 
            
             
                    
                 
                 
            W pierwszej połowie 2022 r. sprzedaż samochodów na Starym Kontynencie spadła o 13,7% w porównaniu z 2021 r. W nowych rejestracjach rośnie za to cały czas udział aut elektrycznych i – równie gwałtownie – spada samochodów z silnikiem Diesla.
Za nami połowa roku 2022 i czas podsumowań tego okresu. Jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów, to można o nim powiedzieć wiele, ale na pewno nie to, że był udany. W samym tylko czerwcu rejestracji aut w Europie (kraje UE, EFTA i Wielka Brytania) było 959 954 szt. To mniej niż przed rokiem aż o 16,8%, czyli ponad 200 tys. sztuk.
W ciągu sześciu miesięcy 2022 r. przybyło zaś tylko 5 027 547 szt. – o 13,7% mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. W ubiegłym roku, choć też był on przecież daleki od ideału, zarejestrowano 5 864 951 egzemplarzy. Jedynie w siedmiu krajach (małe rynki) sprzedaż była wyższa niż przed rokiem – najbardziej wzrosła na Islandii, bo aż o 53,4%. W pozostałych 23 państwach ujętych w zestawieniu ACEA poziom rejestracji spadł. Największe straty zanotowano na Litwie (-25,1%), a z kluczowych rynków – we Włoszech (-22,7%).
Również tylko siedem marek ma lepsze wyniki niż w okresie I-VI 2021 r. To Alpine (rekordowy wzrost 77,2%), Dacia, Kia, Porsche, DS, Honda i Hyundai. Jeśli chodzi o spadki sprzedaży, to niechlubnym rekordzistą jest w tym przypadku Jaguar (-43,2%).
Poniżej podajemy w tabelach najważniejsze dane za pierwsze półrocze 2022 r.
Udział poszczególnych rodzajów napędu w sprzedaży w Europie (I-VI 2022 r.; dane: ACEA)
| Rodzaj napędu | Rejestracje I-VI 2022 r. (szt.) | Różnica do I-VI 2021 r. (proc.) | Udział (proc.) | 
|---|---|---|---|
| elektryczny | 647 479 | +31,6 | 11,6 | 
| hybrydowy plug-in | 472 722 | -12,0 | 8,4 | 
| hybrydowy | 1 323 679 | +2,2 | 23,6 | 
| gaz LPG | 132 611 | +25,7 | 2,4 | 
| benzyna | 2 144 530 | -22,1 | 38,3 | 
| diesel | 866 098 | -32,1 | 15,5 | 
| inne | 10 537 | 0,2 | 
Top 10: największe rynki Europy (I-VI 2022 r.; dane:ACEA)
| Miejsce | Państwo | Rejestracje I-VI 2022 r. (szt.) | Różnica do I-VI 2021 r. (proc.) | 
|---|---|---|---|
| 1 | Niemcy | 1 237 975 | -11,0 | 
| 2 | Wielka Brytania | 802 079 | -11,9 | 
| 3 | Francja | 771 980 | -16,3 | 
| 4 | Włochy | 684 228 | -22,7 | 
| 5 | Hiszpania | 407 757 | -10,7 | 
| 6 | Polska | 212 405 | -12,3 | 
| 7 | Belgia | 195 387 | -15,9 | 
| 8 | Holandia | 153 708 | -5,6 | 
| 9 | Szwecja | 144 182 | -16,7 | 
| 10 | Szwajcaria | 109 600 | -12,0 | 
Top 10: najpopularniejsze marki samochodów osobowych w Europie (I-VI 2022 r.; dane: ACEA)
| Miejsce | Marka | Rejestracje I-VI 2022 r. (szt.) | Różnica do I-VI 2021 r. (proc.) | 
|---|---|---|---|
| 1 | Volkswagen | 562 161 | -23,8 | 
| 2 | Toyota | 380 400 | -1,8 | 
| 3 | Peugeot | 333 271 | -21,2 | 
| 4 | BMW | 322 223 | -14,3 | 
| 5 | Mercedes | 314 570 | -10,1 | 
| 6 | Audi | 298 220 | -13,5 | 
| 7 | Renault | 293 953 | -20,3 | 
| 8 | Kia | 293 364 | +16,8 | 
| 9 | Hyundai | 263 005 | +8,2 | 
| 10 | Skoda | 259 692 | -24,9 |