Dacia Sandero i Skoda Fabia nie są już tak tanie, jak jeszcze niedawno, nie dzieli ich też tak duża różnica w cenie. Wciąż należą jednak do najrozsądniejszych propozycji na rynku. Sprawdźmy, która z nich jest obecnie korzystniejsza. Pod maskami obu testowanych aut pracują turbodoładowane silniki benzynowe 1.0, w Sandero – z fabryczną instalacją LPG.
Dacia i Skoda przez lata produkowały samochody tańsze, ale mocno odstające jakością od zachodnich.
Czeska marka ma ten okres za sobą – pod skrzydłami VW dołączyła do uznanych producentów. Z kolei marka z Rumunii nabrała wiatru w żagle pod auspicjami Renault, znajdując własną niszę w segmencie aut budżetowych – tanich, ale oszczędnie wykonanych. Z biegiem Dacie zyskały na jakości, lecz do dziś nie dogoniły w tej kwestii Skód i innych aut. Za to ceną mocno się do nich zbliżyły.
Weźmy testowany duet. Niecałe dwa lata temu cennik miejskiej Dacii otwierała kwota 41 900 zł, a Skody – 59 100 zł (czyli aż o 41,1% wyższa). Rok temu było to 55 900 zł i 62 950 zł (+12,6%), zaś obecnie najtańsze Sandero kosztuje 62 900 zł, a Fabia 66 450 zł (+5,6%). To już porównywalne ceny.
W tym teście nie biorą jednak udziału bazowe wersje. Dacia trafiła do nas w podwyższonym wydaniu Stepway Expression z silnikiem 1.0, który na benzynie rozwija 90 KM, a na gazie 100 KM.
Skodę też można kupić z instalacją LPG (tylko z 80-konną jednostką) lub z podwyższonym zawieszeniem (+1,5 cm za 850 zł), ale testowana ma 110 KM i jest w usportowionej wizualnie odmianie Monte Carlo. W takich wersjach Sandero kosztuje 79 200 zł, a Fabia 84 500 zł. Wciąż podobnie.
Aktualne Sandero designem nie ustępuje konkurentce, także w środku. Tylko w jego wnętrzu trzeba się jednak pogodzić z morzem twardego plastiku (pomaga tapicerowany pas wzdłuż całej deski rozdzielczej i na drzwiach).
Gorzej, że Dacia nie oferuje, nawet odpłatnie, elementów dostępnych u rywalki. Brak cyfrowych wskaźników nie jest problemem – czytelne analogowe zegary nie budzą zastrzeżeń – ale niejedna osoba będzie narzekać na niedostępność ładowarki indukcyjnej (pocieszeniem jest fabryczny uchwyt na telefon), asystenta parkowania czy ogrzewania kierownicy.
Nadwozia mają zbliżone rozmiary, na długość (ok. 4,1 m) i szerokość różnią się o kilka milimetrów. Większe rozstaw osi i wysokość Dacii (efekt relingów dachowych wystających 5 cm nad dach oraz większego o ponad 6 cm prześwitu) nie przekładają się na przestronniejsze wnętrze. Wręcz przeciwnie, więcej miejsca ma Skoda, zwłaszcza na nogi (o 3-4 cm) i nad głowami (+2 cm), choć i Sandero bez większych wyrzeczeń mieści w obu rzędach dorosłe osoby.
Wspomniane relingi w Dacii mogą się czasem przydać – bagażnik Sandero oferuje przeciętne 328 litrów pojemności, o 52 l mniej niż kufer Fabii.
Fabia Monte Carlo sportowe zawieszenie oferuje za dopłatą (650 zł). Na seryjnym zapewnia bardzo przyzwoity komfort podróży, ale nie dorównuje rywalowi tłumieniem wstrząsów, zwłaszcza na dużych albo krótkich poprzecznych wybojach.
DANE TECHNICZNE | Dacia Sandero | Skoda Fabia |
---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo + LPG | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm3 | 999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R3/12 |
Moc maksymalna (benz.) | 90 KM/4800 | 110 KM/5500 |
Moc maksymalna (LPG) | 100 KM/4600 | – |
Maks. moment obrotowy (benz.) | 160 Nm/2100 | 200 Nm/2000 |
Maks. moment obrotowy (LPG) | 170 Nm/2000 | – |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/man., 6-biegowa | przedni/man., 6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi | 410/178/159/260 cm | 411/178/146/256 cm |
Średnica zawracania | 10,4 m | 10,7 m |
Masa/ładowność | 1154/464 kg | 1092/471 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 328/1108 l | 380/1190 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) + 40 l (LPG) | 40 (opc. 50) l (Pb 95) |
Opony | 205/60 R16 | 195/55 R16 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 173 (LPG: 177) km/h | 204 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 9,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,8 (LPG: 7,4) l/100 km | 5,0-5,7 l/100 km |
Zasięg | 860 (LPG: 540) km | 800 (opc. 1000) km |
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) | 74 500 zł | 71 450 zł |
Cena wersji testowanej | 79 200 zł | 84 500 zł |
Czeskie auto punktuje za to niezłą stabilnością i pewnym zachowaniem w zakrętach. Nadwozie Dacii w ciasnych łukach czy po gwałtownym skręcie kierownicy wyraźnie się wychyla, nieraz zmuszając ESP do działania. Do tego boczne podmuchy wiatru sprawiają, że jej prowadzący musi dużo mocniej niż w Skodzie zacisnąć dłonie na kierownicy.
Obydwa opisywane auta otrzymały całkiem oszczędne napędy. Mocniejsza jednostka Skody zapewnia jej lepszą dynamikę (o co najmniej 2 s szybciej rozpędza ją do „setki”, błyszczy też elastycznością), a zarazem wykazuje się mniejszym „apetytem”: zużywa średnio 6,2 l benzyny na 100 km, o 0,4 l mniej niż Dacia.
DANE TESTOWE (opony zimowe) | Dacia Sandero | Skoda Fabia |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,3 (LPG: 4,1) s | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,4 (LPG: 12,0) s | 10,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 10,2 (LPG: 9,8) s | 8,1 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 22,7 (LPG: 21,5) s | 14,9 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,5 m | 36,3 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,8 m | 36,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56,2 dB | 57,5 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,4 dB | 64,8 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 96 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,2 | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 7,7/5,5/6,6 (LPG: 9,4/7,0/8,2) l/100 km | 7,5/4,9/6,2 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 750 (LPG: 480) km | 640 (opc. 800) km |
Sandero można jednak przełączyć na tańsze paliwo. Wprawdzie średnie spalanie gazu wynosi 8,2 l/100 km, ale kosztowo odpowiada to zużyciu 3,7 l benzyny.
Co istotne, instalacja LPG jest dobrze zintegrowana z autem – nie ma tu doklejanych przycisków, a komputer pokładowy podaje dystans, zasięg czy zużycie dla obu paliw.
Przez lata Dacia zyskiwała wiele punktów w porównaniach dzięki rozsądnej cenie. Dziś ten atut nieco stracił na sile, ale pozostał mocną stroną rumuńskiej marki. Opisywane Sandero w podwyższonej wersji Stepway jest tylko o 5300 zł tańsze od Fabii, ale gdyby w teście wzięła udział Dacia ze standardowym prześwitem, różnica w cenie na jej korzyść wzrosłaby do 13 700 zł.
Nie zmieniłoby to jednak nic w temacie gorszego niż w Fabii wyposażenia. Standardowe jest podobne (choć np. tylko Skoda ma diodowe reflektory czy asystenta świateł drogowych), ale opcjonalne już nie – do Dacii nie da się dokupić wielu popularnych obecnie dodatków.
PUNKTACJA | maksymalna liczba punktów | Dacia Sandero | Skoda Fabia |
---|---|---|---|
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 50 | 30 | 36 |
Wykończenie i ergonomia | 10 | 6 | 7 |
Wyciszenie | 10 | 8 | 8 |
Multimedia i obsługa | 10 | 6 | 8 |
Bagażnik | 20 | 9 | 11 |
SUMA | 100 | 59 | 70 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 30 | 12 | 16 |
Praca silnika | 10 | 7 | 8 |
Skrzynia biegów | 10 | 7 | 7 |
Zużycie paliwa | 30 | 29 | 23 |
SUMA | 80 | 55 | 54 |
Właściwości jezdne | |||
Prowadzenie | 30 | 12 | 16 |
Komfort jazdy | 30 | 14 | 12 |
Układ kierowniczy | 10 | 7 | 8 |
Hamulce | 20 | 11 | 12 |
SUMA | 90 | 44 | 48 |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 50 | 35 | 33 |
Poziom wyposażenia | 40 | 6 | 8 |
Systemy bezpieczeństwa | 30 | 10 | 12 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 3 | 6 |
SUMA | 130 | 54 | 59 |
RAZEM | 400 | 212 | 231 |
MIEJSCA | 2 | 1 |
Ostatnimi czasy Dacie zbliżyły się do rywali ceną, ale jakościowo też nie odstają już od nich tak mocno jak kiedyś. Sandero pozostało całkiem rozsądnie wycenione, a w wersji LPG jest też tanie w eksploatacji. Jeśli jednak ktoś nie przepada za LPG lub zwiększonym prześwitem, dużo bardziej dopracowana pod wieloma względami Skoda będzie lepszym wyborem. I to ona zdecydowanie wygrywa to porównanie.
Plastiki na poziomie aut dostawczych, reszta nie budzi zastrzeżeń. Uchwyt na telefon można zdemontować.
Fabia seryjnie ma 13,8 cm prześwitu, także w wersji Monte Carlo, ale za 650 zł można go o 1,5 cm zmniejszyć.
Do dyspozycji są też inne widoki, w tym mapa nawigacji, na którą łatwiej zerkać niż na centralny ekran.
Główny wyświetlacz w Fabii też ma 8 cali, ale lepszą grafikę niż w Dacii i bardziej rozbudowane menu.
Kierowca Skody może wybierać między 4 trybami jazdy (odczuwalnie zmieniając reakcję na dodanie gazu).