Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Toyota salon

Sprzedaż nowych aut w Polsce – maj i pięć miesięcy 2021 roku

Maj jest kolejnym miesiącem, w którym zanotowano duży wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych.

Polski rynek nowych samochodów osobowych kontynuuje powrót do normalności. W maju zarejestrowano u nas 41 388 nowych samochodów osobowych. To o 95,7% więcej niż w tym samym miesiącu 2020 r. (i przy okazji o 3,1% więcej niż w kwietniu 2021 r.). Mimo radykalnej poprawy w stosunku do naznaczonego lock downami ubiegłego roku nadal nie osiągnęliśmy poziomu z 2019 r., kiedy to w maju sprzedano 47 094 auta (czyli więcej o 14,6% niż obecnie).

Podobnie rzecz wygląda, jeśli się spojrzy na pierwsze pięć miesięcy 2021 r. W tym czasie przybyły w Polsce 199 402 auta, co oznacza solidny 38,5-procentowy wzrost w porównaniu z okresem styczeń-maj 2020 r. (teraz kupiono o 55 737 szt. więcej). Gdy jednak zestawi się ten wynik z analogicznym okresem z 2019 r., obecnie brakuje do rezultatu sprzed dwóch lat 32 880 szt. (sprzedaż jest zatem niższa o 14,6%).

Coraz bardziej od reszty stawik odrywa się Toyota, której samochody znalazły już w tym roku 33 701 nabywców. Tym samym japońska marka wyprzedza drugą Skodę już o 9179 szt. (a w pierwszej „10” ma łącznie cztery modele). Jeśli nie wydarzy się nic niezwykłego, można przypuszczać, że czeskiej firmie będzie trudno do końca roku odrobić straty. Warto zauważyć, że w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek żadna nie notuje spadku sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku. Pierwszy taki przypadek, i jedyny w „top 20”, ma miejsce na pozycji 12., zajmowanej przez Renault (-8,2%). Z kolei najbardziej na plusie są w „top 10” Audi (+68,3%), a w „top 20” – Suzuki (+162,7%; miejsce 15.).

Podobnie mają się sprawy wśród modeli. Tutaj także wyraźnie na prowadzeniu znajduje się Toyota – z modelem Corolla, który wypracował już 2097 szt. przewagi nad Yarisem i 3093 szt. nad Skodą Octavią. W pierwszej dziesiątce bestsellerów pojawił się nowy model – Volkswagen T-Roc (9.), który „wyrzucił” z niej innego SUV-a Volkswagena – Tiguana (spadł na miejsce 11.). Wśród 20 najpopularniejszych modeli jest także tylko jeden, który cieszy się mniejszym zainteresowaniem niż przed rokiem. To Renault Clio (–15,5%). Z kolei wspomniany T-Roc zyskał najbardziej (+199%).

Oto trzy najpopularniejsze modele w Polsce po pięciu miesiącach 2021 roku:

1. Toyota Corolla (10 483 szt.)

Toyota Corolla tył

2. Toyota Yaris (8386 szt.)

Toyota Yaris tył

3. Skoda Octavia (7390 szt.)

Skoda Octavia tył

Poniżej znajdują się dane dotyczące rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od stycznia do maja 2021 r. (dane PZPM).

10 najpopularniejszych marek

Miejsce Marka Rejestracje I-V 2021 r. (szt.) Zmiana do I-V 2020 r. (proc.)
1 Toyota 33 710 +55,7
2 Skoda 24 531 +24,0
3 Volkswagen 17 146 +44,7
4 Kia 12 368 +36,4
5 BMW 10508 +66,7
6 Hyundai 9832 +49,2
7 Mercedes 9108 +35,2
8 Ford 9081 +68,2
9 Audi 8603 +68,3
10 Dacia 7590 +13,1

10 najpopularniejszych modeli

Miejsce Marka/model Rejestracje I-V 2021 r. (szt.) Zmiana do I-V 2020 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 10 483 +52,9
2 Toyota Yaris 8386 +63,9
3 Skoda Octavia 7390 +26,0
4 Dacia Duster 5393 +58,9
5 Skoda Fabia 4915 +4,9
6 Toyota RAV4 4452 +30,3
7 Hyundai Tucson 4201 +90,0
8 Toyota C-HR 4057 +41,0
9 Volkswagen T-Roc 3382 +199,0
10 Kia Sportage 3279 +84,6

Czytaj także