Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen salon w Polsce

Sprzedaż aut w Europie – maj oraz 5 miesięcy 2021 r.

Sprzedaż aut w Europie – maj oraz 5 miesięcy 2021 r.

Cały czas rośnie sprzedaż nowych samochodów w Europie.

Mimo nadal obecnych zawirowań w branży motoryzacyjnej (m.in. braki w odstawach układów scalonych przekładające się na produkcję aut) na razie widać wyraźnie, że rynek ma się coraz lepiej. W maju 2021 r. sprzedano oczywiście znacznie więcej samochodów niż rok temu (kiedy lockdowny nadal paraliżowały aktywność zakupową mieszkańców Starego Kontynentu), ale także niż w kwietniu br. Niestety, nadal nie udało się powrócić do poziomu sprzed pandemii koronawirusa.

Rejestracje samochodów w Europie w maju

Jak zatem prezentują się liczby? W maju 2021 r. w 30 krajach (Unia Europejska, EFTA oraz Wielka Brytania) zarejestrowano 1 083 795 nowych „osobówek” – aż o 73,7% więcej niż w maju 2020 r. (i 4,8% niż w kwietniu br.). To niby dobry wynik, ale trzeba przypomnieć, że w piątym miesiącu 2019 r. było to aż 1 444 173 szt. (więcej o ponad 30%).

Ile aut sprzedano w Europie ciągu pięciu miesięcy?

Liczba rejestracji od stycznia do maja także napawa optymizmem (choć nie przesadnym). We wspomnianych państwach łącznie przybyło w tym czasie 5 204 398 samochodów. W porównaniu z tym samym okresem 2020 r. to więcej aż o 1 234 557 szt., czyli 31,1%. Dla porównania: w 2019 r. było to 6 936 184 szt. (+33%).

Niemcy na czele statystyk

Już tylko w dwóch państwach sprzedaż nowych aut jest mniejsza niż w roku ubiegłym (w samym maju nigdzie nie zanotowano takiego przypadku). To Rumunia (–9,1%) oraz Holandia (–2,1%). Z kolei pod względem wzrostu prym nadal wiodą Włochy (+62,8%), wyprzedzając pod tym względem Grecję (+57,1%) oraz Francję (+50,1%). Niezmiennie największym rynkiem pozostają Niemcy – tylko u naszego zachodniego sąsiada kupiono ponad milion aut.

Warto zaznaczyć, że w Polsce notujemy jeden z lepszych wskaźników wzrostu sprzedaży (+38,5%), a pod względem liczby zarejestrowanych nowych aut nadal znajdujemy się przed Belgią (jeszcze po pierwszym kwartale byliśmy za nią – na miejscu 7.).

Marki – mocna pozycja Volkswagena i Peugeota

Na czele zestawienia najpopularniejszych marek wciąż znajduje się Volkswagen, który jako jedyny przekroczył pół miliona sztuk. Za nim na mocnej drugiej pozycji jest Peugeot. Trzeciej Toyocie (która minimalnie wyprzedza BMW) nieco już do francuskiej marki brakuje. Liderami wzrostu popytu w okresie I-V 2021 r. są: Smart (+210,5%), Jeep (+65,2%), Alpine (+63,2%) oraz Land Rover (+50,8%). W „strefie spadkowej” są tylko trzy firmy Mitsubishi (–32,2%), Łada (–25,1%) oraz Honda (–1,1%). Trzeba przy tym zaznaczyć, że w samym maju Mitsubishi było jedyną marką, której aut zarejestrowano mniej niż w maju 2020 r. (-5,4%).

Jeśli chodzi o koncerny, to na czele znajduje się Volkswagen (sprzedaż I-V 2021 r.: 1 352 631 szt.), a następnie Stellantis (1 119 830 szt.) oraz Renault (434 297 szt.; z należącymi do aliansu Nissanem i Mitsubishi: 579 471 szt.).

Poniżej udostępniamy pełne dane odnośnie rejestracji nowych samochodów osobowych w Europie w okresie I-V 2021 r. (dane ACEA): top 10 państw i top 10 marek.

Miejsce Państwo Rejestracje I-V 2021 r. (szt.) Różnica do I-V 2020 r. (%)
1 Niemcy 1 116 737 +12,8
2 Włochy 735 125 +62,8
3 Wielka Brytania 723 845 +42,5
4 Francja 723 257 +50,1
5 Hiszpania 360 057 +40,0
6 Polska 199 402 +38,5
7 Belgia 191 265 +14,2
8 Szwecja 137 070 +35,8
9 Holandia 130 061 –2,4
10 Austria 108 321 +25,8
Miejsce Marka Rejestracje I-V 2021 r. (szt.) Różnica do I-V 2020 r. (%)
1 Volkswagen 577 704 +25,7
2 Peugeot 350 504 +44,9
3 Toyota 308 062 +40,4
4 BMW 305 829 +34,0
5 Mercedes 292 160 +26,0
6 Renault 285 975 +14,9
7 Skoda 281 000 +28,3
8 Audi 275 024 +31,5
9 Ford 257 652 +24,1
10 Fiat 224 893 +38,5
Jeep Renegade przód
Pomijając w pełni elektryczną markę Smart, to Jeep notuje największy wzrost sprzedaży (+65,2% w ciągu 5 miesięcy 2021 r.)
Mitsubishi Outlander przód
Mitsubishi to jedna z trzech marek (obok Łady i Hondy), których sprzedaż w tym roku jest gorsza niż w ubiegłym (-32,2%; I-V 2021 r.)

Czytaj także