Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI na łuku drogi, bok i przód

Używany Volkswagen Passat B8 1.8 TSI (2016) – test długodystansowy

archiwum/Motor

Używany Volkswagen Passat B8 1.8 TSI (2016) – test długodystansowy

Owiany złą sławą silnik 1.8 TSI w swoim ostatnim wcieleniu wreszcie nie rozczarowuje. Jest żwawy, oszczędny i niezbyt łasy na środek smarny.

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport ze 157 tys. km: start – 0 km, meta – 157 tys. km
  • rok produkcji: 2016
  • obecny przebieg: 157 tys. km
  • obecna wartość: 66 tys. zł

Volkswagen Passat (B8) – o modelu

  • w produkcji: od 2014 r.
  • silniki benzynowe: 1.4-2.0 (125-280 KM)
  • silniki Diesla: 1.6-2.0 (120-240 KM)

To już trzeci Volkswagen Passat użytkowany przez tego samego właściciela, do tego wszystkie trzy napędzały benzynowe silniki 1.8 z doładowaniem.

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI na zakręcie, tył i bok

Na rynku wtórnym Passatów B8 z benzynowymi silnikami jest mało – stanowią około 30% oferty. Z tego prawie połowa to 1.4 i 1.5 TSI.

Model B5 1.8T pan Jerzy posiadał jako samochód służbowy pod koniec lat 90. i wspomina go świetnie. Zastąpił go Saab 9-5 z 3-litrowym dieslem, który okazał się wyjątkowo awaryjny.

Dlatego pan Jerzy postanowił wrócić do silników benzynowych i kupił w salonie Passata B6 1.8 TSI. Niestety nie było to auto niezawodne. Ostatniego dnia przedłużonej gwarancji zepsuła się skrzynia DSG (ASO wyceniło naprawę na ponad 20 tys. zł, ale płacił oczywiście gwarant).

Przy 130 tys. km przebiegu Passat zużywał już tak dużo oleju, że konieczny był remont, który pochłonął 12 tys. zł.

Od razu po jego wykonaniu pan Jerzy pozbył się Volkswagena i kupił w 2011 roku Forda Mondeo z doładowanym benzynowym silnikiem 1.6 EcoBoost. To auto wspomina bardzo dobrze, jak mówi – przywróciło mu wiarę w doładowane silniki benzynowe. Było oszczędne, dosyć żwawe i co najważniejsze – bezawaryjne. Niestety następca nie przypadł mu aż tak bardzo do gustu.

Pan Jerzy postanowił sprawdzić też Mazdę 6, ale, jak wspomina, zawiodła go elastyczność wolnossącego silnika.

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI deska rozdzielcza

Porządek przede wszystkim. Do obsługi Passata w zasadzie nie trzeba się przyzwyczajać.

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI: manual vs DSG, gwarancja

Trochę przekornie wybrał się do salonu Volkswagena, a tam sprzedawca, którego znał od wielu lat, przekonał go do przejechania się Passatem. Nie była to udana przejażdżka – auto demonstracyjne miało manualną skrzynię biegów i pan Jerzy w ogóle nie mógł „dogadać się” ze sprzęgłem. Sprzedawca był jednak nieustępliwy i po kilku dniach zaprosił pana Jerzego na przejażdżkę egzemplarzem ze skrzynią DSG. Takie auto bardzo się spodobało, ale pozostała kwestia złych wspomnień po modelu B6 1.8 TSI. Jednak na drodze negocjacji pan Jerzy wywalczył przedłużoną do pięciu lat lub 100 tys. km gwarancję.

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI skrzynia biegów DSG

DSG nie dało powodów do narzekań, choć nie pracuje już tak płynnie jak na początku.

Właściciel zakładał, że jeśli auto będzie sprawiało problemy, to przed końcem gwarancji po prostu je sprzeda, jeśli nie – będzie użytkował dalej.

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI: silnik, hałasy z nadwozia i podwozia

Aktualnie Passat przejechał prawie 160 tys. km i jego użytkownik w ogóle nie myśli o poszukiwaniach następcy. Nie doszło do żadnych usterek, skrzynia DSG nadal działa bardzo dobrze, choć nie tak aksamitnie jak na początku. Silnik zużywa jedynie śladowe ilości oleju.

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI silnik

Silnik okazał się bezawaryjny. Zużywa trochę oleju, ale nie są to niepokojące wartości.

Ale z drugiej strony pan Jerzy nie określiłby z pewnością swojego auta jako zupełnie bezawaryjnego ani perfekcyjnie zaprojektowanego.

Obraz psuje tu sporo drobnych usterek i niedociągnięć. Silnik 1.8 TSI jest bardzo cichy i pracuje kulturalnie, ale przy wysokich prędkościach wyraźnie słychać szumy powietrza dochodzące z okolic przednich słupków. Z czasem w kabinie zaczęły też hałasować tworzywa, szczególnie w okolicach tylnych i środkowych słupków. Z tym jednak ASO (prawie) się uporało.

Niestety nie był to koniec drażniących dźwięków – powszechnym problemem tego modelu jest niezbyt cicha praca i skrzypienie zawieszenia. Początkowo pan Jerzy myślał, że odgłosy, które słyszy na nierównościach, oznaczają zużycie tulei czy łączników stabilizatora. Okazało się, że żadnych luzów nie było. ASO przesmarowało jedynie tuleje, później tę czynność powtarzano kilka razy.

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI: wymiany oleju i filtra powietrza

Tak samo jak o trwałość skrzyni biegów właściciel obawiał się o bezproblemowość silnika. Olej wymieniano maksymalnie co ok. 20 tys. km, a teraz, gdy Passat nie jeździ już do ASO – co około 15 tys. km.

Właściciel nigdy uzupełniać go nie musiał, ale, jak się okazało, zrobiono to na jednym z przeglądów. Pan Jerzy dopiero po pewnym czasie zauważył to na fakturze. Gdy zadzwonił zapytać, dlaczego w ASO nie zmieniono środka smarnego, usłyszał, że nie był to „przegląd olejowy” i układ diagnostyczny auta nie wskazywał na taką konieczność. Problem w tym, że właściciel prosił o wymianę oleju, a do tego w bagażniku auta czekał zakupiony w tym celu przez niego olej, o czym poinformował, zostawiając auto w serwisie.

Zresztą pan Jerzy sam kupował olej na wszystkie przeglądy, oczywiście zgodny z wytycznymi producenta. Po pierwsze, ma do kupowanej marki duże zaufanie, po drugie – sporo na tym oszczędzał.

Studiowanie faktur dało jeszcze inne wnioski – pierwszej wymiany filtra powietrza dokonano przy 90 tys. km. Podobno tak zaleca producent. Niezależny serwis ten sam filtr wymieniał prawie na każdym przeglądzie, a właścicielowi pozostawiał zdemontowany z auta, żeby zobaczył, jak wygląda. Wniosek z tych oględzin – warto wymieniać filtr trzy razy częściej, niż robiło to ASO.

DANE TECHNICZNE Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI
Silnik  benz., turbo
Pojemność skokowa 1798 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 180 KM/5100
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1250
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 232 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI: usterki

Pewnego razu podczas jazdy w Passacie zapaliła się kontrolka sygnalizująca usterkę. Problem się nie powtórzył i właściciel o nim zapomniał. Okazało się, że na przeglądzie w pamięci komputera odnaleziono błąd zaworu płynu chłodzącego i w konsekwencji wymieniono termostat i pompę wody.

Podczas eksploatacji Passata dotknął też wizualny problem typowy dla modelu – jeden ze spryskiwaczy reflektorów wyraźnie osiadł w zderzaku. Początkowo, aby usunąć usterkę, ASO wymieniały nawet całe zderzaki na gwarancji. Z czasem pojawił się jednak zestaw naprawczy. W opisywanym aucie problem rozwiązano szybko i skutecznie.

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI reflektor i pokrywy spryskiwaczy

Pokrywy spryskiwaczy są w wielu B8 źle spasowane.

Więcej czasu zajęło serwisom uporanie się z elektryką i elektroniką. W aucie szwankowało podświetlenie wnętrza, doszło też do usterki tempomatu. W tym drugim przypadku początkowo pomagało gaszenie silnika i ponowne odpalanie, ale z czasem nawet to przestało wystarczać.

Niedawno z kolei niezależny serwis zmagał się z zawieszającymi się radiem oraz nawigacją. Właściciel skwitował to słowami – „lepsze to niż remont skrzyni czy silnika”.

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI na podnośniku

Weryfikujący stan auta mechanik nie znalazł spektakularnych wpadek, ale jak na tak młode auto układ jezdny czy tylna rama pomocnicza wyglądają nie najlepiej. Zachwytu nie budzą też część układu wydechowego czy zapocenie miski olejowej. Za to zawieszenie Passata okazuje się trwałe. 

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Przejrzystość konsoli, prostota obsługi
  • Dobre wyciszenie silnika
Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI fotel ergoComfort

Fotele ergoComfort są świetne, jeśli dokładnie się je wyreguluje, a zakres regulacji jest spory.

To się nam nie podoba

  • Szumy powietrza przy większych prędkościach
  • Dość słabe nagłośnienie

Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI: koszty najważniejszych czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt (zł)
2000 km Wymiana oleju silnikowego na życzenie właściciela. 350
21 200 km Przegląd „olejowy” w ASO (wg wskazań komputera). 640
29 700 km Przegląd rozszerzony. Wymiana oleju silnikowego i filtra kabinowego oraz dezynfekcja klimatyzacji. Poprawiono spasowanie względem zderzaka dyszy spryskiwacza reflektorów (w ramach gwarancji). 1250
46 000 km Zgłoszono w ASO skrzypienie zawieszenia. Przesmarowano jedynie tuleje. Wymieniono pompę wody i termostat. 0
50 900 km Wymiana oleju w ASO, zamontowano nowy filtr kabinowy i zdezynfekowano klimatyzację. Ponownie zajęto się mocowaniem spryskiwacza reflektorów (tym razem skutecznie) oraz wyciszono skrzypienie dochodzące z maskownic słupków i okolic tylnych drzwi.  1190
61 000 km Przegląd w ASO, wymiana oleju w silniku i skrzyni DSG, świec zapłonowych, przednich klocków hamulcowych, płynu hamulcowego i filtra kabinowego. Naprawiono też szwankujące oświetlenie kabiny.  3940
77 500 km Wymiana oleju (wg wskazań komputera pokładowego). 520
81 400  km Usterka tempomatu, ASO usunęło ją w ciągu dwóch dni. 0
90 900 km Przegląd w ASO, oleju nie wymieniono, a jedynie uzupełniono jego stan. Wymieniono pierwszy w historii auta filtr powietrza i, jak na każdym przeglądzie, filtr kabinowy. 1490
97 000 km Ponownie zgłoszono w ASO skrzypienie z okolic słupków. 0
111 700 km Przegląd poza ASO. Zmieniono olej w silniku i skrzyni DSG, komplet filtrów, świece zapłonowe, łączniki stabilizatora z przodu oraz przednie tarcze i klocki hamulcowe.  2660
127 200 km Przegląd poza ASO. Wymieniono olej silnikowy, komplet filtrów, cieknący wąż układu chłodniczego (przegryziony przez kunę) oraz tylne klocki hamulcowe. 1300
141 000 km Przegląd poza ASO, wymiana oleju i kompletu filtrów. 950
154 500 km Przegląd poza ASO, wymiana oleju oraz kompletu filtrów. Wgrano też nowe oprogramowanie, które zakończyło problem zawieszającego się radia i nawigacji.   1400
SUMA WYDATKÓW   15 690

Używany Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI: podsumowanie

Poważne problemy silnika 1.8 TSI? Jak dotąd, nie w tej generacji Passata. Do tego ta dynamiczna jednostka potrafi być naprawdę oszczędna. Poza tym Passat jest do bólu poprawny, komfortowy i przestronny. Zaliczył niestety kilka wpadek jakościowych, ale raczej z gatunku tych mało uciążliwych.

Używany Volkswagen Passat (B8) 1.8 TSI: galeria zdjęć

Czytaj także