Którymi modelami i w jakich wersjach warto się szczególnie zainteresować na rynku wtórnym? Na to pytanie jak co roku odpowiedzi udzielili doświadczeni eksperci z „What Car?”. Oto ich typy w 10 kategoriach, razem ze zwycięzcą w klasyfikacji generalnej.
Wytypowanie najlepszych samochodów to nie lada wyzwanie. Ocena powinna być wyważeniem wielu czynników – w tym ceny zakupu, funkcjonalności, ekonomii eksploatacji, trwałości, łatwości serwisowania czy zainteresowania potencjalnych kupujących w przypadku odsprzedaży.
Redakcja działającego od 1973 r. „What Car?” ma duże doświadczenie na tym polu – ideą tworzonych przez nią miesięcznika oraz strony internetowej jest doradzanie kierowcom zainteresowanym zakupem nowego lub używanego auta.
Potrzeby nabywców są na tyle zróżnicowane, że wyróżnienia przyznaje się we wszystkich istotnych kategoriach rynku.
Mimo że zestawienie zostało przygotowane przez Brytyjczyków, nie brakuje w nim modeli cenionych i poszukiwanych przez kierowców z Polski. Nacisk został położony na świeższe pojazdy, co jednak dziwić nie powinno – są one najbardziej pożądanym towarem ze względu na początkową utratę wartości, która obniża do rozsądnego poziomu wyjściowe ceny wielu z prezentowanych modeli.
Triumf Enyaqa w dwóch kategoriach jest zasługą przestronności, funkcjonalności wnętrza, pokaźnego zasięgu, wysokiego komfortu jazdy oraz atrakcyjnych cen ofertowych. Dla wielu potencjalnych nabywców nie bez znaczenia jest fakt, że projektanci Enyaqa nie starali się zaprojektować auta wizualnie na wskroś nowoczesnego lub oryginalnego, co nierzadko miewa dyskusyjne efekty, przyspiesza proces starzenia modelu, a zdarza się, że i ogranicza ergonomię. Enyaq nie jest najszybszy ani nie oferuje największych zasięgów – w obu kategoriach jest jednak w zupełności wystarczający.
Najmniejszy SUV Skody zaskakuje bardzo przestronnym wnętrzem oraz pojemnym bagażnikiem. Zwarte nadwozie ułatwia manewrowanie w mieście. Trzycylindrowy silnik 1.0 TSI zdaje egzamin nawet na autostradzie – lepszym wyborem jest 115-konna wersja, która ma sześciobiegową skrzynię. Dobrze zestrojone zawieszenie potrafi wybierać nawet największe nierówności. „What Car?” zauważa, że starsze auta mają podatne na zarysowanie materiały. Wyróżnikiem modelu jest bardzo korzystna cena używanych egzemplarzy do wieku, stanu oraz wyposażenia.
Jedna z motoryzacyjnych prawd głosi, że kto szuka mało problematycznego auta, powinien wybrać model często widywany w roli taksówki. W ostatnich latach stała się nim hybrydowa Corolla. Redakcja „What Car?” doceniła Corollę za oszczędny napęd, łatwe w obsłudze wnętrze, dobrą widoczność oraz zawieszenie, które wbrew aktualnym trendom nie zostało usztywnione. Corolla wypadła też doskonale w badaniu niezawodności, które „What Car?” przeprowadziło wśród swoich czytelników.
W ocenie „What Car?” atrakcyjność Tuscona rosła z generacji na generację. SUV Hyundaia zapunktował też łatwością obsługi, dopracowanym systemem multimedialnym oraz bogatym wyposażeniem. Jury doceniło także przestronność wnętrza, 5-letnią gwarancję oraz szeroką paletę silników, która obejmuje oszczędne hybrydy. Model dobrze wypadł w badaniu niezawodności „What Car?” – osiągnął ocenę 97,3%. Zauważono jednak, że zawieszenie gorzej filtruje nierówności niż choćby w bliźniaczej Kii Sportage.
Poprzednia generacja klasy E to wręcz wzorcowe kombi – ma przepastny bagażnik (640 l) z nisko położonym progiem załadunku oraz równie pojemne wnętrze, które za sprawą dobrego wyciszenia i wyposażenia zapewnia komfort na najdłuższych nawet trasach. Diesel E 220 d zapewnia dobre osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa.
Dużo niższe ceny od flagowego Modelu S przy zachowaniu świetnych osiągów oraz dużych zasięgów przełożyły się na spektakularny rynkowy sukces „trójki”. Wyróżnikiem najmniejszej Tesli jest minimalistyczne wnętrze – użytkownicy auta przekonują, że dotykowej obsługi kluczowych funkcji można się nauczyć. Bezdyskusyjnymi zaletami Tesli Model 3 są bardzo duże bagażniki (z przodu i z tyłu) oraz przestronne wnętrze.
Mimo że auto nie jest już produkowane, nie straciło nic z początkowego blasku. Poza efektownym wyglądem 5008 oferuje wysoki komfort jazdy, atrakcyjne i dobrze wykończone wnętrze oraz ilość miejsca w trzecim rzędzie większą od oferowanej przez wielu rywali. Redakcja „What Car?” poleca 130-konny silnik 1.2 PureTech, który jest oszczędny oraz wystarczająco mocny, by poradzić sobie także na autostradzie.
Model jedyny w swoim rodzaju. To nie jest po prostu mocna wersja Yarisa, tylko auto zbudowane od podstaw, którego nadwozie z „cywilną” wersją dzieli lampy, lusterka i antenę. Trzycylindrowy silnik 1.6 zapewnia świetne osiągi. Nie brakuje już akcesoriów do tuningu. Za sprawą niskiej masy, napędu na obie osie oraz kół porozstawianych po narożnikach karoserii GR Yaris w imponującym tempie pokonuje zakręty.
Hybrydy plug-in to przeważnie duże auta – nierzadko SUV-y. Ale nie każdy potrzebuje takiego samochodu. Audi przygotowało benzynowo-elektryczną wersję kompaktowego A3, które jest oszczędne, a do tego dynamiczne i przyjemne w prowadzeniu. Przekonuje także dobrym wyciszeniem oraz płynnymi przejściami z napędu spalinowego na elektryczny. Zapunktowało też pozycją za kierownicą i wykończeniem.