W Europie w I kwartale 2022 r. sprzedaż nowych samochodów osobowych spadła o 10,6 procent.
Jeśli się komuś wydawało, że ubiegły rok był zły na rynku nowych aut w Europie, to patrząc na dane z bieżącego musi, uznać 2021 r. za wcale nie najgorszy. W marcu 2022 r. zarejestrowano w krajach Unii Europejskiej, EFTA i Wielkiej Brytanii 1 127 077 aut – mniej niż w tym samym miesiącu ub.r. o 18,8%. W samej UE spadek był nawet wyższy i wyniósł 20,5%.
Pierwszy kwartał zakończył się wynikiem 2 753 256 egzemplarzy, co oznacza zmniejszenie popytu na „osobówki” o 10,6% w całej Europie i o 12,3% w samej Unii.
Niezmiennie na pierwszym miejscu znajdują się Niemcy, ze sprzedażą niemal 626 tys. szt. Spośród 30 krajów zaledwie w ośmiu zarejestrowano więcej samochodów niż w I kw. 2021 r. i nie ma wśród nich żadnego dużego rynku.
Największy wzrost zanotowano na Islandii (+51,1%), w Rumunii (+39,6%) oraz na Słowacji (+24,8%) natomiast najdotkliwsze straty miały miejsce we Włoszech (-24,4%), w Szwecji (-23,3%) oraz w Finlandii (-22,4%). Polska, ze spadkiem 13,4% niestety zalicza się do krajów, w których jest on powyżej średniej – zarówno ogólnoeuropejskiej, jak i unijnej.
Jeśli chodzi o marki aut, to mimo spadku o niemal 20% w stosunku do ubiegłego roku na czele niezmiennie plasuje się Volkswagen. Na drugim miejscu umocniła się zaś Toyota (+1,1%), która o ponad 20 tys. szt. wyprzedza trzeciego Peugeota (w jego przypadku spadek sprzedaży wyniósł niemal 1/4).
Wśród marek sprzedających znaczne liczby aut największe przyrosty zanotowały Kia (+27,6%), Porsche (+21,7%) oraz Dacia (16,9%). Ogólnie tylko 11 marek może pochwalić się w pierwszym kwartale 2022 r. wzrostem sprzedaży. Na drugim końcu skali znajdują się Land Rover (-44,8%), Nissan (-26,2%) oraz Fiat (-25,6%).
Poniżej rejestracje nowych aut osobowych w Europie w I kwartale 2022 r. – top 10 rynków (dane: ACEA).
Miejsce | Państwo | rejestracje I-III 2022 r. (szt.) | zmiana do I-III 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 625 954 | -4,6 |
2 | Wielka Brytania | 417 560 | -1,9 |
3 | Francja | 365 360 | -17,3 |
4 | Włochy | 338 258 | -24,4 |
5 | Hiszpania | 164 399 | -11,6 |
6 | Belgia | 103 146 | -13,5 |
7 | Polska | 102 041 | -13,4 |
8 | Holandia | 78 539 | -2,5 |
9 | Szwecja | 69 739 | -23,3 |
10 | Szwajcaria | 54 227 | -4,0 |
Rejestracje nowych aut w Europie w I kwartale 2022 r. – top 10 marek (dane: ACEA)
Miejsce | Marka | rejestracje I-III 2022 r. (szt.) | zmiana do I-III 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 266 883 | -19,9 |
2 | Toyota | 186 128 | +1,1 |
3 | Peugeot | 163 096 | -24,2 |
4 | Mercedes | 157 014 | -10,5 |
5 | BMW | 156 824 | -14,1 |
6 | Audi | 150 329 | -3,3 |
7 | Kia | 145 222 | +27,6 |
8 | Renault | 137 916 | -19,2 |
9 | Ford | 132 538 | -15,4 |
10 | Skoda | 130 663 | -19,4 |