W „Motorze” nr 2 z 14 stycznia 1979 roku porównanie Poloneza, który dopiero co zadebiutował na naszym rynku, ze starym wyjadaczem, czyli Polskim Fiatem 125p. Redakcja, chcąc położyć kres „wielu nieporozumieniom i błędnym komentarzom”, postanowiła zestawić i omówić najważniejsze – jej zdaniem – parametry obu aut. I wyłoniła zwycięzcę tej konfrontacji.
Polonez 1500 zaczyna być coraz popularniejszym samochodem. Jego parametry nie są jednak powszechnie znane, co powoduje wiele nieporozumień i błędnych komentarzy. Porównujemy go więc z dobrze poznanym Polskim Fiatem 125p 1500, naturalnie tylko w tych wielkościach, które różnią te dwa samochody.
Polonez kontra Polski Fiat 125p: wymiary, masy | |||
---|---|---|---|
Polonez 1500 | Polski Fiat 125p 1500 | Różnice | |
Długość (mm) | 4272 | 4226 | +46 |
Szerokość (mm) | 1651 | 1630 | +21 |
Wysokość (mm) | 1379 | 1440 | -61 |
Zwis przedni (mm) | 742 | 670 | +72 |
Zwis tylny (mm) | 1021 | 1050 | -29 |
Szerokość wnętrza (mm) | 1390 | 1390 | 0 |
Wysokość nad fotelem kierowcy (mm) | 910 | 950 | -40 |
Wysokość nad fotelem pasażerów (mm) | 830 | 970 | -40 |
Odległość między oparciem fotela a kierownicą (mm) | 340/490 | 340/470 | 0/+20 |
Zakres regulacji przedniego fotela (mm) | 150 | 130 | +20 |
Masa samochodu gotowego do jazdy (kg) | 1140 | 1020 | +120 |
Masa całkowita (kg) | 1540 | 1420 | +120 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 440 | 360 | +80 |
Współczynnik oporu powietrza Cx | 0,35 | 0,41 | 0,06 |
Polonez jest więc dłuższy i szerszy od Polskiego Fiata 125p, ale od niego niższy! Wnętrze samochodu ma podobne rozmiary, chociaż odległość między głowami kierowcy i pasażerów a dachem jest nieco mniejsza.
Większy jest zakres regulacji przednich foteli, tak, że po cofnięciu foteli do tyłu istnieje możliwość swobodnego wyprostowania nóg przez pasażera siedzącego obok kierowcy.
Polonez jest cięższy od PF 125p o 120 kg, jest natomiast zdecydowanie lepiej opracowany pod względem aerodynamicznym. Bagażnik jest pojemniejszy.
Polonez kontra Polski Fiat 125p: silnik | |||
---|---|---|---|
Polonez 1500 | Polski Fiat 125p 1500 | Różnice | |
Moc maksymalna (kW/KM) | 55,9/76 | 55,2/75 | 0,7/+0,1 |
przy obr./min | 5200 | 5400 | -200 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm/kGm) | 114,7/11,7 | 112,8/11,5 | +1,9/+0,2 |
przy obr./min | 3300 | 3800 | -500 |
Parametry silników są więc podobne, chociaż wprowadzone zmiany przyczyniły się do zapewnienia silnikowi Poloneza większej elastyczności.
Przypominamy w skrócie zasadnicze różnice pomiędzy silnikami Poloneza oraz PF 125p:
Polonez kontra Polski Fiat 125p: skrzynia biegów - przełożenia | |||
---|---|---|---|
Polonez 1500 | Polski Fiat 125p 1500 | Różnice | |
I b | 3,75 | 3,75 | 0 |
II b | 2,132 | 2,30 | -0,168 |
III b | 1,378 | 1,49 | -0,112 |
IV b | 1 | 1 | 0 |
tylny bieg | 3,87 | 3,87 | 0 |
W układzie przeniesienia napędu zastosowano nowe sprzęgło z centralną sprężyną, sterowane cięgłem giętkim – to rozwiązanie znalazło zresztą zastosowanie w najnowszych odmianach PF 125p. Zmienione przełożenia II i III biegu przyczyniły się do poprawy przyspieszeń i prędkości maksymalny na tych biegach.
Polonez kontra Polski Fiat 125p: koła | |||
---|---|---|---|
Polonez 1500 | Polski Fiat 125p 1500 | Różnice | |
Obręcze (cale) | 5J-13 | 4,5J-13 | +0,5 |
Opony | 170 SR 13 | 165 SR 13 | +5 |
W podwoziu, oprócz zmiany rozmiarów kół, wprowadzono amortyzatory o zmienionej charakterystyce, zastosowano tłumik w układzie drążków kierowniczych oraz złącza kuliste typu Lemforder w układzie zawieszenia kół i drążków mechanizmu kierowniczego; łożyska igłowe zamiast kulkowych powodują, że wysiłek przy obracaniu kołem kierownicy jest mniejszy.
Polonez kontra Polski Fiat 125p: osiągi - prędkość maksymalna | |||
---|---|---|---|
Polonez 1500 | Polski Fiat 125p 1500 | Różnice | |
I b (km/h) | 42 | 40 | +2 |
II b (km/h) | 75 | 65 | +10 |
III b (km/h) | 115 | 100 | +15 |
IV b (km/h) | 150 | 150 | 0 |
Zdolność pokonywania wzniesień | |||
I b | 34 | 41 | -7 |
II b | 17,5 | 23 | -5,5 |
III b | 10,5 | 14 | -3,5 |
IV b | 7 | 8 | -1 |
Powyższe wielkości są danymi fabrycznymi. Wynika z nich podobna prędkość maksymalna obu pojazdów na IV biegu, zaś na pozostałych góruje Polonez. Ze względu na większą masę zdolność pokonywania wzniesień (wg wielkości teoretycznych) przez Poloneza jest gorsza niż przez Polskiego Fiata 125p 1500.
Niewymierne są warunki bezpieczeństwa biernego i czynnego, które zapewnia nowy żerański samochód.
Sztywniejsza jest konstrukcja nadwozia z wyraźnie wyodrębnionymi strefami kontrolowanego zgniotu, wszystkie materiały we wnętrzu pojazdu są niepalne, a zderzaki wytrzymują bez odkształceń uderzenia przy prędkości 5 km/h. Zawiasy pokrywy silnika przeniesiono na tylną krawędź, dzięki czemu dostęp do umieszczonych tam zespołów jest łatwiejszy, a kierowca nie musi stać na jezdni, gdy pracuje przy silniku.
Jako wyposażenie seryjne znalazły się w Polonezie pasy bezpieczeństwa typy bezwładnościowego, a pochylenie koła kierownicy jest regulowane w zależności od upodobań.
W sumie Polonez 1500 jest zdecydowanie nowocześniejszym, a w wielu parametrach lepszym samochodem od swego starszego brata – Polskiego Fiata 125p.
Tekst: Stanisław Szelichowski, „Motor” 2/1979