Chcesz mieć Dacię Sandero z automatem? No to musisz kupić ją w droższej wersji Stepway i dołożyć jeszcze do jednego z dwóch najdroższych poziomów wyposażenia. Ale dzięki temu obok skrzyni CVT dostajesz też m.in. duży prześwit. Razem z oponami o znacznym profilu to zestaw szczególnie warty polecenia także do jazdy po mieście. Warto dopłacić?
Niegdyś uważana za luksusowy dodatek automatyczna przekładnia jest coraz bardziej pożądana nawet w najmniejszych i najtańszych modelach. Paradoksalnie to w aucie używanym do jazdy po mieście automat w większym stopniu podnosi komfort niż w samochodzie jeżdżącym głównie na trasie, gdzie konieczność zmiany biegów zachodzi znacznie rzadziej.
W Sandero 1.0, a dokładnie mówiąc – uterenowionej wersji Stepway, Dacia oferuje skrzynię CVT. Zauważalnie podnosi ona komfort jazdy – nie występują szarpnięcia przy ruszaniu czy zmianach przełożeń, które sterownik skrzyni na bieżąco dopasowuje do zapotrzebowania na moc. Przy spokojnej jeździe, a do takiej stworzono Sandero z CVT, obrotomierz wskazuje ok. 2000 obr./min. Bez względu na to, czy jedziemy 50, czy 120 km/h. Efektem jest umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo – ok. 7 l/100 km w cyklu mieszanym.
Dane techniczne i ceny | Dacia Sandero 90 TCe CVT Stepway Extreme |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Moc maksymalna | 90 KM/4500 |
Maksymalny moment obrotowy | 142 Nm/1750 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 410/185/159 cm |
Rozstaw osi | 260 cm |
Masa własna/ładowność | 1099/487 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 328/1108 l |
Opony | 205/60 R16 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 163 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,2 l/100 km |
Zasięg | 800 km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem i skrzynią CVT, bez rabatów) | 84 700 zł |
Cena wersji testowanej (bez rabatów) | 89 500 zł |
Po mocnym naciśnięciu na gaz nie występuje typowe dla starszych skrzyń CVT wycie silnika na wysokich i jednostajnych obrotach, bo sterownik skrzyni symuluje zmianę klasycznych biegów i związane z tym skokowe zmiany prędkości obrotowej silnika (możliwości ręcznej zmiany przełożeń nie przewidziano). Ostrym traktowaniem pedału gazu i tak nie uda się wykrzesać z Sandero dobrej dynamiki. Lawinowo rośnie natomiast spalanie, osiągając pułap 8-9 l/100 km.
Cena testowanego auta może wydawać się wysoka (98 300 zł), ale trzeba mieć na uwadze, że prezentujemy topowy, uterenowiony wariant Stepway Extreme, doposażony w lakier Beżowy Safari (2700 zł), szyberdach (2200 zł), podgrzewane fotele (700 zł) i pakiety Komfort Premium oraz Nav (po 1600 zł każdy).
Dacia Sandero ze skrzynią CVT to ciekawa propozycja dla osób przedkładających komfort jazdy nad osiągi.
Wnętrze Dacii wygląda estetycznie, ale zostało poskładane z twardych tworzyw. / fot. Adam Mikuła/Motor
Z nawigacji można zrezygnować – dobrze zastępuje ją smartfon na fabrycznym uchwycie. / fot. Adam Mikuła/Motor