Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
salon Volkswagena w Londynie

Sprzedaż aut w Europie – czerwiec i pół roku 2021

Volkswagen

Sprzedaż aut w Europie – czerwiec i pół roku 2021

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie wzrosła w pierwszym półroczu 2021 r. o ponad 1/4.

Za nami pierwsze półrocze kolejnego nienormalnego roku w motoryzacji. Wprawdzie sytuacja jest wyraźnie lepsza niż w 2020 r. i zauważalnie wzrosła sprzedaż nowych pojazdów, ale jeszcze sporo czasu minie, zanim wrócimy do poziomu sprzed pandemii. Oto wyniki sprzedaży „osobówek” na Starym Kontynencie – zarówno w czerwcu, jak i w ciągu sześciu miesięcy.

Rejestracje samochodów w Europie w czerwcu

Czerwiec 2021 r. był kolejnym udanym miesiącem na rynku nowych samochodów osobowych w Europie. W 30 krajach (UE, EFTA, Wielka Brytania) zarejestrowano bowiem 1 282 503 auta – więcej o 13% niż w tym samym miesiącu 2020 r. Przyrost nie jest tak spektakularny jak w maju (ponad 73%), bo w czerwcu ub.r. już też następował powolny powrót do normalności.

Dla porządku trzeba podać, jak sytuacja wyglądała w czerwcu 2019 r., bo dopiero to tak naprawdę pozwala zobaczyć, w jakim położeniu się obecnie znajdujemy. Wtedy zarejestrowano 1 491 465  szt., czyli o blisko 209 tys. aut więcej niż teraz.

Pierwsze półrocze w Europie. Ile nowych aut osobowych kupiono?

W sześć miesięcy salony w trzydziestu państwach opuściło 6 486 351 pojazdów. To aż o 1,38 mln więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. W przeliczeniu na procenty daje to wartość 27,1. I znowu trzeba to porównać do 2019 r. dla pełnego obrazu sytuacji. Wtedy przybyło 8 427 639 szt. czyli aż o 1,94 mln aut więcej. Deficyt w sprzedaży w tym roku jest więc nadal ogromny.

Z jednym wyjątkiem popyt wszędzie rośnie

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) w 29 krajach Europy w pierwszych 6 miesiącach br. sprzedaż była wyższa niż w tym samym okresie 2020 r. Najbardziej sytuacja polepszyła się w Grecji (+59,6%), we Włoszech (+51,4%) oraz w Chorwacji (+49,1%). Polska ze wzrostem na poziomie 35,2% w tej klasyfikacji znajduje się na 9. miejscu (pod względem sprzedaży, z wynikiem 243 113 szt., zajmujemy miejsce 6.). Jedynym państwem, w którym zarejestrowano mniej aut, jest Rumunia (–4,9%).

Marki – także niemal wszystkie zyskują

Spośród najważniejszych marek sprzedawanych w Europie większość może cieszyć się solidnym wzrostem sprzedaży. Pod tym względem brylują Smart (+185,8%) i Alpine (+65,4%), a z marek tzw. głównego nurtu Jeep (+58,4%). Na samym końcu stawki znajdują się natomiast trzy firmy, dla których kryzys się nie skończył i nadal notują odpływ klientów. To niszowa i niesprzedawana w każdym kraju Łada (–35,4%) oraz Mitsubishi (–31%) i Alfa Romeo (–3,1%).

Niezmiennie najpopularniejszą marką w Europie jest Volkswagen, który ma solidną przewagę nad drugim Peugeotem (+310 tys. egzemplarzy).

Dwa koncerny wyraźnie z przodu

Jeśli chodzi o sprzedaż w podziale na poszczególne koncerny to na czele znajduje się Volkswagen (1 698 787 szt.), a na drugim Stellantis (1 378 773 szt.). Trzecie miejsce zajmuje Grupa Renault (561 710 szt; 735 877 po doliczeniu wyników aliansowych partnerów z Nissana i Mitsubishi).

Poniżej przedstawiamy dane dotyczące rejestracji nowych samochodów osobowych w Europie w okresie I-VI 2021 r. (źródło: ACEA) dla 10 największych rynków i 10 najpopularniejszych marek.

Miejsce Państwo Rejestracje I-VI 2021 r. (szt.) Różnica do I-VI 2020 r. (%)
1 Niemcy 1 390 889 +14,9
2 Francja 922 765 +28,9
3 Wielka Brytania 909 973 +39,2
4 Włochy 884 750 +51,4
5 Hiszpania 456 833 +34,4
6 Polska 243 113 +35,2
7 Belgia 232 391 +7,3
8 Szwecja 173 163 +37,8
9 Holandia 163 173 +3,3
10 Austria 134 396 +19,2
Miejsce Marka Rejestracje I-VI 2021 r. (szt.) Różnica do I-VI 2020 r. (%)
1 Volkswagen 733 846 +26,6
2 Peugeot 423 374 +33,9
3 Toyota 386 236 +38,6
4 BMW 375 809 +31,4
5 Renault 368 798 +3,2
6 Mercedes 348 527 +17,5
7 Skoda 346 435 +24,0
8 Audi 344 586 +31,7
9 Ford 308 369 +13,9
10 Fiat 280 692 +34,3
Hyundai Tucson bok
Koncern Hyundai (marki Hyundai i Kia) sprzedał w Europie o rekordowe 40,1% więcej samochodów niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku. Na zdjęciu aktualna generacja Hyundaia Tucsona, najlepiej sprzedającego się auta koreańskiego giganta na Starym Kontynencie.
Hyundai
Alfa Romeo Stelvio i Giulia
Alfa Romeo, obok Mitsubishi i Łady, jest jedną z tych marek, które w pierwszym półroczu 2021 r. zanotowały spadek sprzedaży w porównaniu z okresem I-VI 2020 r. (o 3,1%). 
Alfa Romeo

Czytaj także