Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Diesle przegrywają w Europie z autami elektrycznymi – mapa

Diesle przegrywają z autami elektrycznymi – historyczne wyniki sprzedaży w UE

Diesle przegrywają z autami elektrycznymi – historyczne wyniki sprzedaży w UE

W październiku 2023 r. po raz pierwszy w historii w krajach Unii Europejskiej skumulowana sprzedaż aut na prąd była wyższa niż tych z dieslami. Udział „elektryków” w rejestracjach sięgnął już 14%.

Jeszcze dekadę temu samochody z silnikami wysokoprężnymi stanowiły mniej więcej połowę wszystkich nowo rejestrowanych „osobówek” w Europie. Spadek ich popularności można obserwować mniej więcej od 2015 r. Coraz szersza rzesza klientów na Starym Kontynencie zaczęła się zwracać w stronę aut z napędami alternatywnymi i ten trend tylko postępuje. Mimo to jeszcze w ubiegłym roku zarejestrowano  w Europie więcej nowych samochodów z dieslami niż pojazdów elektrycznych.

Dynamiczny wzrost popularności tych ostatnich sprawił, że tylko kwestią czasu było to, że „elektryki” wyprzedzą diesle. Analiza tegorocznych wyników sprzedaży pokazuje, że gdy weźmie się pod uwagę zarówno kraje Unii Europejskiej, jak i EFTA (Norwegię, Szwajcarię, Islandię) oraz Wielką Brytanię, to okaże się, że już po pierwszym kwartale samochodów elektrycznych przybyło więcej niż tych z dieslami – 433 do 423 tys. szt. To m.in. zasługa właśnie państw EFTA (szczególnie Norwegii), gdzie modele na prąd sprzedają się zdecydowanie lepiej.

W Unii nadal jednak prowadziły diesle. Dopiero po podliczeniu danych za 10 miesięcy 2023 r. okazało się, że po raz pierwszy w historii udział samochodów elektrycznych jest większy niż tych wyposażonych w jednostki o zapłonie samoczynnym. Na razie różnica wynosi zaledwie 0,1%, (14 do 13,9%), co przekłada się na 12,6 tys. szt. Ale „elektryki” nie powiedziały ostatniego słowa i marginalizacja diesli będzie postępować. ACEA prognozuje, że sprzedaż aut elektrycznych w Unii w przyszłym roku może wzrosnąć o ponad 40 procent (w stosunku do 2023 r.), co przełoży się na udział w rejestracjach nowych aut na poziomie 20%.

Diesle i auta elektryczne: udział w rynku w Europie

Dla każdego kraju podajemy udział samochodów elektrycznych i z silnikami Diesla w sprzedaży „osobówek” od stycznia do października br. Na 31 krajów ujętych w zestawieniu ACEA w 15 państwach większą popularnością cieszą się już „elektryki” niż auta z jednostkami wysokoprężnymi.

diesel przegrywa z elektrykami mapa Europy

Sprzedaż aut z silnikami Diesla i elektrycznych w Unii Europejskiej

Na wykresie zaznaczyliśmy, jak kształtowała się skumulowana sprzedaż (miesiąc po miesiącu w 2023 r.) samochodów z silnikami wysokoprężnymi oraz elektrycznymi w krajach Unii Europejskiej. We wrześniu „elektryki” praktycznie dogoniły diesle, zaś miesiąc później – po raz pierwszy wyszły na prowadzenie.

diesel przegrywa z elektrykami wykres

Auta elektryczne – kraje, w których są najbardziej oraz najmniej popularne

Na razie w Europie nadal są widoczne bardzo duże różnice w popularności aut elektrycznych. Poniżej podajemy po pięć państw, w których ich udział w sprzedaży (I-X 2023 r.) jest największy oraz najmniejszy.

sprzedaż aut elektrycznych kraje

Czytaj także