Dacia Sandero, która zdominowała europejski rynek w 2024 roku, właśnie przeszła obszerną modernizację. Wraz z nią poprawiono również Stepwaya oraz Joggera. Wszystkie te auta cechują się unowocześnionym wyglądem, poprawionymi kabinami oraz zmianami pod maską. Sprzedaż wystartuje jeszcze w tym roku.
Dacia Sandero (razem ze Stepwayem) sprzedaje się świetnie. W całym 2024 roku była europejskim bestsellerem, podobnie jak w pierwszym półroczu 2025 roku. Na to auto skusiło się bowiem 128 842 osób, czym wyprzedziło ono Renault Clio (122 489 szt.) oraz Peugeota 208 (109 146 szt.).
Choć Jogger nie przyciąga do siebie równie wielu klientów, także i on nie narzeka na brak popularności. 2024 rok zamknął w Europie sprzedażą ponad 96 000 szt., co dało mu drugie miejsce wśród modeli klasy kompakt, ale nie licząc SUV-ów.
Jogger stanowi bowiem połączenie kombi, crossovera i minivana. Dlatego trudno zamknąć go w jakiekolwiek ramy.
Wprowadzając nowe wersje swoich bestsellerów, z zewnątrz Dacia nie eksperymentowała. W rezultacie Sandero, Stepway i Jogger otrzymały subtelne poprawki zamiast rewolucji. Przód tych aut zdobią teraz nowa osłona chłodnicy oraz światła LED do jazdy dziennej w kształcie odwróconej litery T.
Z tyłu zmieniono przede wszystkim wypełnienie lamp, w których pojawiły się dodatkowe diody. Stepwaya od zwyczajnych wersji Sandero odróżnia teraz dodatkowy, matowoczarny pas między światłami oraz przeprojektowany zderzak, podkreślający jego terenowe aspiracje.
Ponadto razem z Joggerem ma on dodatkowe osłony nadkoli i progów, wykonane z materiału Starkle. To tworzywo sztuczne, opracowane przez Dacię i zawierające 20% plastiku z recyklingu. Co ważne, ten materiał nie jest lakierowany, co procentuje mniejszym śladem węglowym przy jego produkcji.
Rumunii do gamy lakierów dodali dwa kolory. To bursztynowy Amber Yellow i piaskowy Sandstone. Ponadto pojawiły się świeże wzory felg aluminiowych, a każda wersja otrzymała teraz antenę w formie płetwy rekina lakierowaną w kolorze nadwozia.
Kokpity nie zmieniły się specjalnie mocno względem aut sprzed modernizacji. Można jednak zauważyć nawiewy z elementem w kształcie litery T, przeniesionym z reflektorów, oraz zupełnie nowe kierownicę i ekran systemu multimedialnego.
Ten ostatni ma teraz przekątną 10 cali, nawigację online oraz bezprzewodową łączność Android Auto/Apple CarPlay. Jest identyczny z tym, stosowanym w aktualnym wcieleniu Dustera oraz w Bigsterze. Pojawiły się też udoskonalone cyfrowe zegary o przekątnej 7”.
W zależności od wersji, wnętrza wykończono różnymi tkaninami: czarnymi w Sandero i Joggerze, oraz jasnoniebieskimi w Stepwayu. Wersja Journey wyróżnia się elegancką tapicerką w odcieniu błękitu, a topowy wariant Extreme zachował odporne na zabrudzenia obicia MicroCloud TEP w zielono-czarnym zestawieniu.
Dacia do wnętrz Sandero, Stepwaya i Joggera dodała również praktyczny system YouClip – modułowy zestaw mocowań akcesoriów, który pozwala zamontować uchwyt na tablet, torbę lub wieszak. W Joggerze można nawet dodać dodatkowy punkt w bagażniku.
Najważniejszą nowość stanowi 120-konny, 1,2-litrowy silnik, zasilany benzyną lub LPG. Zastępuje on 100-konną jednostkę ECO-G i do współpracy ma 6-biegową przekładnię ręczną lub automatyczną.
Według Dacii zapewnia on o 20% większy zasięg na gazie, co zawdzięcza m.in. większym zbiornikom na LPG – 49,6 l w Sandero i Stepway oraz 48,8 l w Joggerze (wcześniej było to po 40 l). W efekcie łączny zasięg Sandero (benzyna + LPG) wynosi obecnie 1590 km, a dwóch pozostałych modeli – 1480 km.
Kolejna nowość to hybrydowy układ napędowy o mocy 155 KM, znany z Bigstera. W Joggerze zastąpił on dotychczasowy system Hybrid 140, a w Sandero Stepway pojawi się w końcówce 2026 roku.
Zespół napędowy łączy 1,8-litrową jednostkę benzynową o mocy 109 KM z dwoma silnikami elektrycznymi – z czego trakcyjny, rozwija 50 KM. Całość współpracuje z automatyczną przekładnią kłową, oferującą cztery przełożenia dla silnika spalinowego i dwa dla elektrycznego, i akumulatorem o pojemności 1,4 kWh.
Dacia podkreśla, że zużycie paliwa spadło o około 10% względem poprzedniego układu, w przypadku którego było to ok. 4,7–4,8 l/100 km. W warunkach miejskich Jogger może poruszać się na prądzie nawet przez 80% czasu, a każde ruszenie odbywa się w trybie elektrycznym.
Sandero otrzymało nowy silnik TCe 100 – trzycylindrową, turbodoładowaną jednostkę 1.0 o mocy 100 KM, współpracującą z 6-biegową skrzynią manualną. Stepway i Jogger nadal oferują silnik TCe 110 (110 KM).
Dacia wraz z modernizacją dorzuciła do swoich modeli nowe elementy wyposażenia. Obok ładowarki bezprzewodowej, są to światła z automatyczną funkcją przełączania na długie/krótkie, zestaw kamer dookoła nadwozia oraz elektrycznie składane lusterka boczne.
Rumunii uzupełnili również elementy z zakresu bezpieczeństwa o monitorowanie uwagi kierowcy oraz automatyczne hamowanie awaryjne z wykrywaniem pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Nowością jest też przycisk My Safety, który jednym dotknięciem przywraca ulubione ustawienia systemów wspomagających – mała rzecz, a ogromnie praktyczna.
Nowe Sandero, Stepway i Jogger trafią do polskich salonów jeszcze w tym roku. Obecnie Sandero kosztuje od 61 300 zł, za Stepwaya trzeba zapłacić od 69 000 zł, a za Joggera – od 73 900 zł.