Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
plac z samochodami

W listopadzie sprzedaż samochodów osobowych w Europie znacznie wzrosła

newspress.co.uk

W listopadzie sprzedaż samochodów osobowych w Europie znacznie wzrosła

W listopadzie 2022 roku sprzedaż nowych aut osobowych była w Europie wyższa aż o 17,4% niż w listopadzie 2021 r. Po 11 miesiącach nadal jest jednak mniejsza niż w analogicznym okresie w 2021 r.

Najnowsze dostępne dane stowarzyszenia ACEA (europejskich producentów samochodów) pokazują, że końcówka tego roku jest zdecydowanie lepsza niż ubiegłoroczna. W listopadzie zarejestrowano bowiem w 30 krajach (Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii) 1 014 630 egzemplarzy nowych „osobówek”. To więcej o 17,4% (150 584 szt.) niż w jedenastym miesiącu ubiegłego roku. Tylko w sześciu krajach odnotowano spadek sprzedaży – w Irlandii, Danii, Słowenii, Finlandii, Rumunii i Estonii.

Mimo tak dobrego wyniku listopada po 11 miesiącach rok 2022 nadal jest gorszy od 2021. Skumulowana sprzedaż wyniosła 10 196 115 szt. i była niższa niż w ciągu 11 miesięcy 2021 r. o 5,8% (628 078 szt.). Spośród 30 krajów w 21 zanotowano zmniejszenie popytu na auta – najbardziej dotkliwy miał miejsce w Danii (-20,6%), na Litwie (-18,8%) oraz w Finlandii (-17,9%), a z dużych rynków – we Włoszech (-11,6%). W dziewięciu krajach sprzedaż była lepsza niż w 2021 r., a najbardziej wzrosła na Islandii (+31,8%), w Bułgarii (+17,2%) oraz na Łotwie (+16,4%).

Jeśli chodzi o marki, to wiodącą pozycję utrzymał Volkswagen (jako jedyna firma sprzedał ponad milion aut), a na drugim miejscu umocniła się Toyota. Warto zwrócić uwagę, że na trzecim stopniu podium uplasowało się BMW, które wyprzedziło Peugeota (po 10 miesiącach to francuska marka był trzecia). Spośród 32 marek uwzględnionych w raporcie ACEA w przypadku 10 popyt wzrósł, najbardziej w Alpine (+38,9%), Alfie Romeo (+21,3%) oraz DS-ie (+18,4%). Jeśli chodzi o te popularne, sprzedające naprawdę duże ilości pojazdów, największy – i naprawdę imponujący – wzrost jest udziałem Dacii (+16,5%, do 427 191 szt.).

Top 10: największe rynki w Europie w okresie od stycznia do listopada 2022 r. (dane: ACEA)

Miejsce Państwo Rejestracje I-XI 2022 r. (szt.) Różnica do I-XI 2021 r. (proc.)
1 Niemcy 2 337 039 -2,4
2 Wielka Brytania 1 485 601 -3,4
3 Francja 1 371 008 -8,7
4 Włochy 1 211 769 -11,6
5 Hiszpania 739 469 -4,4
6 Polska 382 877 -6,7
7 Belgia 341 719 -5,8
8 Holandia 281 383 -2,0
9 Szwecja 252 611 -7,6
10 Szwajcaria 201 197 -6,0

Top 10: najpopularniejsze marki w Europie w okresie od stycznia do listopada 2022 r. (dane: ACEA)

Miejsce Marka Rejestracje I-XI 2022 r. (szt.) Różnica do I-XI 2021 r. (proc.)
1 Volkswagen 1 076 314 -9,6
2 Toyota 703 831 +6,7
3 BMW 579 149 -8,6
4 Peugeot 573 891 -13,6
5 Mercedes 567 622 -2,8
6 Audi 553 483 +0,3
7 Renault 515 545 -15,7
8 Kia 509 193 +8,2
9 Skoda 491 167 -9,6
10 Hyundai 477 667 +1,0

Czytaj także