Kryzysowy rok 2022 pod względem sprzedaży nowych samochodów był gorszy od, i tak kiepskiego, 2021 – choć nie dla wszystkich i nie w równym stopniu. Marka nr 1 i jej modele po raz kolejny nie dały sobie odebrać czołowych pozycji.
Niestety mimo wzrostu sprzedaży nowych samochodów pod koniec 2022 r. (w porównaniu z 2021 r.) dane za dwanaście miesięcy potwierdziły przewidywania – w Polsce zarejestrowano mniej „osobówek”. W 2022 r. było to 419 749 szt. natomiast w 2021 r. – 446 647 szt. Spadek popytu wyniósł zatem 6%.
Na czele bez najmniejszego problemu utrzymała się Toyota, która z wynikiem 73 862 szt. aż o 31 795 wyprzedziła drugą w zestawieniu Skodę. Trzecie miejsce na podium zajęła zaś Kia. W zestawieniu dwudziestu najpopularniejszych marek zaledwie pięć sprzedało więcej samochodów niż w 2021 r. Są to: Kia (+4,3%), Hyundai (+0,2%), Mercedes (+6,7%), Dacia (+4,1%) i Audi (+1,8%). Warto zauważyć, że w top 10 są wszystkie trzy najważniejsze niemieckie marki premium. Najbardziej dotkliwy spadek rejestracji dotknął w top 20 Suzuki (-50,1%), Opla (-37,1%) i Fiata (-29,0%).
Wśród modeli także nie było niespodzianki – Corolla pozostała numerem jeden, i jako jedyna sprzedała się w liczbie ponad 20 tys. szt. Coraz większą popularnością cieszą się SUV-y i crossovery, których pośród 50 najchętniej kupowanych modeli jest aż 28. Bestsellerem premium jest Volvo XC60 (17. miejsce ogółem).
Jeśli chodzi o rodzaj silnika, który był najpopularniejszy w nowych samochodach, to z dużą przewagą wygrywa benzynowy, który znalazł się w 48,4% kupowanych aut. Na kolejnych miejscach plasują się zaś miękkie hybrydy (17%), hybrydy (15,6%), diesle (11,1%) oraz auta, których silniki zasila LPG (2,9%). Samochody elektryczne zdobyły 2,7% rynku (sprzedano 11 293 szt.), a hybrydy plug-in – 2,3%.
Wśród „elektryków” bestsellerem okazała się Tesla Model 3 (761 szt.), a podium w tej kategorii uzupełniają Ford Mustang Mach-E (745 szt.) oraz Nissan Leaf (560 szt.).
Pozycja | Marka | Rejestracje I-XII 2022 r. (szt.) | Zmiana do I-XII 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 73 862 | -0,87 |
2 | Skoda | 42 067 | -6,65 |
3 | Kia | 33 714 | +4,30 |
4 | Volkswagen | 30 814 | -10,48 |
5 | Hyundai | 26 887 | +0,18 |
6 | BMW | 23 806 | -0,73 |
7 | Mercedes | 21 356 | +6,69 |
8 | Dacia | 20 718 | +4,13 |
9 | Audi | 19 323 | +1,84 |
10 | Ford | 16 426 | -14,04 |
Pozycja | Marka/model | Rejestracje I-XII 2022 r. (szt.) | Zmiana do I-XII 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 21 371 | -3,3 |
2 | Toyota Yaris | 12 478 | -13,8 |
3 | Kia Sportage | 11 176 | +45,9 |
4 | Dacia Duster | 10 958 | -12,1 |
5 | Skoda Octavia | 10 893 | -16,9 |
6 | Toyota RAV4 | 10 580 | -3,7 |
7 | Hyundai Tucson | 9197 | -4,1 |
8 | Hyundai i30 | 9142 | +17,3 |
9 | Toyota Yaris Cross | 9033 | +708,7 |
10 | Toyota C-HR | 8018 | -17,0 |