W tym roku fabryka Volkswagena w Poznaniu obchodzi 30-lecie działalności. Tak się akurat złożyło, że to jej bramy opuścił właśnie czteromilionowy pojazd – VW Caddy. Ale w polskich fabrykach VW produkuje się i produkowało także inne modele koncernu, wśród nich znalazły się m.in. Golf i Audi A6.
Volkswagen jako producent samochodów jest obecny w Polsce już od niemal trzydziestu lat – 19 maja 1993 r. powstała spółka Volkswagen Poznań – joint venture pomiędzy Volkswagen AG i polskim producentem pojazdów Tarpan – FSR Polmo. Zakład ten był przez lata jedynym wytwarzającym samochody.
W listopadzie 2014 r. rozpoczęto budowę drugiego, we Wrześni (łączna inwestycja przekroczyła miliard euro). Produkcja dużego dostawczego modelu Crafter ruszyła w nim w październiku 2016 r. (ten model, także w wersji elektrycznej, nie powstaje nigdzie indziej na świecie).
Dla porządku można jeszcze przypomnieć, że poza tymi fabrykami VW ma też odlewnię na poznańskiej Wildzie, zakład realizujący zabudowy specjalne w Swarzędzu, zaś w Polkowicach powstają silniki Diesla.
Przez wspomniane trzy dekady bramy obu zakładów opuszczało wiele modeli pojazdów. Warto je w tym miejscu wymienić, bo nie o wszystkich się pamięta.
Oczywiście nie wszystkie były wytwarzane masowo, jak Caddy, Transporter, Crafter czy Skoda Felicia. I tak na przykład Audi A6 zbudowano tylko w liczbie 655 sztuk, zaś Roomstera – symboliczne trzynaście egzemplarzy.
W historii VW Poznań ważną datą jest rok 2003. Wtedy po modernizacji fabryki w Antoninku ruszyła produkcja Volkwagenów Transportera i Caddy. W 2020 r. rozpoczęło się wytwarzanie piątej generacji Caddy'ego (VW Poznań jest jedynym zakładem, który go buduje).
I to właśnie ten kombivan został jubileuszowym, czteromilionowym egzemplarzem wyprodukowanym przez Volkswagen Poznań. Szary egzemplarz wyposażono w w 122-konnego turbodiesla połączonego z 7-biegową skrzynią DSG. Co ciekawe, trzymilionowym samochodem (zjechał z taśmy w lutym 2019 r.) także był Caddy 2.0 TDI, tyle że poprzedniej generacji.