Mimo wielu narzekań na ogólną sytuację w motoryzacji chyba nie jest aż tak źle, bo w 2024 r. sprzedaż aut na świecie nieco wzrosła. A główne trofea w rocznym podsumowaniu ponownie rozdzielili między siebie ci sami, co rok wcześniej, gracze: największym rynkiem pozostały Chiny, najpopularniejszą marką – Toyota, zaś samochodem – Tesla Model Y.
Firma analityczna Focus2Move, jak co roku, przekazała informacje na temat tego, jak kształtowała się sprzedaż samochodów na świecie, w podziale zarówno na kraje, jak i koncerny, marki oraz modele. Oto najważniejsze dane z jej raportów za ubiegły rok.
Według Focus2Move globalna sprzedaż samochodów osobowych w ubiegłym roku wyniosła 85,12 miliona sztuk i była większa niż w 2023 r. o 2,6%. Niby od dawna wiadomo, że Chiny są największym rynkiem, ale za każdym razem skala przewagi Państwa Środka nad resztą świata mimo wszystko jest zadziwiająca. W Chinach sprzedano bowiem 26,05 mln aut, o 3,4% więcej niż w 2023 r. W efekcie Chiny odpowiadają za 30,6% globalnej sprzedaży. Nic zatem dziwnego, że w zasadzie dla każdej marki obecność w tym kraju jest tak istotna.
Na kolejnych miejscach uplasowały się zaś: USA (15,94 mln szt., +3.6%; udział – 18.7%), Indie (4,27 mln szt.; +3.9%), Japonia (4,25 mln szt.; -7.1%), Niemcy (2,81 mln szt.; -0.9%), Brazylia (2,48 mln szt.; +13.9%), Wielka Brytania (2,30 mln szt.; +3.1%), Kanada (1,83 mln szt.; +7.6%), Francja (1,72 mln szt.; -3.2%) i Korea Południowa (1,63 mln szt.; -5.5%).
Ubiegły rok okazał się udany dla światowego lidera, czyli Toyoty. Pozostała ona numerem 1 jeśli chodzi o koncerny, ze skumulowaną sprzedażą na poziomie 10,39 mln szt. (spadek o 2,3% w stosunku do 203 r.). Następne miejsca zajęły zaś: Grupa Volkswagen (8,48 mln szt.; -1,4%), Hyundai-Kia (6,82 mln szt.; -2,7%), Renault-Nissan (6,24 mln szt.; +1,5%), General Motors (5,96 szt.; -1,8%) oraz Stellantis (5,32 mln szt. -6,2%).
Jeśli chodzi zaś o marki, to ranking top 10 przedstawia się następująco:
Według informacji Focus2Move dotyczących najpopularniejszych modeli samochodów osobowych, na pierwszym miejscu uplasował się po raz kolejny elektryczny crossover klasy średniej marki Tesla – Model Y. Kupiło go w ubiegłym roku 1,09 miliona klientów (-1,2% rok do roku). Walka o pierwszą pozycję była bardzo zacięta i finalnie Toyota Corolla zajęła w niej drugie miejsce (1,08 mln szt.; -3,1%). Na dalszych pozycjach uplasowały się zaś: Toyota RAV4 (1,02 mln szt.; +10,7%), Ford serii F (903 454 szt; +1,5%), Honda CR-V (738 743 szt.; +4,2%), Chevrolet Silverado (639 889 szt.; +1,5%), Hyundai Tucson (609 014 szt.; -2,8%), Toyota Camry (580 297 szt.; -9,1%), BYD Song (574 351; +45,3%) oraz Volkswagen Tiguan (543 351 szt.; +105%).