt.; -7,1%) oraz Skodą (698 tys. szt.; +10,4%). Jeśli taki trend się utrzyma, tzn. Toyota będzie wyraźnie tracić, zaś Skoda zyskiwać, może się okazać, że na koniec roku to czeska marka będzie europejskim numerem dwa.
Wśród modeli Dacia Sandero jako jedyna przekroczyła 200 tys. sprzedanych egzemplarzy i nadal jest bestsellerem Starego Kontynentu. Auta z kolejnych kliku miejsc zarejestrowano w zbliżonej liczbie egzemplarzy (szczegóły w tabeli poniżej), zatem do końca roku kolejność na podium, a nawet w top 5 zestawienia może jeszcze ulec zmianie.
Jeśli chodzi o zestawienie rejestracji aut pod względem napędu, w które są one wyposażone, to sytuacja po 10 miesiącach br. przedstawia się następująco:
Jak zwykle trzeba zrobić zastrzeżenie, że tak naprawdę królują w Europie silniki benzynowe, bo są one stosowane w przeważającej większości hybryd.
Wśród samochodów elektrycznych nadal najpopularniejszym modelem jest Tesla Model Y (116 tys. rejestracji, spadek aż o 48%), a na drugim miejscu znajduje się już kompaktowy SUV Skody, czyli Elroq (70 tys. szt.; w październiku to Elroq był bestsellerem w tej kategorii aut). Tesla nie jest już najczęściej wybieraną marką wśród nabywców elektryków. Sprzedała bowiem 181 tys. aut, zaś Volkswagen, będący teraz bestsellerem – ok. 200 tys. szt. (nie licząc ID. Buzza, a także innych aut występujących pod marką VW Dostawcze).
Top 10: najpopularniejsze nowe samochody osobowe w Europie w okresie I-X 2025 r. (dane: Data Force za Automotive News Europe)
| Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-X 2025 r. (szt.) | Zmiana do I-X 2024 r. (proc.) |
|---|---|---|---|
| 1 | Dacia Sandero | 207 043 | -8,3 |
| 2 | Renault Clio | 187 371 | +4,3 |
| 3 | Volkswagen T-Roc | 179 071 | +4,5 |
| 4 | Volkswagen Tiguan | 165 311 | +3,3 |
| 5 | Volkswagen Golf | 164 054 | -10,0 |
| 6 | Peugeot 208 | 160 619 | -3,8 |
| 7 | Toyota Yaris Cross | 157 442 | -3,6 |
| 8 | Peugeot 2008 | 148 696 | +5,3 |
| 9 | Dacia Duster | 146 056 | +1,2 |
| 10 | Opel Corsa | 143 694 | +4,0 |