Chyba nikt nie będzie zaskoczony informacją, że globalnym liderem w produkcji samochodów są Chiny. Ale może nie każdy wie, że to wcale nie kwestia ostatnich lat, kiedy o Chinach zrobiło się głośno. Bo jeśli chodzi o globalną produkcję pojazdów – od osobowych po autobusy – na czele stawki są już… piętnasty rok z rzędu. Na którym miejscu plasuje się w tym wyścigu Polska?
OICA – Międzynarodowa Organizacja Producentów Pojazdów Silnikowych – podsumowała globalną produkcję pojazdów (osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów i autokarów) w 2023 r. Jak wynika z zebranych i opracowanych przez nią danych, po raz pierwszy w historii w Chinach powstało w jednym roku ponad trzydzieści milionów pojazdów. To kolejny kamień milowy.
Za poprzedni można uznać wyprzedzenie Stanów Zjednoczonych pod względem liczby wytworzonych aut, które miało miejsce w roku 2008. A od 2009 roku, po prześcignięciu Japonii, nieprzerwanie to właśnie Państwo Środka jest liderem w produkcji.
I jeśli nie wydarzy się nic nieprzewidzianego (o co obecnie jednak nie jest specjalnie trudno, zważywszy sytuację geopolityczną), nie zanosi się, że to się zmieni. Co więcej, Chiny jeszcze zwiększyły dystans do zajmujących drugie miejsce USA, bo w tym pierwszym państwie produkcja w 2023 r. wzrosła o 12%, zaś w drugim o 6%.
W ub.r. wytworzono na świecie 93,5 mln samochodów (+10% w stosunku do 2022 r.). 2024 r. był już trzecim z rzędu, w którym produkcja rosła, po potężnym spadku, jaki miał miejsce w 2020 r. (z 91,7 na 77,6 mln aut).
Do rekordowego roku 2017, kiedy bramy fabryk opuściło 97,3 mln pojazdów, nadal sporo brakuje. Jeśli jednak sam chiński przemysł motoryzacyjny będzie się rozwijał w tempie ponad 10% rocznie, wystarczą dwa lata, by po raz pierwszy udało się przekroczyć granicę 100 mln aut.
W tabeli zamieszczamy wyniki produkcji wszystkich rodzajów pojazdów w 25 krajach, w których była ona w ubiegłym roku największa (wraz ze zmianą w stosunku do 2022 r.). Dane pochodzą z organizacji OICA.
Na wykresie zaznaczyliśmy, ile wszystkich pojazdów zostało wyprodukowanych na świecie w ciągu ostatnich dwóch dekad. Są to dane opracowywane przez OICA (międzynarodowa organizacja producentów pojazdów silnikowych).
Zdecydowaną większość produkcji stanowią oczywiście auta osobowe (odsetek byłby jeszcze większy, ale w USA najpopularniejsze pick-upy nie są tak klasyfikowane). Znaczny, bo ponad 22-procentowy, udział stanowią pojazdy dostawcze.