Rumuni pokazali swoje pierwsze auto hybrydowe. Jest nim Dacia Jogger Hybrid 140, która we Francji została wyceniona na 24 600 euro. To drogo, szczególnie na tle podstawowej odmiany z fabryczną instalacją LPG.
Po przeliczeniu na złotówki 24 600 euro daje kwotę około 115 000 zł. Dla porównania, podstawowy wariant Dacii Jogger w polskich cennikach jest dostępny od 77 300 zł. Do jego napędu służy 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik 1.0 o mocy 100 KM.
Co istotne, auto jest seryjnie zaopatrzone w instalację gazową o pojemności 40 l. Gdy do tego dorzucić 50-litrowy zbiornik paliwa, da to naprawdę godny uznania zasięg. Jaki? Średnie zużycie gazu wynosi 7,6 l/100 km, natomiast benzyny – 6,0 l/100 km. Czyli 526 + 833 km (TUTAJ przeczytasz test tego samochodu i dowiesz się m.in., ile rzeczywiście zużywa paliwa).
W przypadku hybrydowej Dacii Jogger deklarowany przez producenta zasięg na zbiorniku paliwa wynosi ponad 900 km. Na układ napędowy tego samochodu składają się 1,6-litrowa, wolnossąca jednostka benzynowa o mocy 90 KM, która do pary ma silnik elektryczny o mocy 50 KM oraz 20-konny alternator z funkcją rozrusznika. Łączna moc układu to 140 KM.
Za przekazanie momentu obrotowego na koła w Joggerze Hybrid 140 odpowiada automatyczna skrzynia biegów, która wyróżnia się nietypową konstrukcją. Otóż dysponuje ona czterema przełożeniami dla jednostki spalinowej oraz dwoma dla silnika elektrycznego. Kolejnym elementem układu napędowego Dacii Jogger jest akumulator o pojemności 1,2 kWh (objęty 8-letnią gwarancją z przebiegiem do 160 tys. km).
Pomimo jego niewielkiej pojemności Rumuni deklarują, że jazda po mieście aż w 80% ma się odbywać w trybie elektrycznym, co auto ma zawdzięczać rozbudowanej rekuperacji. Poza tym Dacia twierdzi, że hybryda daje o 40% większą oszczędność paliwa w cyklu miejskim w porównaniu z wariantem czysto spalinowym.
Dacia Jogger, której sprzedaż rozpoczęła się w marcu bieżącego roku, już odniosła duży sukces. Auto od momentu debiutu zostało zamówione 83 000 razy, dzięki czemu stało się najczęściej sprzedawanym samochodem wśród klientów indywidualnych w Europie (dane obejmują 21 krajów i nie biorą pod uwagę SUV-ów).
Jogger, mierzący 454,7 cm, jest oferowany w wariantach 5- i 7-osobowych. Według Rumów to auto „łączy długość samochodu kombi z komfortem pojazdu rekreacyjnego, a także cechami typowymi dla SUV-ów”.
Sprzedaż odmiany hybrydowej na wybranych europejskich rynkach rozpocznie się w styczniu 2023 roku. W Polsce auto zadebiutuje zapewne nieco później. Jego cena na razie nie jest znana, ale prawdopodobnie będzie tylko nieco niższa niż we Francji.
Skąd to twierdzenie? Otóż na francuskim rynku podstawowy wariant Joggera jest wyceniony na 16 990 euro, co daje kwotę około 79 000 zł. W Polsce za takie auto zapłacimy 77 300 zł.