Minimalny wzrost popytu na wszystkie auta, a spadek na te elektryczne, Volkswagen najpopularniejszą marką, Dacia Sandero najchętniej kupowanym autem, Niemcy największym rynkiem, a Polska z najwyższym wzrostem sprzedaży na Starym Kontynencie. Oto 2024 r. na europejskim rynku w pigułce.
Na rynku nowych samochodów osobowych w Europie w 2024 r. ewidentnie dał się zauważyć kryzys – na szczęście nie rozumiany jako drastyczna zapaść sprzedaży, a raczej jako stagnacja. O ile bowiem w 2023 r. w stosunku do 2022 r. poziom rejestracji wzrósł o 13,7%, o tyle w 2024 r. w stosunku do 2023 r. było to już zaledwie 0,9% (w samej Unii – +0,8%). W liczbach wygląda to następująco: sprzedaż w 2024 r. wyniosła 12 963 614 szt., zaś w 2023 r. było to 12 847 929 szt. Ten niewielki (115 685 szt.) ogólny wzrost sprzedaży oznacza, że w znacznie większej liczbie krajów sprzedaż była jednak niższa niż przed rokiem.
Spośród 31 krajów Starego Kontynentu w 11 zarejestrowano mniej aut niż w 2023 r. Rekordowy spadek miał miejsce na Islandii (-41,7%), ale odnotowano go także na tak dużych rynkach jak Szwecja (-7%), Belgia (-6,0%), Francja (-3,2%), Włochy (-0,5%) oraz największym europejskim, czyli niemieckim (-1,0%).
Spośród 20 państw, w których sprzedaż wzrosła, zdecydowanie na pierwszy plan wybija się Polska. Nie tylko zajmujemy mocną 6. pozycję pod względem samej sprzedaży (551,5 tys. szt.), ale u nas wzrost rejestracji "osobówek" osiągnął aż16,1% – to wartość wyraźnie lepsza niż w jakimkolwiek innym kraju (na drugim miejscu w tej klasyfikacji znajduje się Bułgaria: +13,8%).
Top 10: największe rynki Europy w 2024 r. (dane: ACEA)
Miejsce | Państwo | Rejestracje I-XII 2024 r. (szt.) | Zmiana do I-XII 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 2 817 331 | -1,0 |
2 | Wielka Brytania | 1 952 778 | +2,6 |
3 | Francja | 1 718 412 | -3,2 |
4 | Włochy | 1 559 229 | -0,5 |
5 | Hiszpania | 1 016 885 | +7,1 |
6 | Polska | 551 568 | +16,1 |
7 | Belgia | 448 277 | -6,0 |
8 | Holandia | 381 227 | +3,1 |
9 | Szwecja | 269 582 | -7,0 |
10 | Austria | 253 789 | +6,1 |
Potwierdziło się to, co było do przewidzenia na podstawie trendu w rejestracjach aut w podziale na rodzaje napędów – sprzedaż samochodów elektrycznych była w 2024 r. mniejsza, niż w 2023 r. Spadek wyniósł 1,3% (w samej Unii Europejskiej aż 5,9%).
Jeszcze dotkliwsze straty poniosły hybrydy typu plug-in (-3,9%, zaś w UE -6,8%). Gorzej sprzedawały się także auta z silnikami stricte benzynowymi (-6,8%) oraz dieslami (-11,8%; to jednak specjalnie nie dziwi, zważywszy na odwrót wielu firm od tego rodzaju jednostek napędowych).
Za to zdecydowany wzrost popytu jest udziałem hybryd (+19,6%; na wynik ten składają się jednak także mikrohybrydy). Nieco lepiej wypadły też inne alternatywne źródła zasilania (m.in. gazowe i wodorowe): +1,4%.
A tak przedstawia się udział poszczególnych rodzajów napędu w całej sprzedaży w 2024 r. w Europie:
Mimo wielu informacji wskazujących na kryzys w Grupie Volkswagena, utrzymała ona pozycję największego koncernu w Europie i zanotowała nawet 2,5% wzrost sprzedaży (do 3 4072 42 szt.) i wyprzedza Stellantisa (1 969 594 szt; -7,3%) oraz Grupą Renault (1 282 453 szt.; +3,2%).
Także sama marka Volkswagen nadaj jest najlepiej sprzedającą się na Starym Kontynencie (1 371 465 szt.; +1%). Ogólnie na 36 marek ujętych w zestawieniu ACEA 22 zanotowało wzrost sprzedaży (rekord: Mitsubishi +42,2%), a 14 – spadek (największy dotknął Smarta: -53,9%).
Jeśli zaś chodzi o modele to na pierwszym miejscu nastąpiła zmiana. Bestsellerem został skromny rumuński hatchback Dacii – Sandero. Z kolei w ostatnim miesiącu Renault Clio wyprzedziło VW Golfa i ostatecznie uplasowało się na drugiej pozycji.
Oznacza to, że najpopularniejszy model 2023 r., czyli pierwszy samochód elektryczny na tej pozycji – Tesla Model Y – nie dała rady powtórzyć sukcesu. Choć i tak fakt, że znalazła się tuż za podium należy uznać za świetny rezultat.
A tak przedstawiają się wyniki 10 najpopularniejszych marek w Europie w 21024 r. (dane: ACEA)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-XII 2024 r. (szt.) | Zmiana do I-XII 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 1 371 465 | +1,0 |
2 | Toyota | 928 767 | +12,0 |
3 | BMW | 774 925 | +6,3 |
4 | Skoda | 766 510 | +12,7 |
5 | Renault | 699 214 | +2,7 |
6 | Mercedes | 684 027 | +1,8 |
7 | Audi | 663 239 | -9,6 |
8 | Peugeot | 641 264 | +0,6 |
9 | Dacia | 578 935 | +3,9 |
10 | Hyundai | 534 360 | bez zmian |
Oto 10 najchętniej kupowanych modeli nowych aut w Europie w 2024 r. (dane: Data Force za Automotive News Europe)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-XII 2024 r. (szt.) | Zmiana do I-XII 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 270 111 | +14,3 |
2 | Renault Clio | 216 569 | +6,5 |
3 | Volkswagen Golf | 216 549 | +17,5 |
4 | Tesla Model Y | 210 484 | -17,5 |
5 | Volkswagen T-Roc | 203 611 | -1,5 |
6 | Peugeot 208 | 199 820 | +2,7 |
7 | Volkswagen Tiguan | 195 297 | +12,1 |
8 | Toyota Yaris Cross | 194 512 | +10,1 |
9 | Skoda Octavia | 182 801 | +13,3 |
10 | Toyota Yaris | 180 806 | +13,8 |