Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Sprzedaż samochodu w salonie – kobieta z kluczykiem

Sprzedaż samochodów w Europie – podsumowanie pierwszego półrocza 2022 r.

The Motor Ombudsman

Sprzedaż samochodów w Europie – podsumowanie pierwszego półrocza 2022 r.

W pierwszej połowie 2022 r. sprzedaż samochodów na Starym Kontynencie spadła o 13,7% w porównaniu z 2021 r. W nowych rejestracjach rośnie za to cały czas udział aut elektrycznych i – równie gwałtownie – spada samochodów z silnikiem Diesla.

 

Za nami połowa roku 2022 i czas podsumowań tego okresu. Jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów, to można o nim powiedzieć wiele, ale na pewno nie to, że był udany. W samym tylko czerwcu rejestracji aut w Europie (kraje UE, EFTA i Wielka Brytania) było 959 954 szt. To mniej niż przed rokiem aż o 16,8%, czyli ponad 200 tys. sztuk.

W ciągu sześciu miesięcy 2022 r. przybyło zaś tylko 5 027 547 szt. – o 13,7% mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. W ubiegłym roku, choć też był on przecież daleki od ideału, zarejestrowano 5 864 951 egzemplarzy. Jedynie w siedmiu krajach (małe rynki) sprzedaż była wyższa niż przed rokiem – najbardziej wzrosła na Islandii, bo aż o 53,4%. W pozostałych 23 państwach ujętych w zestawieniu ACEA poziom rejestracji spadł. Największe straty zanotowano na Litwie (-25,1%), a z kluczowych rynków – we Włoszech (-22,7%).

Również tylko siedem marek ma lepsze wyniki niż w okresie I-VI 2021 r. To Alpine (rekordowy wzrost 77,2%), Dacia, Kia, Porsche, DS, Honda i Hyundai. Jeśli chodzi o spadki sprzedaży, to niechlubnym rekordzistą jest w tym przypadku Jaguar (-43,2%).

Poniżej podajemy w tabelach najważniejsze dane za pierwsze półrocze 2022 r.

Udział poszczególnych rodzajów napędu w sprzedaży w Europie (I-VI 2022 r.; dane: ACEA)

Rodzaj napędu Rejestracje I-VI 2022 r. (szt.) Różnica do I-VI 2021 r. (proc.) Udział (proc.)
elektryczny 647 479 +31,6 11,6
hybrydowy plug-in 472 722 -12,0 8,4
hybrydowy 1 323 679 +2,2 23,6
gaz LPG 132 611 +25,7 2,4
benzyna 2 144 530 -22,1 38,3
diesel 866 098 -32,1 15,5
inne 10 537   0,2

Top 10: największe rynki Europy (I-VI 2022 r.; dane:ACEA)

Miejsce Państwo Rejestracje I-VI 2022 r. (szt.) Różnica do I-VI 2021 r. (proc.)
1 Niemcy 1 237 975 -11,0
2 Wielka Brytania 802 079 -11,9
3 Francja 771 980 -16,3
4 Włochy 684 228 -22,7
5 Hiszpania 407 757 -10,7
6 Polska 212 405 -12,3
7 Belgia 195 387 -15,9
8 Holandia 153 708 -5,6
9 Szwecja 144 182 -16,7
10 Szwajcaria 109 600 -12,0

Top 10: najpopularniejsze marki samochodów osobowych w Europie (I-VI 2022 r.; dane: ACEA)

Miejsce Marka Rejestracje I-VI 2022 r. (szt.) Różnica do I-VI 2021 r. (proc.)
1 Volkswagen 562 161 -23,8
2 Toyota 380 400 -1,8
3 Peugeot 333 271 -21,2
4 BMW 322 223 -14,3
5 Mercedes 314 570 -10,1
6 Audi 298 220 -13,5
7 Renault 293 953 -20,3
8 Kia 293 364 +16,8
9 Hyundai 263 005 +8,2
10 Skoda 259 692 -24,9

Czytaj także