Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
„Motor” numer 50 z 1975 roku – okładka
fot. archiwum Motoru
Motor retro

Pół wieku temu w „Motorze” – przeglądamy wydanie nr 50 z 1975 r.

O czym pisał „Motor” w numerze sprzed 50 lat? Głównym tematem wydania był drogowy sprawdzian Polskiego Fiata 126p – auta, które, jak wprost napisano, miało być „realizacją zamówienia społecznego na pierwszy masowo produkowany samochód małolitrażowy w naszym kraju”. Zaglądamy do archiwalnego egzemplarza z 14 grudnia 1975 r.

Kadr z dekady Gierka. Ulica Marszałkowska w Warszawie, widok na Rotundę i całkiem spory ruch. W roli głównej występuje tu jednak nadzieja na przystępny i oszczędny samochód dla Kowalskiego. W założeniu – jeżdżący kompromis między oczekiwaniami młodszej generacji, dla której miało to być pierwsze auto w życiu oraz bardziej doświadczonych kierowców – z większymi możliwościami i wymaganiami, których nie stać jednak na nabycie samochodu większego oraz droższego. Przed 126p stało więc zdecydowanie niełatwe zadanie.

motor-numer-50-z-1975-roku-okladka

Polski Fiat 126p w roli głównej

Tematem 56. badania drogowego „Motoru” był Polski Fiat 126p. Podkreślano, że jego produkcję uruchomiono w niezwykle krótkim czasie. Decyzję o masowym wytwarzaniu samochodu małolitrażowego podjęto w 1971 roku, a już pod koniec 1975 r. na drogi trafiały auta wyprodukowane w FSM. 126p badany przez redakcję to jeden z pierwszych egzemplarzy. 

W obszernym i licznie ilustrowanym artykule wrażeniom z jazdy towarzyszy obszerny zbiór uzyskanych pomiarów i danych. Dowiadujemy się m.in., że zmierzona prędkość maksymalna to 104 km/h, a przyspieszenie 0-80 km/h zajęło 22,8 sekundy. Odcinek potrzebny do wyhamowania z tej prędkości na nawierzchni asfaltowej wynosił 32 metry. Masa samochodu w stanie gotowym do drogi (pełny zbiornik, koło zapasowe, narzędzia) określona została na poziomie 655 kg, a średnie zużycie paliwa wyniosło 6,2 l/100 km.

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-wymiary

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-przekroj-anatomiczny

Biorąc pod uwagę realia tamtej epoki, zakładano, że 126p ułatwia zaspokojenie najpilniejszych potrzeb na własny samochód w naszym kraju. Zapewnia przy tym stosunkowo dużą wygodę i bezpieczeństwo podróżowania. Prognozowano, że będzie zdolny spełniać te wymagania przez wiele lat.

Patrząc z perspektywy czasu, faktycznie tak się stało. Jednak nie zawsze z powodu zalet Polskiego Fiata 126p, ale często z braku wyboru i możliwości.

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-plusy

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-minusy

Tak podsumowano badanie drogowe: „Zbierając pozytywne i ujemne cechy samochodu, który ze zrozumiałych względów nie mógł i nie może być pojazdem uniwersalnym, trzeba stwierdzić, że spełnia wszystkie podstawowe warunki, jakim musi odpowiadać samochód tej klasy”.

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-w-ruchu-miejskim

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-tyl

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-deska-rozdzielcza

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-fotele

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-przod

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-bok

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-otwarte-drzwi-maska-pokrywa-silnika

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-widok-z-gory

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-przod-w-ruchu

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-przod-w-ruchu-1

motor-numer-50-z-1975-roku-test-drogowy-fiata-126p-tankowanie

Czytaj także