W tym roku szykuje się bardzo ostra walka o fotel lidera europejskiego rynków aut osobowych. Na razie zwycięsko wchodzi z niego skromna Dacia Sandero. Volkswagen Golf jest zaś dopiero na 10. miejscu.
Pierwsze dwa miesiące bieżącego roku upłynęły na europejskim rynku pod znakiem wyraźnego wzrostu sprzedaży nowych samochodów osobowych względem tego samego okresu 2022 r. W styczniu i lutym zarejestrowano bowiem 1 814 048 aut (w krajach UE, EFTA i w Wielkiej Brytanii), podczas gdy w 2022 r. było to 1 627 193 szt. (+11,5%).
Na największym europejskim rynku, w Niemczech, kupiono 385,5 tys aut, notując minimalny, 0,2-procentowy wzrost. W wielu innych krajach jest on znacznie wyższy. I tak na przykład w zajmujących drugie miejsce Włoszech wyniósł on aż 18,2% (sprzedaż: 258,7 tys. szt.). W Polsce, która jest obecnie na siódmej pozycji, nabywców znalazło 73,5 tys. aut (+17,7%).
Rekordowy wzrost sprzedaży miał miejsce w Grecji (+46,2%), a największy spadek – w Norwegii (-42,3%; jest to spowodowane m.in. wzrostem od stycznia obciążeń podatkowych, które objęły auta elektryczne o cenie powyżej 500 tys. koron).
Ogólnie tylko w pięciu krajach sprzedaż spadła w porównaniu ze styczniem i lutym 2022 r. (poza Norwegią to: Szwecja, Finlandia, Islandia i Litwa).
Wśród marek na czele nie zaszły zmiany – nadal prowadzi Volkswagen ze sporą przewagą nad Toyotą (196,7 do 134,4 tys aut). Na 35 marek ujętych w zestawieniach ACEA (europejskie stowarzyszenie producentów aut) 12 ma na razie gorszy wynik niż przed rokiem.
Największy spadek stał się udziałem Mitsubishi (-42,5%). Ciekawe, jak zmieni się pozycja marki po wejściu do salonów nowych aut będących modelami Renault ze znaczkiem trzech diamentów (ASX to Captur, a Colt, który pojawi się w 2023 r. to Clio). Na drugim końcu skali jest zaś Alfa Romeo, która sprzedała o 118,6% więcej pojazdów niż w 2022 r. (I-II).
Wiele ciekawego dzieje się wśród najpopularniejszych modeli. Zarówno w styczniu, jak i w lutym na czele listy bestsellerów znalazła się Dacia Sandero, którą łącznie wybrało już ponad 38 tys. nabywców (+30% rok do roku!). Drugie miejsce należy do coraz lepiej radzącego sobie VW T-Roca (+45,6%), zaś na trzecim miejscu plasuje się Toyota Yaris Cross, którą kupiło o 34% więcej osób niż przed rokiem.
Mimo solidnego wzrostu sprzedaży Volkswagena, jego dotychczasowy absolutny bestseller, czyli Golf, jest obecnie dopiero na 10. miejscu. Czyżby zbliżał się zmierzch potęgi tego kompaktu? Z odpowiedzią najpewniej będzie trzeba jeszcze poczekać do końca wszelkich rynkowych zawirować, ale na pewno tak niska pozycja Golfa już teraz jest ewenementem.
Warto też zwrócić uwagę na to, że w lutym drugim najczęściej rejestrowanym samochodem w Europie była Tesla Model Y (ponad 17 tys. szt.), która obecnie zajmuje ogólnie11 pozycję (24 347 szt.) i jest dosłownie o włos od wypchnięcia Golfa z Top 10.
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż I-II 2023 r. (szt.) | Różnica do I-II 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 38 206 | +30,1 |
2 | Volkswagen T-Roc | 32 670 | +45,6 |
3 | Toyota Yaris Cross | 28 183 | +34,0 |
4 | Peugeot 208 | 27 984 | -6,2 |
5 | Opel Corsa | 27 103 | +21,9 |
6 | Toyota Yaris | 26 260 | +31,1 |
7 | Volkswagen Tiguan | 26 227 | +22,7 |
8 | Dacia Duster | 25 793 | +30,9 |
9 | Renault Clio | 24 844 | +4,0 |
10 | Volkswagen Golf | 24 422 | -15,1 |
Pozycja | Marka | Sprzedaż I-II 2023 r. (szt.) | Różnica do I-II 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 196 725 | +19,0 |
2 | Toyota | 134 462 | +15,4 |
3 | Skoda | 102 037 | +18,5 |
4 | Peugeot | 100 327 | -2,1 |
5 | Mercedes | 99 959 | +9,2 |
6 | Audi | 97 645 | +14,7 |
7 | Renault | 93 149 | +11,1 |
8 | Dacia | 92 745 | +46,6 |
9 | BMW | 89 984 | -2,9 |
10 | Kia | 85 518 | -1,0 |