W listopadzie 2022 roku sprzedaż nowych aut osobowych była w Europie wyższa aż o 17,4% niż w listopadzie 2021 r. Po 11 miesiącach nadal jest jednak mniejsza niż w analogicznym okresie w 2021 r.
Najnowsze dostępne dane stowarzyszenia ACEA (europejskich producentów samochodów) pokazują, że końcówka tego roku jest zdecydowanie lepsza niż ubiegłoroczna. W listopadzie zarejestrowano bowiem w 30 krajach (Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii) 1 014 630 egzemplarzy nowych „osobówek”. To więcej o 17,4% (150 584 szt.) niż w jedenastym miesiącu ubiegłego roku. Tylko w sześciu krajach odnotowano spadek sprzedaży – w Irlandii, Danii, Słowenii, Finlandii, Rumunii i Estonii.
Mimo tak dobrego wyniku listopada po 11 miesiącach rok 2022 nadal jest gorszy od 2021. Skumulowana sprzedaż wyniosła 10 196 115 szt. i była niższa niż w ciągu 11 miesięcy 2021 r. o 5,8% (628 078 szt.). Spośród 30 krajów w 21 zanotowano zmniejszenie popytu na auta – najbardziej dotkliwy miał miejsce w Danii (-20,6%), na Litwie (-18,8%) oraz w Finlandii (-17,9%), a z dużych rynków – we Włoszech (-11,6%). W dziewięciu krajach sprzedaż była lepsza niż w 2021 r., a najbardziej wzrosła na Islandii (+31,8%), w Bułgarii (+17,2%) oraz na Łotwie (+16,4%).
Jeśli chodzi o marki, to wiodącą pozycję utrzymał Volkswagen (jako jedyna firma sprzedał ponad milion aut), a na drugim miejscu umocniła się Toyota. Warto zwrócić uwagę, że na trzecim stopniu podium uplasowało się BMW, które wyprzedziło Peugeota (po 10 miesiącach to francuska marka był trzecia). Spośród 32 marek uwzględnionych w raporcie ACEA w przypadku 10 popyt wzrósł, najbardziej w Alpine (+38,9%), Alfie Romeo (+21,3%) oraz DS-ie (+18,4%). Jeśli chodzi o te popularne, sprzedające naprawdę duże ilości pojazdów, największy – i naprawdę imponujący – wzrost jest udziałem Dacii (+16,5%, do 427 191 szt.).
Miejsce | Państwo | Rejestracje I-XI 2022 r. (szt.) | Różnica do I-XI 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 2 337 039 | -2,4 |
2 | Wielka Brytania | 1 485 601 | -3,4 |
3 | Francja | 1 371 008 | -8,7 |
4 | Włochy | 1 211 769 | -11,6 |
5 | Hiszpania | 739 469 | -4,4 |
6 | Polska | 382 877 | -6,7 |
7 | Belgia | 341 719 | -5,8 |
8 | Holandia | 281 383 | -2,0 |
9 | Szwecja | 252 611 | -7,6 |
10 | Szwajcaria | 201 197 | -6,0 |
Miejsce | Marka | Rejestracje I-XI 2022 r. (szt.) | Różnica do I-XI 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 1 076 314 | -9,6 |
2 | Toyota | 703 831 | +6,7 |
3 | BMW | 579 149 | -8,6 |
4 | Peugeot | 573 891 | -13,6 |
5 | Mercedes | 567 622 | -2,8 |
6 | Audi | 553 483 | +0,3 |
7 | Renault | 515 545 | -15,7 |
8 | Kia | 509 193 | +8,2 |
9 | Skoda | 491 167 | -9,6 |
10 | Hyundai | 477 667 | +1,0 |