Volkswagen utrzymuje miano najpopularniejszej marki, natomiast Tesla Model Y wypracowuje przewagę nad rywalami i nadal jest najchętniej kupowanym nowym samochodem osobowym w Europie. Na koniec roku może zatem dojść do prawdziwej sensacji.
Kolejny miesiąc, kolejny raz na pierwszym miejscu listy bestsellerów wśród „osobówek” znajduje się samochód elektryczny. I, co ne jest w sumie żadnym zaskoczeniem, jest to Tesla Model Y. Amerykański crossover klasy średniej był najlepiej sprzedającym się autem zarówno we wrześniu (26 370 szt.), wyprzedzając Peugeota 208 (21 111 szt.) oraz Renault Clio (19 731 szt.), jak i pozostał na prowadzeniu po 9 miesiącach.
Łącznie Teslę Model Y kupiło w tym roku 180 721 klientów. W efekcie ten elektryczny model zaczyna dystansować się od najgroźniejszych rywali w walce o tytuł auta numer 1 w Europie w 2023 r. Drugiej w zestawieniu Dacii Sandero „brakuje” już do Tesli nieco ponad 14 tys. szt., a zamykającemu podium Volkswagenowi T-Rocowi – 24,7 tys. szt. Tesli zdarzają się jednak miesiące gorszej sprzedaży, więc niewykluczone, że w ostatnim kwartale coś się jednak zmieni.
Można już jednak w zasadzie z pewnością stwierdzić, że żaden model nie odbierze Tesli Model Y dominującej pozycji wśród aut elektrycznych. Następny w zestawieniu najpopularniejszych modeli – Volkswagen ID.4/ID.5 – znalazł bowiem 78 tys. nabywców (co samo w sobie i tak jest dobrym rezultatem). Dla porządku warto wspomnieć, że na najniższym stopniu podium plasuje się Tesla Model 3 z wynikiem 58,3 tys. szt. Szczególnie ciekawy jest wynik auta, które zajmuje kolejną pozycję – numerem 4. wśród „elektryków” ze sprzedażą 48,3 tys. szt. jest bowiem MG4. Marka MG należy do chińskiego koncernu SAIC i coraz mocniej rozpycha się na europejskim rynku.
Warto przytoczyć w tym miejscu najważniejsze ogólne dane dotyczące sprzedaży aut osobowych w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku. W państwach Unii Europejskiej, EFTA i Wielkiej Brytanii zarejestrowano w tym czasie ponad 9,6 miliona egzemplarzy, a wzrost w porównaniu z okresem I-IX 2022 r. wyniósł bardzo solidne17 procent. Co ważne, jedynie w dwóch krajach zanotowano spadek sprzedaży. To Węgry (-3,2%) oraz Norwegia (-7,1%).
Wśród marek też wyraźnie widać trend wzrostowy. Na 35 firm ujętych w zestawieniu zrzeszenia ACEA jedynie pięć notuje spadek popytu. Są to Citroen, Fiat, Jaguar, Honda i Mitsubishi (to ostatnie aż o 27,6%). Na szczycie jeśli chodzi o wzrost sprzedaży, znajduje się Tesla (+95,2%).
Poniżej prezentujemy garść statystyk za dziewięć miesięcy bieżącego roku w podziale na 10 największych rynków Europy (państwa UE, EFTA oraz Wielka Brytania) oraz top ten najlepiej sprzedających się marek i modeli.
Top 10: największe rynki Europy pod względem sprzedaży nowych aut osobowych (I-IX 2023 r.; dane:ACEA)
Pozycja | Państwo | Sprzedaż I-IX 2023 r. (szt.) | Różnica do I-IX 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 2 138 066 | +14,5 |
2 | Wielka Brytania | 1 451 908 | +20,2 |
3 | Francja | 1 288 624 | +15,9 |
4 | Włochy | 1 176 003 | +20,5 |
5 | Hiszpania | 711 380 | +18,5 |
6 | Belgia | 374 848 | +33,2 |
7 | Polska | 350 317 | +10,6 |
8 | Holandia | 288 961 | +28,6 |
9 | Szwecja | 209 969 | +2,6 |
10 | Szwajcaria | 182 906 | +12,5 |
Top 10: najpopularniejsze marki nowych samochodów osobowych w Europie (I-IX 2023 r.; dane: ACEA)
Pozycja | Marka | Sprzedaż I-IX 2023 r. (szt.) | Różnica do I-IX 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 1 030 889 | +18,2 |
2 | Toyota | 622 854 | +9,7 |
3 | Audi | 552 309 | +25,3 |
4 | BMW | 525 417 | +12,2 |
5 | Skoda | 507 859 | +26,8 |
6 | Renault | 503 469 | +21,0 |
7 | Peugeot | 503 293 | +5,9 |
8 | Mercedes | 501 840 | +8,3 |
9 | Kia | 447 879 | +5,1 |
10 | Dacia | 418 893 | +20,0 |
Top 10: najpopularniejsze modele nowych samochodów osobowych w Europie (I-IX 2023 r.; dane: Data Force za ANE)
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż I-IX 2023 r. (szt.) | Różnica do I-IX 2022 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 180 721 | +125,0 |
2 | Dacia Sandero | 166 675 | +17,7 |
3 | Volkswagen T-Roc | 155 972 | +17,8 |
4 | Peugeot 208 | 147 091 | -4,4 |
5 | Renault Clio | 141 941 | +50,6 |
6 | Opel Corsa | 141 483 | +14,2 |
7 | Volkswagen Golf | 135 011 | +4,1 |
8 | Volkswagen Tiguan | 129 665 | +30,2 |
9 | Toyota Yaris Cross | 125 336 | +34,9 |
10 | Skoda Octavia | 116 932 | +44,2 |