Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen salon

Sprzedaż aut w Europie – I kwartał 2021 r. na plusie!

Volkswagen

Sprzedaż aut w Europie – I kwartał 2021 r. na plusie!

Wreszcie dobre informacje z europejskiego rynku – w pierwszym kwartale 2021 r. kupiono więcej nowych samochodów osobowych niż w w tym samym okresie w 2020 r.

Marzec 2020 r. był pierwszym miesiącem gigantycznej zapaści sprzedaży – w niektórych krajach lock down wręcz ją zatrzymał. Nic zatem dziwnego, że chociaż nadal walczymy z pandemią koronawirusa, wynik marca 2021 r. jest dużo lepszy – obecne obostrzenia nie są tak dotkliwe. W trzecim miesiącu 2021 r. zarejestrowano w 30 krajach Europy (UE, EFTA, Wielka Brytania) 1 387 924 samochody – więcej o 62,7% niż w marcu 2020 r. (w samej Unii Europejskiej ten wzrost jest jeszcze wyższy i wynosi 87,3%).

W pierwszym kwartale 2021 r. sprzedano natomiast 3 080 751 egzemplarzy – więcej o 0,9% niż w okresie I-III 2020 r. (w UE przyrost wyniósł 3,2%). Niezmiennie na pierwszym miejscu znajdują się Niemcy, natomiast na drugim Włochy, a na trzecim – Francja. Wielka Brytania, która przez lata była drugim największym rynkiem UE, jest obecnie czwarta. W 19 krajach sprzedaż była nadal niższa niż w 2020 r. Najbardziej spadła w Portugalii (–31,5%), na Litwie (–29%) oraz w Rumunii (–25,9%). Z kolei rekordowe wzrosty zanotowano w Szwecji (+37,4%), we Włoszech (+28,7%) oraz Francji (+21,1%).

Jeśli chodzi o marki, nadal najwięcej osób zdecydowało się na zakup Volkswagenów, a pozostałe dwa miejsca na podium zajmują Peugeot oraz Toyota. Spośród najważniejszych marek, samochody osiemnastu z nich sprzedają się gorzej niż przed rokiem. Najbardziej dotknięte kryzysem zostały Mitsubishi (-48,5%), Honda (-38,1%) oraz Jaguar (-29,5%). Z kolei z głównych graczy największy wzrost sprzedaży jest udziałem Jeepa (+33,1%), Peugeota (+15,7%) oraz Porsche (+13,5%).

Niestety, poprawa sytuacji jest tak naprawdę dość złudna. Do normalności jest bowiem bardzo daleko. By stało się to oczywiste, trzeba porównać wyniki sprzedaży w 2021 r. z tymi z 2019 r., czyli sprzed pandemii. W marcu 2019 r. sprzedano 1,77 mln aut, czyli o 28% więcej niż w marcu 2021 r., natomiast w I kwartale 2019 r. klientów znalazło 4,14 mln pojazdów – więcej o ponad 34% niż w analogicznym okresie 2021 r.

Poniżej podajemy dane opisujące sprzedaż nowych aut w Europie w okresie I-III 2021 r. w podziale na 10 największych rynków i 10 najpopularniejszych marek (wszystkie dane: ACEA).

Miejsce Państwo Rejestracje I-III 2021 r. (szt.) Różnica do I-III 2020 r. (%)
1 Niemcy 656 452 -6,4
2 Włochy 446 978 +28,7
3 Francja 441 791 +21,1
4 Wielka Brytania 425 525 -12,0
5 Hiszpania 186 061 -14,9
6 Belgia 119 237 -6,4
7 Polska 117 865 +9,5
8 Szwecja 90 870 +37,4
9 Holandia 80 885 -21,6
10 Austria 63 522 +16,2
Miejsce Marka Rejestracje I-III 2021 r. (szt.) Różnica do I-III 2020 r. (%)
1 Volkswagen 331 355 -6,1
2 Peugeot 215 470 +15,7
3 Toyota 183 069 +6,6
4 BMW 182 401 +4,5
5 Mercedes 180 928 -10,1
6 Renault 170 612 -7,4
7 Skoda 162 604 -0,9
8 Ford 157 849 -1,8
9 Audi 155 531 -3,3
10 Opel/Vauxhall 132 862 -1,1
 
 
Jeep 4xe_Renegade & Compass_Trailhawk_Limited
Spośród dużych marek największy wzrost sprzedaży w Europie (ponad 33%) zanotował Jeep (jego bestsellerem jest model Renegade). 
Jeep

Czytaj także