Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Corolla przód

Podsumowanie sprzedaży nowych samochodów w Polsce w 2022 r.: mniej aut, ale lider – wciąż ten sam

Podsumowanie sprzedaży nowych samochodów w Polsce w 2022 r.: mniej aut, ale lider – wciąż ten sam

Kryzysowy rok 2022 pod względem sprzedaży nowych samochodów był gorszy od, i tak kiepskiego, 2021 – choć nie dla wszystkich i nie w równym stopniu. Marka nr 1 i jej modele po raz kolejny nie dały sobie odebrać czołowych pozycji.

Niestety mimo wzrostu sprzedaży nowych samochodów pod koniec 2022 r. (w porównaniu z 2021 r.) dane za dwanaście miesięcy potwierdziły przewidywania – w Polsce zarejestrowano mniej „osobówek”. W 2022 r. było to 419 749 szt. natomiast w 2021 r. – 446 647 szt. Spadek popytu wyniósł zatem 6%.

Na czele bez najmniejszego problemu utrzymała się Toyota, która z wynikiem 73 862 szt. aż o 31 795 wyprzedziła drugą w zestawieniu Skodę. Trzecie miejsce na podium zajęła zaś Kia. W zestawieniu dwudziestu najpopularniejszych marek zaledwie pięć sprzedało więcej samochodów niż w 2021 r. Są to: Kia (+4,3%), Hyundai (+0,2%), Mercedes (+6,7%), Dacia (+4,1%) i Audi (+1,8%). Warto zauważyć, że w top 10 są wszystkie trzy najważniejsze niemieckie marki premium. Najbardziej dotkliwy spadek rejestracji dotknął w top 20 Suzuki (-50,1%), Opla (-37,1%) i Fiata (-29,0%).

Wśród modeli także nie było niespodzianki – Corolla pozostała numerem jeden, i jako jedyna sprzedała się w liczbie ponad 20 tys. szt. Coraz większą popularnością cieszą się SUV-y i crossovery, których pośród 50 najchętniej kupowanych modeli jest aż 28. Bestsellerem premium jest Volvo XC60 (17. miejsce ogółem).

Jeśli chodzi o rodzaj silnika, który był najpopularniejszy w nowych samochodach, to z dużą przewagą wygrywa benzynowy, który znalazł się w 48,4% kupowanych aut.  Na kolejnych miejscach plasują się zaś miękkie hybrydy (17%), hybrydy (15,6%), diesle (11,1%) oraz auta, których silniki zasila LPG (2,9%). Samochody elektryczne zdobyły 2,7% rynku (sprzedano 11 293 szt.), a hybrydy plug-in – 2,3%.

Wśród „elektryków” bestsellerem okazała się Tesla Model 3 (761 szt.), a podium w tej kategorii uzupełniają Ford Mustang Mach-E (745 szt.) oraz Nissan Leaf (560 szt.).

Najpopularniejsze marki nowych samochodów w Polsce w 2022 r. (dane: PZPM)

Pozycja Marka Rejestracje I-XII 2022 r. (szt.) Zmiana do I-XII 2021 r. (proc.)
1 Toyota 73 862 -0,87
2 Skoda 42 067 -6,65
3 Kia 33 714 +4,30
4 Volkswagen 30 814 -10,48
5 Hyundai 26 887 +0,18
6 BMW 23 806 -0,73
7 Mercedes 21 356 +6,69
8 Dacia 20 718 +4,13
9 Audi 19 323 +1,84
10 Ford 16 426 -14,04

Najpopularniejsze modele wśród nowych samochodów w Polsce w 2022 r. (dane: PZPM)

1/ Toyota Corolla (21 371 szt.)

toyota_corolla_przod_1
Toyota

2/ Toyota Yaris (12 478 szt.)

toyota_yaris_przod
Toyota

3/ Kia Sportage (11 176 szt.)

kia_sportage_przod
Kia
Pozycja Marka/model Rejestracje I-XII 2022 r. (szt.) Zmiana do I-XII 2021 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 21 371 -3,3
2 Toyota Yaris 12 478 -13,8
3 Kia Sportage 11 176 +45,9
4 Dacia Duster 10 958 -12,1
5 Skoda Octavia 10 893 -16,9
6 Toyota RAV4 10 580 -3,7
7 Hyundai Tucson 9197 -4,1
8 Hyundai i30 9142 +17,3
9 Toyota Yaris Cross 9033 +708,7
10 Toyota C-HR 8018 -17,0
tesla_model_3_przod
Najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym w Polsce w 2022 r. była Tesla Model 3.
Tesla

Czytaj także