Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Polski Fiat 125p w artykule z L'auto-journal

Piszą o Polskim Fiacie 125 P | „Motor” 39/1971

Piszą o Polskim Fiacie 125 P | „Motor” 39/1971

W „Motorze” nr 39 z 26 września 1971 roku – opinie zagranicznych mediów na temat Polskiego Fiata 125 P. Oraz – już niezwiązany z tematem, ale zdaniem redakcji przydatny dla czytelników bonus w postaci „pożytecznej tabelki” (wraz z instrukcją obsługi).

Przyjemnie poczytać o naszym samochodzie licencyjnym na łamach prasy zagranicznej. Coraz szersze pojawianie się naszych samochodów Polski Fiat 125 P w różnych krajach znajduje naturalnie oddźwięk zarówno w prasie codziennej, jak i fachowej.

Trudno powiedzieć, że badania drogowe, krótkie testy, wrażenia z jazd, artykuły i notatki ukazujące się w fachowych czasopismach są pełne optymizmu. Nie brak tam wytknięć usterek naszego samochodu. Nawet takich, które w naszych warunkach specjalnie nie rażą.

Trzeba jednak stwierdzić, że w sumie zagraniczne opinie o Polskim Fiacie są pozytywne dla naszego samochodu, bo jakże inaczej ocenić takie stwierdzenia w fachowym francuskim czasopiśmie motoryzacyjnym L'auto-journal, jak np. dobre wykończenie samochodu, ciche mechanizmy, bardzo dobra skrzynia biegów, czy też końcową oceną testu porównawczego Polskiego Fiata 125 PZ produkowanego z polskich zespołów w zakładach Crvena Zastava, Kragujevac w porównaniu z rodzimą Zastavą 1500 – 315:304 dla naszego wozu.

Przyjrzyjmy się bliżej interesującemu porównaniu tego polskiego i jugosłowiańskiego samochodu, wykonanemu przez jugosłowiańskie czasopismo Auto (z 16 sierpnia br.).

jugoslowiańskie czasopismo auto okładka
Interesujący test porównawczy Polskiego Fiata 125 PZ z jugosłowiańską Zastavą 1500 przeprowadziło jugosłowiańskie pismo „Auto”. Wygrał „o długość maski" nasz Fiat. wynik końcowy meczu 315:304.

Zdecydowanie nasz Fiat góruje nad Zastavą rozwiązaniami i wyglądem nadwozia (10 pkt. dla 125 PZ — 7 pkt. dla Zastavy 1500); lepsza jest zdaniem jugosłowiańskich testerów przestronność samochodu (20:10), lepszy dostęp do wnętrza wozu (17:13). Jugosłowianie wyżej oceniają tablicę rozdzielczą swego samochodu w porównaniu z naszym Fiatem (12:14).

Podobnie jest oceniana ekonomia samochodu (zużycie paliwa 15:16), bardzo podobną punktację mają także identyczne zespoły obu porównywanych samochodów, jak silnik oraz zespoły przeniesienia napędu (łączna punktacja 75:78).

Podobnie (niezbyt wysoko!) oceniane jest zachowanie samochodu na zakrętach (12:14) i trzymanie się drogi (15:15). Wysoko natomiast oceniane są hamulce obu wozów (19:19). Większa jest średnica zawracania 125 PZ — 10,8 metra w porównaniu z Zastavą 1500 — 10,2 metra.

Podkreśla się natomiast z uznaniem w teście porównawczym obu samochodów większy prześwit Polskiego Fiata 125 PZ — 140 mm, w porównaniu z Zastayą 1500 — 123 mm. Minimalne są różnice całkowitej masy samochodu — 1370 i 1360 kg.

Jeżeli chodzi o osiągi — polska wersja Fiata uzyskała szybkość maksymalną 153,6 km/godz., zaś jugosłowiańska 151,3 km/godz. Zwracamy uwagę, że podczas prób badane samochody były wyposażone w ogumienie promieniowe — 125 PZ: Kleber 155-13. Zastava 1500: Continental 155-13.

Polski-Fiat 125p Zastawa 1500 przody
Pojedynek jugosłowiańskiego Polskiego Fiata 125 PZ/1500 z Zastavą 1500 Luks na ostrym wirażu. W Jugosławii są to samochody o podobnej cenie: 125 PZ/1500 kosztuje 42 760,35 dinara lub 2513 dolarów, zaś Zastava 1500 Luks – 41 867,05 dinara lub 2459 dolarów.

W sumie „mecz” Polskiego Fiata 125 PZ, montowanego z naszych zespołów w Jugosławii, z jugosłowiańską Zastavą 1500 — Luxe zakończył się zwycięstwem naszego wozu 315:304.

Francuski L'auto-journal nie słynie bynajmniej z prawienia komplementów konstruktorom testowanych samochodów. Dlatego ogólnie pozytywna opinia o naszym samochodzie, wyrażona przez Bernarda Carata, który przeprowadził badanie drogowe naszego samochodu w takiej wersji, w jakiej jest ona dostarczana na rynek francuski (z dźwignia zmiany biegów na podłodze oraz ogumieniem promieniowym Kleber V10 165 SR13) jest bardzo cenna.

Stwierdza się, że nowoczesnością rozwiązań Polski Fiat odpowiada modelowi Simca Ariane, ale jest od niej zdecydowanie szybszy i lepiej wyposażony. Badania osiągów trakcyjnych przeprowadzono na torze Montlhery; 143,3 km/godz. osiągnięto tylko z kierowcą za kierownicą oraz 142,5 km/godz. z 4 osobami w samochodzie, co podkreśla znaczne możliwości silnika.

polski fiat 125 p test w L’auto-Journal

wyniki kompletnego badania drogowego Polskiego Fiata 125 P/1300 są dla naszego wozu pozytywne. Pomierzono zużycie paliwa przy 100 km/godz. – 9 l/100 km, przy 120 – 11 litrów. 400 metrów ze startu stojącego nasz Fiat przejechał w 20,8 sek., zaś 1 km w 32,9 sek.

Podkreśla się stosowanie dwuobwodowego układu hamulcowego ze wspomaganiem, oświetlenia przedziału silnikowego, zastosowanie dwuprzelotowego gaźnika, jak też zmywacza szyb, sterowanego jednym przyciskiem wraz z dodatkowym wyłącznikiem wycieraczek.

Czytamy w teście miłe stwierdzenie, że „Polski 1300” jest znacznie bardziej żywy niż można tego oczekiwać. Krytykuje się mechanizm kierowniczy. Jego przełożenie i duże koło kierownicy, chwali hamulce samochodu, korzystnie ocenia możliwość załadowania do bagażnika 2 dużych waliz i 6 małych, które jednak trzeba wyjąć z samochodu, gdy trzeba zmienić koło.

Bez przesądzania o trwałości samochodu wyraża się w teście L‘auto-journal opinię, że polski samochód będzie na pewno przy swej cenie 11 350 F przyciągał uwagę klientów. Podkreśla się, te wóz ten zbudowany z tych samych części co włoskie Fiaty może być obsługiwany i naprawiany przy wykorzystaniu bogatej sieci serwisowej. Ogólna ocena samochodu wydaje się być pozytywna.

Zestawienie zalet i usterek Polskiego Fiata 125 P/1300 według opinii L’auto-Journal

polski fiat 125 p zalety i wady w L’auto-Journal

  • dobry stosunek ceny do wyglądu
  • dostateczne osiągi
  • niezbyt wysokie zużycie paliwa
  • bardzo dobra skrzynia biegów
  • dobre wykończenie
  • cichy samochód
  • mierne zawieszenie kół
  • rozkład sił hamowania do poprawienia
  • mechanizm kierowniczy mało precyzyjny
  • nienowoczesne mechanizmy
  • koło zapasowe źle umieszczone
  • niewłaściwe okienka uchylne

Paris Match w numerze z 19 czerwca br. pisze, że nowy Fiat urodził się w Warszawie, gdzie Polacy produkują samochody z licencji konstruktorów turyńskich.

polski fiat 125 p w paris match

Ocenia się go jako pojemny samochód z silnikiem średniej wielkości i dużym bagażnikiem. Coctail Fiata 124 i 125 – Polski Fiat ma mniej błyskotliwe osiągi, ale lepsze zabezpieczenie antykorozyjne i lepsze dostosowanie do gorszych dróg. Rozprowadzany jest we Francji przez firmę Chardonnet za poniżej 12 tys. F.

„Motor” numer 39 z 26 września 1971 roku okładka
„Motor” nr 39 z 26 września 1971 roku.

(szel), „Motor” 39/1971

***

POŻYTECZNA TABELKA 

W naszych podróżach często chcemy wiedzieć, z jaką szybkością przejechaliśmy dany odcinek drogi, czy też ile czasu potrzeba, abyśmy dotarli przy założeniu pewnej (naturalnie bezpiecznej!) szybkości do celu naszej podróży,

Pomocna może się okazać poniższa tabelka, na której oznaczono w godzinach, minutach i sekundach (w zaokrągleniu) czas przejazdu, na jednej osi wykresu — szybkość podróży, zaś na drugiej — ilość przejechanych kilometrów.

pozyteczna-tabelka

Przykład posługiwania się tą pożyteczną tabelką: czas potrzebny do przejechania 50 km (odnaleźć na skali pionowej) z szybkością 70 km/godz (na skali poziomej) wynosi w przybliżeniu 43 min. (liczba na przecięciu tych dwóch rubryk). Inny przykład: aby przejechać 780 km z szybkością 80 km/godz potrzeba 2 godz. i 15 min. (s)

Czytaj także