Listopad był kolejnym miesiącem, w którym Europejczycy najchętniej kupowali miejski samochód Dacii, czyli Sandero. Ale Tesla Model Y także dobrze się sprzedawała i wyprzedza rumuński model po 11 miesiącach 2023 r.
Zbiorcze dane dla wszystkich europejskich rynków spływają z pewnym opóźnieniem (zarówno te przekazywane przez ACEA dla krajów i marek, jak i przez firmy analityczne, np. Data Force, uwzględniające także modele), zatem najnowsze obejmują listopad 2023 r.
W ciągu 11 miesięcy sprzedano na Starym Kontynencie (kraje UE, EFTA i Wielka Brytania) 11 799 842 szt. nowych samochodów osobowych, więcej o 15,6% niż w analogicznym okresie 2022 r. Największym rynkiem pozostają Niemcy (2 602 726 szt.), zaś wśród marek prym nadal wiedzie Volkswagen, ze sprzedażą wynoszącą 1 050 458 szt.
W listopadzie 2023 r. najchętniej kupowanym autem okazała się ponownie Dacia Sandero – wybrało ją bowiem 19 760 klientów. Na drugim miejscu uplasowała się Tesla Model Y (17 464 szt.), zaś najniższy stopień podium przypadł także Tesli, tyle, że Modelowi 3 (16 309 szt.).
Po 11 miesiącach na szczycie listy bestsellerów (wg wstępnych danych Data Force) znajduje się jednak Tesla Model Y, którą sprzedano w liczbie 229 980 szt. Drugie miejsce, ze stratą 12 736 szt., zajmuje Dacia Sandero. I to między tymi modelami rozegra się batalia o tytuł europejskiego bestsellera 2023 r. (trzeci w stawce VW T-Roc znalazł w ciągu 11 miesięcy 191 015 nabywców, zatem nie ma już raczej szans na dogonienie pierwszej dwójki).
Niewielka różnica, jaka dzieli Dacię od Tesli może być jeszcze zniwelowana, ale bez względu na wynik tego starcia, będzie on przełomowy – numerem jeden zostanie bowiem albo pierwszy raz samochód elektryczny, albo auto rumuńskiej marki budżetowej. Warto też zauważyć, że zarówno dane przekazywane przez ACEA, jak i Data Force nie dotyczą wszystkich europejskich krajów (choć te, których nie obejmują, nie są dużymi rynkami) i przy tak nikłej różnicy pomiędzy Sandero i Modelem Y dopiero dane producentów za cały rok dadzą pełen obraz sytuacji i odpowiedź na pytanie, o to, który model został bestsellerem. Tak czy inaczej – będzie ciekawie.
Jeśli chodzi o najpopularniejsze rodzaje napędu wśród samochodów w Europie (UE+EFTA+Wlk. Brytania) to nadal najwięcej sprzedaje się aut z silnikami benzynowymi (4,2 mln szt.), a na kolejnych miejscach znajdują się hybrydy (3,2 mln szt.), pojazdy elektryczne (1,8 mln szt.), diesle (1,4 mln szt.) oraz hybrydy plug-in (0,9 mln szt.). Warto przy tym zauważyć, że rekordowy wzrost popytu notują „elektryki” (+39,7%), a auta z jednostkami wysokoprężnymi jako jedyne – spadek zainteresowania (-6,2%).
A oto podium wśród najczęściej kupowanych nowych aut osobowych w Europie i szczegółowe dane dla top 10 modeli (I-XI 2023 r.; źródło: Data Force za Automotive News Europe).
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż I-XI 2023 r. (szt.) | Różnica do I-XI 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 229 980 | +117,9 |
2 | Dacia Sandero | 217 244 | +19,4 |
3 | Volkswagen T-Roc | 191 015 | +14,8 |
4 | Peugeot 208 | 184 105 | -5,6 |
5 | Renault Clio | 181 675 | +43,9 |
6 | Opel Corsa | 176 512 | +17,0 |
7 | Volkswagen Golf | 166 304 | +0,8 |
8 | Toyota Yaris Cross | 163 505 | +31,7 |
9 | Volkswagen Tiguan | 160 214 | +20,0 |
10 | Skoda Octavia | 149 399 | +41,9 |