Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
samochód elektryczny

Samochody spalinowe w odwrocie? Ten raport nie pozostawia wątpliwości

fot. archiwum

Samochody spalinowe w odwrocie? Ten raport nie pozostawia wątpliwości

Światowy rynek aut elektrycznych rośnie w dynamicznym tempie. Według raportu PricewaterhouseCoopers (PwC), w trzecim kwartale 2025 roku aż 20,6% wszystkich nowych samochodów stanowiły pojazdy elektryczne. Liczby bezwzględne robią jeszcze bardziej imponujące wrażenie. 

Światowy rynek samochodów elektrycznych nie zwalnia tempa. W trzecim kwartale 2025 roku już 20,6% wszystkich nowych samochodów stanowiły pojazdy elektryczne. W liczbach bezwzględnych daje to około 3,3 mln nowych aut na prąd.

Największy udział – aż 2,3 mln sztuk – przypadł na Chiny, które od lat dominują w elektromobilności i nie wykazują oznak nasycenia rynku, a rządowy nacisk na rozwój nowych technologii napędowych sprawia, że udział elektryków nadal dynamicznie rośnie.

Prym wiodą Niemcy

W Europie prym wiedzie nie kto inny jak Niemcy. W trzecim kwartale 2025 roku zarejestrowano tu 133 476 nowych samochodów elektrycznych. To ponad 18% wszystkich nowych rejestracji. Co ciekawe, wynik ten został osiągnięty niemal 2 lata po zakończeniu tzw. Umweltbonusa, czyli dopłat do zakupu elektryków. 

Eksperci PwC wskazują, że „niemiecki rynek zdołał utrzymać tempo transformacji mimo braku wsparcia finansowego”, co potwierdza rosnącą dojrzałość elektromobilności w tym kraju. Za Niemcami uplasowała się Wielka Brytania z 124 753 nowymi rejestracjami (22,1% rynku), a następnie Francja z wynikiem 67 978 (18,2%). 

Audi-A6-e-tron-2024-tyl
W Niemczech w trzecim kwartale 2025 roku zarejestrowano ponad 130 tys. aut na prąd. Na zdjęciu: Audi A6 e-tron. 
fot. audi

Dalej znalazły się Norwegia, Dania i Belgia. Choć pierwsza z nich w liczbach bezwzględnych nie jest dużym rynkiem, to właśnie tutaj we wrześniu sprzedaż nowych aut na prąd osiągnęła pułap ponad 98%. 

Europa wiceliderem

Stary Kontynent jako region zajął drugie miejsce w globalnym rankingu. W trzecim kwartale 2025 roku zarejestrowano tu 607 000 nowych aut na prąd. Choć dystans do Chin pozostaje znaczący, tempo wzrostu na Starym Kontynencie jest imponujące.

„Europa coraz szybciej przejmuje pałeczkę w globalnym wyścigu elektromobilności. Rosnąca infrastruktura i atrakcyjniejsze modele sprawiają, że bariera wejścia dla konsumentów systematycznie maleje”– podkreślają analitycy PwC. 

Xpeng-G6-FL-2025-przod-1
Na rynku amerykańskim chińscy producenci samochodów są praktycznie nieobecni. 
fot. xpeng

Zaskoczeniem może być fakt, że Stany Zjednoczone uplasowały się dopiero na trzeciej pozycji z wynikiem 419 000 rejestracji. Na tamtejszym rynku zadziałał jednak specyficzny impuls – amerykańscy kierowcy masowo przyspieszyli zakup aut na prąd po informacji o planowanym zniesieniu dopłaty w wysokości 7500 dolarów (ok. 27 560 zł).

Elektromobilność w liczbach – jak wygląda mapa Europy?

Wskaźniki dotyczące trzeciego kwartału pokazują ogromne zróżnicowanie między krajami. Oto, gdzie procentowo rejestrowano najwięcej aut na prąd: 

  • Norwegia – 95% nowych rejestracji
  • Dania – 65,6%
  • Belgia – 33,4%
  • Holandia – 34,7%
  • Finlandia – 35,6%

Wciąż niski udział mają Hiszpania (8,4%) i Włochy (5,2%), co potwierdza, że południe Europy przyjmuje elektryki znacznie wolniej niż północ. Ale w tym ostatnim kraju dopiero co ruszył zupełnie nowy program dopłat, sprawiający, że auta na prąd – szczególnie te najtańsze – można kupić w cenie kosztownego roweru. 

W Polsce, zgodnie z danymi IBRM Samar i PZPM, udział aut na prąd w dziewiątym miesiącu 2025 roku osiągnął udział około 9%. Rynek napędza przede wszystkim rządowy program dopłat NaszEauto.

Czytaj także