Volkswagen ID. Unyx 08 jest nowym, w pełni elektrycznym SUV-em, opracowanym wspólnie z chińskim producentem – Xpengiem. Do sprzedaży trafi w 2026 roku, symbolizując nowe otwarcie tej niemieckiej marki na kluczowym rynku Państwa Środka.
Volkswagen ID. Unyx 08 to trzeci samochód z fabryk spółki joint venture Volkswagen Anhui, tworzonej z JAC Motors. Tyle że tym razem kluczowym partnerem technologicznym jest Xpeng, z którym niemiecka marka opracowała platformę i oprogramowanie.
Jak podaje Volkswagen China, ID. Unyx 08 jest pierwszym efektem „strategicznej współpracy z Xpengiem i modelem otwierającym nową erę dla inteligentnych samochodów elektrycznych Volkswagena w Chinach”.
W 2026 roku model dołączy do gamy obejmującej mniejsze ID. Unyx 06 (bazujące na Cuprze Tavascan) oraz sedana ID. Unyx 07. W planach jest także kolejna elektryczna limuzyna, oparta na tej samej architekturze, co Xpeng P7.
Stylistycznie ID. Unyx 08 niemal wiernie odtwarza linie koncepcyjnego ID. EVO, zaprezentowanego w pierwszej połowie bieżącego roku na wystawie motoryzacyjnej w Szanghaju. Auto zachowało czyste, niemal rzeźbione powierzchnie, bezramkowe drzwi, czarne słupki A oraz muskularne tylne błotniki.
Unikalnym detalem jest podświetlane logo wilka umieszczone w trzecim świetle stopu pod tylnym spojlerem. To subtelny, ale mocny symbol współpracy Volkswagena Anhui i Xpenga.
Zmiany względem prototypu są stosunkowo niewielkie, choć wyraźne. W oczy rzucają się też zlicowane klamki drzwi i 5-ramienne felgi o miedzianym wykończeniu, zza których widać zaciski Brembo.
Volkswagen nie ujawnił jeszcze zdjęć kabiny, ale potwierdził, że ID. Unyx 08 otrzyma wbudowanego asystenta AI oraz system jazdy autonomicznej na poziomie 2++.
Patrząc na trendy chińskiego rynku, można spodziewać się dużego centralnego wyświetlacza i minimalistycznego zestawu wskaźników.
Nowy SUV Volkswagena mierzy 500 cm długości, 195 cm szerokości i 169 cm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 303 cm. Takie proporcje nadwozia zwiastują bardzo przestronną kabinę pasażerską.
Volkswagen ID. Unyx 08 bazuje na architekturze 800 V. Ma być dostępny w wersji z jednym lub dwoma silnikami elektrycznymi. Wariant z napędem na obie osie dysponuje łączną mocą około 500 KM.
Źródłem energii jest akumulator typu LFP, dostarczany przez CATL-a, choć jego pojemność nie została ujawniona. Zasięg w cyklu CLTC ma przekraczać 700 km.
W przeciwieństwie do niektórych chińskich konkurentów Volkswagen nie planuje odmiany z range extenderem. ID. Unyx 08 będzie w pełni elektryczny, co podkreśla zmianę strategii marki w Państwie Środka.
Nowy SUV jest częścią szeroko zakrojonego planu Volkswagena, zakładającego wprowadzenie w najbliższych latach 30 nowych modeli w Chinach, z czego 20 będzie zelektryfikowanych.
Jak podkreślają przedstawiciel Volkswagen Anhui, „ID. Unyx 08 symbolizuje ewolucję niemieckiego DNA w chińskim wydaniu – łączy niemiecką precyzję z lokalnym zrozumieniem technologii i stylu”.
Ten kierunek może okazać się kluczowy dla marki, która musi odnaleźć nową tożsamość w kraju, gdzie tempo innowacji i konkurencja są bezlitosne.