Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
salon Toyoty

Podsumowanie sprzedaży aut na świecie w 2024 r. – największe rynki, najpopularniejsze koncerny, marki i modele

fot. Toyota

Podsumowanie sprzedaży aut na świecie w 2024 r. – największe rynki, najpopularniejsze koncerny, marki i modele

Mimo wielu narzekań na ogólną sytuację w motoryzacji chyba nie jest aż tak źle, bo w 2024 r. sprzedaż aut na świecie nieco wzrosła. A główne trofea w rocznym podsumowaniu ponownie rozdzielili między siebie ci sami, co rok wcześniej, gracze: największym rynkiem pozostały Chiny, najpopularniejszą marką – Toyota, zaś samochodem – Tesla Model Y.

Firma analityczna Focus2Move, jak co roku, przekazała informacje na temat tego, jak kształtowała się sprzedaż samochodów na świecie, w podziale zarówno na kraje, jak i koncerny, marki oraz modele. Oto najważniejsze dane z jej raportów za ubiegły rok.

Chiny, i długo, długo nic

Według Focus2Move globalna sprzedaż samochodów osobowych w ubiegłym roku wyniosła 85,12 miliona sztuk i była większa niż w 2023 r. o 2,6%. Niby od dawna wiadomo, że Chiny są największym rynkiem, ale za każdym razem skala przewagi Państwa Środka nad resztą świata mimo wszystko jest zadziwiająca. W Chinach sprzedano bowiem 26,05 mln aut, o 3,4% więcej niż w 2023 r. W efekcie Chiny odpowiadają za 30,6% globalnej sprzedaży. Nic zatem dziwnego, że w zasadzie dla każdej marki obecność w tym kraju jest tak istotna.

Na kolejnych miejscach uplasowały się zaś: USA (15,94 mln szt., +3.6%; udział – 18.7%), Indie (4,27 mln szt.; +3.9%), Japonia (4,25 mln szt.; -7.1%), Niemcy (2,81 mln szt.; -0.9%), Brazylia (2,48 mln szt.; +13.9%), Wielka Brytania (2,30 mln szt.; +3.1%), Kanada (1,83 mln szt.; +7.6%), Francja (1,72 mln szt.; -3.2%) i Korea Południowa (1,63 mln szt.; -5.5%).

Toyota na czele w dwóch rankingach

Ubiegły rok okazał się udany dla światowego lidera, czyli Toyoty. Pozostała ona numerem 1 jeśli chodzi o koncerny, ze skumulowaną sprzedażą na poziomie 10,39 mln szt. (spadek o 2,3% w stosunku do 203 r.). Następne miejsca zajęły zaś: Grupa Volkswagen (8,48 mln szt.; -1,4%), Hyundai-Kia (6,82 mln szt.; -2,7%), Renault-Nissan (6,24 mln szt.; +1,5%), General Motors (5,96 szt.; -1,8%) oraz Stellantis (5,32 mln szt. -6,2%).

Jeśli chodzi zaś o marki, to ranking top 10 przedstawia się następująco:

  1. Toyota – 9,09 mln szt. (-0,7%)
  2. Volkswagen – 4,93 mln szt. (bez zmian)
  3. BYD – 3,8 mln szt. (+41,6%; największy wzrost w top 10; warto nadmienić, że w 2019 r. BYD zajmował pozycję... 49)
  4. Honda – 3,74 mln sz. (-3,1%)
  5. Ford – 3,69 mln szt. (-0,9%)
  6. Hyundai – 3,69 mln szt. (-3,7%)
  7. Nissan – 3,13 mln szt. (+0,1%)
  8. Chevrolet – 3,03 mln szt. (-2,9%)
  9. Kia – 2,91 mln szt. (-1,9%)
  10.  Mercedes – 2,18 mln szt. (+1,5%)

Tesla obroniła pozycję

Według informacji Focus2Move dotyczących najpopularniejszych modeli samochodów osobowych, na pierwszym miejscu uplasował się po raz kolejny elektryczny crossover klasy średniej marki Tesla – Model Y. Kupiło go w ubiegłym roku 1,09 miliona klientów (-1,2% rok do roku). Walka o pierwszą pozycję była bardzo zacięta i finalnie Toyota Corolla zajęła w niej drugie miejsce (1,08 mln szt.; -3,1%). Na dalszych pozycjach uplasowały się zaś: Toyota RAV4 (1,02 mln szt.; +10,7%), Ford serii F (903 454 szt; +1,5%), Honda CR-V (738 743 szt.; +4,2%), Chevrolet Silverado (639 889 szt.; +1,5%), Hyundai Tucson (609 014 szt.; -2,8%), Toyota Camry (580 297 szt.; -9,1%), BYD Song (574 351; +45,3%) oraz Volkswagen Tiguan (543 351 szt.; +105%).

tesla-model-y
Światowy numer 1 wśród modeli: Tesla Model Y (na zdjęciu jeszcze przed najnowszą modernizacją).
fot. Tesla
toyota-corolla-przod
Drugie miejsce w rankingu modeli zajęła Toyota Corolla.
Fot. toyota
toyota-rav-4-przod
Toyota RAV4 poprawiła wynik sprzedaży z 2023 r. i minimalnie uległa Corolli.
Fot. Toyota

Czytaj także