Wreszcie dobre informacje z europejskiego rynku – w pierwszym kwartale 2021 r. kupiono więcej nowych samochodów osobowych niż w w tym samym okresie w 2020 r.
Marzec 2020 r. był pierwszym miesiącem gigantycznej zapaści sprzedaży – w niektórych krajach lock down wręcz ją zatrzymał. Nic zatem dziwnego, że chociaż nadal walczymy z pandemią koronawirusa, wynik marca 2021 r. jest dużo lepszy – obecne obostrzenia nie są tak dotkliwe. W trzecim miesiącu 2021 r. zarejestrowano w 30 krajach Europy (UE, EFTA, Wielka Brytania) 1 387 924 samochody – więcej o 62,7% niż w marcu 2020 r. (w samej Unii Europejskiej ten wzrost jest jeszcze wyższy i wynosi 87,3%).
W pierwszym kwartale 2021 r. sprzedano natomiast 3 080 751 egzemplarzy – więcej o 0,9% niż w okresie I-III 2020 r. (w UE przyrost wyniósł 3,2%). Niezmiennie na pierwszym miejscu znajdują się Niemcy, natomiast na drugim Włochy, a na trzecim – Francja. Wielka Brytania, która przez lata była drugim największym rynkiem UE, jest obecnie czwarta. W 19 krajach sprzedaż była nadal niższa niż w 2020 r. Najbardziej spadła w Portugalii (–31,5%), na Litwie (–29%) oraz w Rumunii (–25,9%). Z kolei rekordowe wzrosty zanotowano w Szwecji (+37,4%), we Włoszech (+28,7%) oraz Francji (+21,1%).
Jeśli chodzi o marki, nadal najwięcej osób zdecydowało się na zakup Volkswagenów, a pozostałe dwa miejsca na podium zajmują Peugeot oraz Toyota. Spośród najważniejszych marek, samochody osiemnastu z nich sprzedają się gorzej niż przed rokiem. Najbardziej dotknięte kryzysem zostały Mitsubishi (-48,5%), Honda (-38,1%) oraz Jaguar (-29,5%). Z kolei z głównych graczy największy wzrost sprzedaży jest udziałem Jeepa (+33,1%), Peugeota (+15,7%) oraz Porsche (+13,5%).
Niestety, poprawa sytuacji jest tak naprawdę dość złudna. Do normalności jest bowiem bardzo daleko. By stało się to oczywiste, trzeba porównać wyniki sprzedaży w 2021 r. z tymi z 2019 r., czyli sprzed pandemii. W marcu 2019 r. sprzedano 1,77 mln aut, czyli o 28% więcej niż w marcu 2021 r., natomiast w I kwartale 2019 r. klientów znalazło 4,14 mln pojazdów – więcej o ponad 34% niż w analogicznym okresie 2021 r.
Poniżej podajemy dane opisujące sprzedaż nowych aut w Europie w okresie I-III 2021 r. w podziale na 10 największych rynków i 10 najpopularniejszych marek (wszystkie dane: ACEA).
Miejsce | Państwo | Rejestracje I-III 2021 r. (szt.) | Różnica do I-III 2020 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 656 452 | -6,4 |
2 | Włochy | 446 978 | +28,7 |
3 | Francja | 441 791 | +21,1 |
4 | Wielka Brytania | 425 525 | -12,0 |
5 | Hiszpania | 186 061 | -14,9 |
6 | Belgia | 119 237 | -6,4 |
7 | Polska | 117 865 | +9,5 |
8 | Szwecja | 90 870 | +37,4 |
9 | Holandia | 80 885 | -21,6 |
10 | Austria | 63 522 | +16,2 |
Miejsce | Marka | Rejestracje I-III 2021 r. (szt.) | Różnica do I-III 2020 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 331 355 | -6,1 |
2 | Peugeot | 215 470 | +15,7 |
3 | Toyota | 183 069 | +6,6 |
4 | BMW | 182 401 | +4,5 |
5 | Mercedes | 180 928 | -10,1 |
6 | Renault | 170 612 | -7,4 |
7 | Skoda | 162 604 | -0,9 |
8 | Ford | 157 849 | -1,8 |
9 | Audi | 155 531 | -3,3 |
10 | Opel/Vauxhall | 132 862 | -1,1 |