Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Sandero Eco-G 100 Stepway – przód w ruchu

Dacia Sandero Eco-G 100 Stepway – niedrogi crossover z gazem i 1200 km zasięgu | TEST

Dacia Sandero Eco-G 100 Stepway – niedrogi crossover z gazem i 1200 km zasięgu | TEST

Sandero wyrasta na wielki przebój Dacii. Trudno się dziwić, bo poza rozsądną (choć ostatnio już nie aż tak bardzo konkurencyjną) ceną ma także wiele innych atutów. Szczególnie w wersji z fabryczną instalacją LPG i zasięgiem nawet 1200 km.

Pierwsze Sandero z 2008 roku, podobnie jak zaprezentowany 4 lata wcześniej Logan (który rozpoczął nową, pełną sukcesów historię Dacii pod skrzydłami Renault), mocno odstawały od rywali ceną, ale także wykończeniem, montażem i wyposażeniem.

Od 2020 r. w sprzedaży jest jednak już trzecia generacja, która właśnie przeszła odświeżenie. Żeby przekonać się, gdzie teraz jest ten model, przetestowaliśmy jedno z jego topowych wydań – podwyższoną wersję Stepway Expression z dwupaliwowym silnikiem o mocy 100 KM.

Nic do zmiany – nadwozie, wnętrze

Aktualne Sandero zadebiutowało dwa lata temu, a w tym roku wraz z resztą gamy zyskało m.in. nowe logo i oznaczenia. A także widoczny na zdjęciach kolor „khaki lichen”.

Dacia Sandero 4
Z tyłu najświeższe wydanie Sandero można rozpoznać po charakterystycznym białym napisie Dacia na klapie.

Reszta pozostała właściwie bez zmian... bo ich nie wymagała – aktualne Sandero nie jest już rynkowym „brzydkim kaczątkiem”, jak pierwsze. To przyzwoicie i nowocześnie wyglądający hatchback, który w wersji Stepway, ze zwiększonym ze 162 do 201 mm prześwitem, plastikowymi nakładkami nadkoli i zderzaków czy rozbudowanymi relingami (ze zintegrowanymi poprzeczkami), zyskuje modny, uterenowiony charakter.

We wnętrzu Dacii zmienił się... napis na kierownicy. Ale i ono nie wołało o zmiany – kokpit prezentuje się całkiem atrakcyjnie, zastrzeżeń nie budzi też solidność jego montażu. A tym bardziej obsługa: klimatyzacją zarządza się wygodnie osobnym panelem, radiem – pilotem przy kierownicy, żadnych trudności nie sprawia wertowanie menu komputera pokładowego czy centralnego monitora.

Nie zapomniano też o detalach: telefon można umieścić w uchwycie obok ekranu multimediów, a zakupy powiesić na haczyku z boku konsoli  (cztery kolejne są w bagażniku).

Dwa paliwa – silnik, zużycie paliwa

Jak przystało na auto z fabryczną instalacją LPG, komputer podaje dane i dla benzyny, i dla gazu, a do przełączania między nimi służy estetycznie wkomponowany przycisk.

DANE TECHNICZNE Dacia Sandero Eco-G 100 Stepway
Silnik benzynowy, turbo, R3, 12V
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna (benz.) 90 KM/4800
Moc maksymalna (LPG) 100 KM/4600
Maksymalny moment obrotowy (benz.) 160 Nm/2100
Maksymalny moment obrotowy (LPG) 170 Nm/2000
Napęd/skrzynia biegów przedni/man., 6-biegowa
Dług./szer./wys./rozstaw osi 410/178/159/260 cm
Masa własna/ładowność 1154/464 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 328/1108 l
Pojemność zbiorników 50 l (Pb 95) + 40 l (LPG)
Średnie zużycie benzyny 5,4-5,8 l/100 km
Średnie zużycie LPG 7,0-7,4 l/100 km
Cena od 73 450 zł

Podczas jazdy o rodzaju wykorzystywanego paliwa świadczy jedynie dioda, na żadnym z nich silnik nie pracuje odczuwalnie głośniej ani nie emituje zapachów. Dopiero pomiary ukazują trochę lepsze osiągi na gazie. Ale nawet spalając benzynę, gdy rozwija 90 KM i 160 Nm (na LPG: 100 KM i 170 Nm), Dacia wystarczająco sprawnie się rozpędza i tylko przy najniższych obrotach brakuje jej animuszu.

DANE TESTOWE Dacia Sandero Eco-G 100 Stepway
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 4,3/12,4 (4,1/12,0)* s
Prędkość maksymalna 173 (177)* km/h
Droga hamowania 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 37,5/37,8 m
Zużycie benzyny (miasto/trasa/cykl mieszany) 7,7/5,5/6,6 l/100 km
Zużycie LPG (miasto/trasa/cykl mieszany) 9,4/7,0/8,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 750 (480)* km
* na LPG  

Podczas spokojnej jazdy testowane Sandero zużywało średnio o ok. litr paliwa więcej, niż obiecuje producent: 6,6 l benzyny lub 8,2 l gazu na 100 km (co cenowo odpowiada obecnie 3,7 l benzyny).

Zaspokaja rozsądne potrzeby – cena, wyposażenie

Dacia zupełnie nieźle wywiązuje się z wielu zadań stawianych samochodom rodzinnym. Oferuje zaskakująco przestronne jak na swoje rozmiary wnętrze i całkiem pojemny bagażnik. Zapewnia niezły komfort jazdy nawet na poniszczonych drogach, a dzięki podwyższonemu zawieszeniu nie boi się wertepów.

Do tego w przeciwieństwie do swoich poprzedników nie zawodzi też w kwestii wyposażenia – na jego liście jest parę braków (nawet za dopłatą nie dostanie się ładowarki indukcyjnej ani aktywnego tempomatu), ale zawiera ona większość najważniejszych elementów.

O ile nadwozie czy wnętrze Sandero przemodelowano w bardzo subtelny sposób, tego samego nie można napisać o jego cenniku. Tu zaszły (a właściwie stale zachodzą) poważniejsze zmiany. Minęły już czasy, gdy Dacia cenowo plasowała się na zupełnie innej półce niż reszta marek. Dziś Sandero jest tylko trochę tańsze od niebudżetowych aut.

Dacia Sandero 2
Z przodu w oczy rzuca się nowe logo: stylizowane litery D i C, zwane Dacia Link. Uwagę zwraca też nowy kolor nadwozia.

Dacia Sandero Eco-G 100 Stepway – instalacja LPG

Dacia jako jedna z niewielu firm oferuje fabryczne instalacje LPG – i to w każdym modelu poza elektrycznym Springiem. Ma to same zalety: silnik został dostosowany do zasilania gazem (utwardzone gniazda zaworowe i zawory), butla idealnie wypełnia wnękę na koło zapasowe, a zawór estetycznie wbudowano pod klapką wlewu paliwa. Włącznik zasilania LPG dobrze zintegrowano z deską, a komputer pokładowy podaje wyliczenia zarówno dla benzyny, jak i dla gazu. Do tego całość ma bardzo rozsądną cenę – 2850 zł.

Dacia Sandero Eco-G 100 Stepway – podsumowanie

Choć już nie odstaje ceną od reszty miejskich samochodów, odświeżona Dacia Sandero Stepway pozostała ciekawą propozycją dla osób poszukujących rozsądnego pojazdu, który spełnia większość oczekiwań stawianych niedużym autom rodzinnym, nie oczekując za to wysokich rachunków na stacjach paliw.

Dacia Sandero Eco-G 100 Stepway – galeria zdjęć

Czytaj także