Sprzedaż nowych samochodów osobowych w kwietniu bieżącego roku była aż o 1/5 niższa niż w 2021 r.
Nie jest dobrze – to pierwsze, co ciśnie się na usta po analizie najnowszych danych dotyczących rejestracji nowych samochodów osobowych na kontynencie europejskim (w krajach Unii Europejskiej, EFTA i Wielkiej Brytanii). Kwiecień zamknął się liczbą 830 447 sprzedanych aut, podczas gdy w kwietniu 2021 r. było to 1 040 027 szt. Spadek miesiąc do miesiąca wynosi zatem aż 20,2%.
Po czterech miesiącach z kolei liczba rejestracji w 30 państwach Europy wyniosła 3 583 587 szt., a w tym samym okresie ubiegłego roku – 4 120 715 egzemplarzy. Popyt zmniejszył się zatem o równe 13% (aż 537 128 tys. szt.).
Sprzedaż wzrosła w zaledwie ośmiu państwach (Islandia, Rumunia Słowacja, Bułgaria, Irlandia, Cypr, Portugalia, Łotwa). W pozostałych notowane są spadki, które w największym stopniu dotknęły Włochy (-26,5%). Polska niestety minimalnie przekracza europejska średnią (spadek o 13,3%).
Wśród marek sytuacja jest ciekawa – Volkswagen utrzymał wprawdzie prowadzenie, a Toyota zachowała pozycję numer dwa, ale za to na trzecie miejsce awansowało BMW, minimalnie wyprzedzając Peugeota. To minimalnie wynosi w tym przypadku... 133 pojazdy.
Wśród dużych firm największy wzrost zainteresowania notują Honda (+32,4), Kia (+23,5%) oraz DS (+18,3%), a najbardziej dotkliwe spadki – Jaguar (-39,5%), Land Rover (-38,5) oraz Peugeot (-26,9%).
Top 10: największe rynki Europy (sprzedaż nowych aut osobowych w okresie I-IV 2022 r.; dane ACEA)
Miejsce | Państwo | Rejestracje I-IV 2022 r. (szt.) | Zmiana do I-IV 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 806 218 | -9,0 |
2 | Wielka Brytania | 536 727 | -5,4 |
3 | Francja | 474 084 | -18,6 |
4 | Włochy | 435 647 | -26,5 |
5 | Hiszpania | 233 509 | -11,8 |
6 | Polska | 136 923 | -13,3 |
7 | Belgia | 131 548 | -15,9 |
8 | Holandia | 100 457 | -3,8 |
9 | Szwecja | 91 681 | -18,7 |
10 | Szwajcaria | 69 873 | -11,0 |
Top 10: najpopularniejsze marki w Europie (sprzedaż nowych aut osobowych w okresie I-IV 2022 r.; dane ACEA)
Miejsce | Marka | rejestracje I-IV 2022 r. (szt.) | zmiana do I-IV 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 348 475 | -23,3 |
2 | Toyota | 243 884 | -0,5 |
3 | BMW | 208 797 | -14,2 |
4 | Peugeot | 208 664 | -26,9 |
5 | Mercedes | 205 287 | -13,5 |
6 | Audi | 197 254 | -7,3 |
7 | Kia | 192 947 | +23,5 |
8 | Renault | 176 990 | -21,6 |
9 | Ford | 173 292 | -16,2 |
10 | Skoda | 168 413 | -22,9 |