Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
strona tytułowa artykułu z Fiatem 125p z What Car z 1977 roku

Polski Fiat 125p zwycięża w porównaniu 24 aut w brytyjskim „What Car?” z 1977 r.

Polski Fiat 125p zwycięża w porównaniu 24 aut w brytyjskim „What Car?” z 1977 r.

W „Motorze” nr 43 z 23 października 1977 roku – przedruk porównania 24 niedrogich kombi przeprowadzonego przez angielski magazyn „What Car?”. W zestawieniu pierwsze miejsce zajął Polski Fiat 125p!

Angielskie czasopismo „What Car?” z września 1977 roku zamieściło porównanie 24 modeli samochodów kombi w cenie do 3000 funtów szterlingów. Porównano samochody 18 liczących się producentów.

Przedstawiono modele z Wielkiej Brytanii, Europy Zachodniej, Japonii i 2 z krajów socjalistycznych: Lada 1200 oraz Polski Fiat 125p. W artykule stwierdzono, że modele te były w Wielkiej Brytanii zmodyfikowane dla dostosowania ich do lokalnych wymagań.

strona tytułowa artykułu z Fiatem 125p z _What Car_ z 1977 roku

Mimo podwyżki ceny Polskiego Fiata 125p (naturalnie nie 124 – podkreślają Anglicy) samochód jest poszukiwany na rynku angielskim.

Rewelacją są ceny na rynku brytyjskim: 1977 funtów szterlingów za Polskiego Fiata i 1998 funtów za Ladę 1200. Podobną sumę trzeba zapłacić za Toyotę 1000 (1998 funtów) i Citroena Ami 8 (1986 funtów). Najdroższe w zestawieniu Mitsubishi Colt Lancer 1400GL kosztuje 2993 funty, a nieco tańsze Volvo 66 GL – 2890 funtów.

Tabela porównawcza zamieszczona w „What Car” składa się z kilku części. Za oprzyrządowanie standardowe, jego strukturę cenową i oceny techniczne przyznaje się od 1 do 15 punktów. Wysoko ceniona jest tu liczba drzwi w modelu (1 punkt za troje drzwi, a 3 punkty za 5 drzwi) oraz foteli. Cztery miejsca do siedzenia to 2 pkt, za pięć siedzeń uzyskuje się 3 punkty.

Fiat 125p deska rozdzielcza

Polski Fiat 125p – deska rozdzielcza.

Przestrzeń bagażowa jest oceniana wg nieco innych kryteriów. Wyznaczono minimum, które wynosi 30 stóp sześciennych za tylnymi siedzeniami. Za osiągnięcie tego minimum przyznaje się 2 punkty.

Wysokość składek ubezpieczeniowych i długość okresu gwarancji są też wysoko punktowane. Za gwarancję na 12 miesięcy bez limitu przebiegu przyznaje się 3 punkty. Za krótsze okresy gwarancyjne odpowiednio mniej. Niektóre firmy udzielają gwarancji na poszczególne zespoły czy elementy; Fiat oraz Polski Fiat uzyskały za to po 5 punktów.

Za relację pomiędzy ceną samochodu a jego wyposażeniem także przyznawano punkty. Premiowano elementy takie jak radio, pasy na tylnych siedzeniach, reflektory halogenowe, wycieraczka tylnej szyby, tapicerka tekstylna, regulowana kolumna kierownicy, hamulcowe tarczowe wszystkich kół, światło cofania, obrotomierz czy zamykany wlew paliwa. Większość z nich jest zamontowana w Polskim Fiacie 125p kombi. Anglicy docenili funkcjonalne (choć przestarzałe) wnętrze wozu, wysoką ładowność oraz obecność nawiewów wentylacyjnych, rozkładanych siedzeń, elektrycznych spryskiwaczy czy laminowanej szyby.

Fiat 125p i rywale w magazynie What Car z 1977 roku

Polski Fiat 125p i konkurencja.

W efekcie samochód został zdecydowanym zwycięzcą w klasyfikacji 24 modeli, biorąc pod uwagę indeks wartościowy. Zwycięstwo to jest tym cenniejsze, że za tym samochodem uplasowały się takie modele jak Datsun 1201, Mazda 818, Mitsubishi Colt Lancer, Toyota Corolla.

Mimo że kilka dni po sporządzeniu przedstawionego tu zestawienia importerzy Polskiego Fiata podnieśli jego cenę do 2019 funtów, nie wpłynęło to jednak na zajmowaną przez ten samochód wysoką lokatę w silnej konkurencji rynku angielskiego.

Motor nr 43 z 1977 roku okładka

„Motor” 43/1977

Czytaj także