Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
samochody u dealera

Spada sprzedaż nowych aut osobowych w Europie. Dane za I kwartał 2022 r.

Spada sprzedaż nowych aut osobowych w Europie. Dane za I kwartał 2022 r.

W Europie w I kwartale 2022 r. sprzedaż nowych samochodów osobowych spadła o 10,6 procent.

Jeśli się komuś wydawało, że ubiegły rok był zły na rynku nowych aut w Europie, to patrząc na dane z bieżącego musi, uznać 2021 r. za wcale nie najgorszy. W marcu 2022 r. zarejestrowano w krajach Unii Europejskiej, EFTA i Wielkiej Brytanii 1 127 077 aut – mniej niż w tym samym miesiącu ub.r. o 18,8%. W samej UE spadek był nawet wyższy i wyniósł 20,5%.

Pierwszy kwartał zakończył się wynikiem 2 753 256 egzemplarzy, co oznacza zmniejszenie popytu na „osobówki” o 10,6% w całej Europie i o 12,3% w samej Unii.

Niezmiennie na pierwszym miejscu znajdują się Niemcy, ze sprzedażą niemal 626 tys. szt. Spośród 30 krajów zaledwie w ośmiu zarejestrowano więcej samochodów niż w I kw. 2021 r. i nie ma wśród nich żadnego dużego rynku.

Największy wzrost zanotowano na Islandii (+51,1%), w Rumunii (+39,6%) oraz na Słowacji (+24,8%) natomiast najdotkliwsze straty miały miejsce we Włoszech (-24,4%), w Szwecji (-23,3%) oraz w Finlandii (-22,4%). Polska, ze spadkiem 13,4% niestety zalicza się do krajów, w których jest on powyżej średniej – zarówno ogólnoeuropejskiej, jak i unijnej.

Jeśli chodzi o marki aut, to mimo spadku o niemal 20% w stosunku do ubiegłego roku na czele niezmiennie plasuje się Volkswagen. Na drugim miejscu umocniła się zaś Toyota (+1,1%), która o ponad 20 tys. szt. wyprzedza trzeciego Peugeota (w jego przypadku spadek sprzedaży wyniósł niemal 1/4). 

Wśród marek sprzedających znaczne liczby aut największe przyrosty zanotowały Kia (+27,6%), Porsche (+21,7%) oraz Dacia (16,9%). Ogólnie tylko 11 marek może pochwalić się w pierwszym kwartale 2022 r. wzrostem sprzedaży. Na drugim końcu skali znajdują się Land Rover (-44,8%), Nissan (-26,2%) oraz Fiat (-25,6%).

Poniżej rejestracje nowych aut osobowych w Europie w I kwartale 2022 r. – top 10 rynków (dane: ACEA).

Miejsce Państwo rejestracje I-III 2022 r. (szt.) zmiana do I-III 2021 r. (%)
1 Niemcy 625 954 -4,6
2 Wielka Brytania 417 560 -1,9
3 Francja 365 360 -17,3
4 Włochy 338 258 -24,4
5 Hiszpania 164 399 -11,6
6 Belgia 103 146 -13,5
7 Polska 102 041 -13,4
8 Holandia 78 539 -2,5
9 Szwecja 69 739 -23,3
10 Szwajcaria 54 227 -4,0

Rejestracje nowych aut w Europie w I kwartale 2022 r. – top 10 marek (dane: ACEA)

Miejsce Marka rejestracje I-III 2022 r. (szt.) zmiana do I-III 2021 r. (%)
1 Volkswagen 266 883 -19,9
2 Toyota 186 128 +1,1
3 Peugeot 163 096 -24,2
4 Mercedes 157 014 -10,5
5 BMW 156 824 -14,1
6 Audi 150 329 -3,3
7 Kia 145 222 +27,6
8 Renault 137 916 -19,2
9 Ford 132 538 -15,4
10 Skoda 130 663 -19,4

Czytaj także