Mieszanka kombi i minivana, do tego ze sporym prześwitem i nowym napędem hybrydowym, a wszystko to w rozsądnej cenie. Brzmi dobrze, ale jak sprawdza się w praktyce? Testujemy Dacię Jogger w nowej hybrydowej i zarazem najmocniejszej w gamie wersji.
Gdy do salonów w 2004 r. wchodziła pierwsza generacja Logana, samochód niezwykle prosty i ewidentnie budżetowy, nikt wtedy raczej się nie spodziewał, że po zaledwie 18 latach rozwoju Dacii pojawią się w jej ofercie np. wersje hybrydowe.
Ale takie są plusy przynależności do potężnego koncernu, jakim jest Renault. Warto zauważyć, że hybrydowy napęd, który debiutował właśnie w Joggerze w 2022 r., trafi do Dacii tylko trzy lata po wprowadzeniu go do Clio.
Hybrydowy Jogger jest najmocniejszy w gamie. W jego układzie napędowym „pierwsze skrzypce” gra benzynowa czterocylindrowa wolnossąca jednostka o pojemności 1,6 litra (rozwija 94 KM), a do pomocy ma jeden główny silnik elektryczny (49 KM) oraz drugi, pełniący rolę rozruszniko-alternatora (20,4 KM). Ponadto zastosowano tutaj litowo-jonowy akumulator (1,2 kWh) oraz automatyczną przekładnię (ma cztery biegi dla silnika benzynowego i dwa dla elektrycznego). W sumie do dyspozycji jest 140 KM.
Wystarczająco dużo, by Dacią sprawnie się poruszać. Trzeba jednak zauważyć, że to samochód, który ewidentnie lubi łagodniejsze traktowanie. Ostre ruszanie z miejsca i rozpędzanie się z gazem w podłodze nie przynosi wielkiej satysfakcji (dla porządku trzeba zaznaczyć, że podczas pomiarów uzyskaliśmy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h zbliżony do danych fabrycznych), a jedynie niepotrzebnie podbija poziom hałasu i spalanie. Zdecydowanie przyjemniej jeździ się Dacią spokojnie. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu auto płynnie i bez zwłoki rusza z miejsca, co można docenić szczególnie w ruchu miejskim.
Dane techniczne i ceny | Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme |
---|---|
Silnik | benzynowy + elektr. |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 94 KM/b.d. |
Moc maksymalna (elektr./syst.) | 49/140 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 148 Nm/3200 |
Maks. moment obr. (elektr./syst.) | 205/b.d. Nm |
Napęd, skrzynia biegów | przedni, aut./wielotryb. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 455/178/167/290 cm |
Średnica zawracania | 11,7 m |
Masa/ładowność | 1385/606 kg |
Poj. bagażnika za 3./2./1. rzędem | 160/607/1819 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 205/60 R16 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 167 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,7-4,8 l/100 km |
Zasięg | 1060 km |
Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem | 109 550 zł |
Cena wersji testowanej | 118 850 zł |
Niestety nie wszystko w przypadku tego napędu odbywa się bez zarzutu. Drażnią dwie rzeczy. Podczas nawet niespiesznego rozpędzania elektronika często zupełnie niepotrzebnie utrzymuje za długo niski bieg i aż się prosi, by zmianę wymusić ręcznie – niestety nie ma takiej możliwości. Z kolei podczas jazdy np. autostradą w równym tempie czasami wystarczy delikatne odpuszczenie gazu, a potem łagodne naciśnięcie, by nastąpiła niepotrzebna redukcja biegu, skutkująca nieprzyjemnym dla ucha wzrostem obrotów.
O tym, że to zapewne przede wszystkim „wina” oprogramowania sterującego układem świadczy fakt, iż w najnowszym Dusterze z tym napędem oba wspomniane problemy zdarzają się znacznie rzadziej i są mniej dokuczliwe.
Poza tym, że Jogger Hybrid jest jedynym wyposażonym w automatyczną skrzynię, jego ważny atut to niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Wyłączanie silnika benzynowego i napędzanie auta tylko przez elektryczny oczywiście najczęściej zdarza się w mieście, ale podczas szybszej jazdy na trasie (np. około 100 km/h) chwilowo Jogger także podróżuje „na prądzie” (co potwierdza symbol EV wyświetlający się na wskaźnikach).
W ruchu miejskim zużycie benzyny wynosi tylko nieco ponad 5 l/100 km, natomiast w trakcie niezbyt szybkiej czy dynamicznej jazdy w trasie oscyluje w okolicach 5,5 l/100 km. Jedynie na autostradzie, przy 140 km/h, układ hybrydowy nie może się specjalnie wykazać i zużycie rośnie do ok. 8,3 l/100 km (co i tak jest wynikiem możliwym do zaakceptowania).
dane Testowe | Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 15,8 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56,1 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,9 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,2 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) | 5,1/5,4/5,3 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 940 km |
Jogger to interesująca propozycja dla osób poszukujących niezbyt drogiego, ale użytecznego samochodu, który w razie potrzeby będzie mógł przewieźć siedem osób (wersja z dodatkowymi fotelami w bagażniku kosztuje o 4500 zł więcej niż taka bez nich). Co ważne, siedzenia trzeciego rzędu to nie „ławka kar”, a porządne pełnowymiarowe miejsca, na których zmieszczą się dorosłe osoby średniego wzrostu.
Choć Jogger to ani nie typowy crossover, ani tym bardziej SUV, ma duży, bo dwudziestocentymetrowy prześwit oraz opony o sporym profilu (rozmiar 205/60 R16 – notabene warto podkreślić, że to ogumienie marki Continental, co szczególnie w autach tej klasy nie jest powszechne). W efekcie można nim zjechać z asfaltu na wyboiste dukty bez obaw o natychmiastowe szorowanie podłogą po ziemi czy uszkodzenie jakichś elementów.
Obsługa jest banalnie prosta, m.in. dzięki dużym pokrętłom klimatyzacji. Materiały są twarde i przeciętnej jakości, ale solidnie zmontowane.
Tylko wersja hybrydowa ma siedmiocalowe cyfrowe wskaźniki. Na bieżąco można śledzić stan naładowania baterii.
Dobrze, że Dacia wprowadziła do oferty hybrydową wersję Joggera, bo nie każdy, kto chce oszczędzać, ma ochotę na zakup wersji z LPG. Mimo pewnych wad (przeciętny komfort pracy układu napędowego) ten wariant Dacii kombi warto rozważyć ze względu na niskie spalanie, a także to, że jako jedyny ma automatyczną przekładnię.