Maj jest kolejnym miesiącem, w którym zanotowano duży wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych.
Polski rynek nowych samochodów osobowych kontynuuje powrót do normalności. W maju zarejestrowano u nas 41 388 nowych samochodów osobowych. To o 95,7% więcej niż w tym samym miesiącu 2020 r. (i przy okazji o 3,1% więcej niż w kwietniu 2021 r.). Mimo radykalnej poprawy w stosunku do naznaczonego lock downami ubiegłego roku nadal nie osiągnęliśmy poziomu z 2019 r., kiedy to w maju sprzedano 47 094 auta (czyli więcej o 14,6% niż obecnie).
Podobnie rzecz wygląda, jeśli się spojrzy na pierwsze pięć miesięcy 2021 r. W tym czasie przybyły w Polsce 199 402 auta, co oznacza solidny 38,5-procentowy wzrost w porównaniu z okresem styczeń-maj 2020 r. (teraz kupiono o 55 737 szt. więcej). Gdy jednak zestawi się ten wynik z analogicznym okresem z 2019 r., obecnie brakuje do rezultatu sprzed dwóch lat 32 880 szt. (sprzedaż jest zatem niższa o 14,6%).
Coraz bardziej od reszty stawik odrywa się Toyota, której samochody znalazły już w tym roku 33 701 nabywców. Tym samym japońska marka wyprzedza drugą Skodę już o 9179 szt. (a w pierwszej „10” ma łącznie cztery modele). Jeśli nie wydarzy się nic niezwykłego, można przypuszczać, że czeskiej firmie będzie trudno do końca roku odrobić straty. Warto zauważyć, że w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek żadna nie notuje spadku sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku. Pierwszy taki przypadek, i jedyny w „top 20”, ma miejsce na pozycji 12., zajmowanej przez Renault (-8,2%). Z kolei najbardziej na plusie są w „top 10” Audi (+68,3%), a w „top 20” – Suzuki (+162,7%; miejsce 15.).
Podobnie mają się sprawy wśród modeli. Tutaj także wyraźnie na prowadzeniu znajduje się Toyota – z modelem Corolla, który wypracował już 2097 szt. przewagi nad Yarisem i 3093 szt. nad Skodą Octavią. W pierwszej dziesiątce bestsellerów pojawił się nowy model – Volkswagen T-Roc (9.), który „wyrzucił” z niej innego SUV-a Volkswagena – Tiguana (spadł na miejsce 11.). Wśród 20 najpopularniejszych modeli jest także tylko jeden, który cieszy się mniejszym zainteresowaniem niż przed rokiem. To Renault Clio (–15,5%). Z kolei wspomniany T-Roc zyskał najbardziej (+199%).
Oto trzy najpopularniejsze modele w Polsce po pięciu miesiącach 2021 roku:
Poniżej znajdują się dane dotyczące rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od stycznia do maja 2021 r. (dane PZPM).
Miejsce | Marka | Rejestracje I-V 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-V 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 33 710 | +55,7 |
2 | Skoda | 24 531 | +24,0 |
3 | Volkswagen | 17 146 | +44,7 |
4 | Kia | 12 368 | +36,4 |
5 | BMW | 10508 | +66,7 |
6 | Hyundai | 9832 | +49,2 |
7 | Mercedes | 9108 | +35,2 |
8 | Ford | 9081 | +68,2 |
9 | Audi | 8603 | +68,3 |
10 | Dacia | 7590 | +13,1 |
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-V 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-V 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 10 483 | +52,9 |
2 | Toyota Yaris | 8386 | +63,9 |
3 | Skoda Octavia | 7390 | +26,0 |
4 | Dacia Duster | 5393 | +58,9 |
5 | Skoda Fabia | 4915 | +4,9 |
6 | Toyota RAV4 | 4452 | +30,3 |
7 | Hyundai Tucson | 4201 | +90,0 |
8 | Toyota C-HR | 4057 | +41,0 |
9 | Volkswagen T-Roc | 3382 | +199,0 |
10 | Kia Sportage | 3279 | +84,6 |