Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Hyundai – logo

Hyundai Motor Group – 3. producentem aut na świecie. Z awansem z 5. miejsca!

Hyundai

Hyundai Motor Group – 3. producentem aut na świecie. Z awansem z 5. miejsca!

Koncern Hyundai Motor Group stał się trzecim największym na świecie wytwórcą samochodów pod względem wielkości sprzedaży. Sukces ten przypisuje się m.in. udanemu zarządzaniu produkcją w czasie, gdy inni zmagali się z brakiem półprzewodników. 

Stało się tak dokładnie 12 lat po tym, jak Hyundai Motor Group, wyprzedzając koncern Forda, został 5 największym producentem aut na świecie. Tyle tylko, że w 2010 roku Hyundai i siostrzana Kia były postrzegane jako wytwórcy z ambicjami, za którymi nadal ciągnęła się opinia producentów oferujących klientom tanie, ale niezbyt wysokiej jakości samochody. 

Obecnie do Hyundai Motor Group, obok Hyundaia i Kii, należą też submarki Ioniq i Genesis. Pierwsza z nich zajmuje się rozwojem i produkcją samochodów elektrycznych, natomiast druga jest pozycjonowana w segmencie premium, w którym ma napsuć krwi tradycyjnym wytwórcom, jak BMW czy Mercedes. 

2021 Genesis G80 (5)
Genesis G80 to konkurent m.in. dla BMW serii 5. 
motor

Mocne pierwsze półrocze

Hyundai Motor Group od stycznia do czerwca bieżącego roku sprzedał 3 299 000 samochodów na całym świecie. Suma ta rozbiła się na 1 879 000 sztuk modeli wyprodukowanych przez Hyundai Motor Corporation oraz 1 420 000 – przez Kia Corporation. 

Pierwsze miejsca utrzymała Toyota, która z wynikiem 5 138 000 sztuk sprzedanych aut wyprzedziła Volkswagen Group – 4 006 000 sztuk. Na czwartym miejscu znalazł się alians Renault-Nissan-Mitsubishi, na którego produkty skusiło się 3 140 000 osób. Kolejne pozycje (piąta i szósta) przypadły koncernom Stellantis (3 019 000 szt.) oraz General Motors (2 840 000 szt.). 

Spadki u największych

W ubiegłym roku Hyundai Motor Group na całym świecie sprzedał 6 667 000 pojazdów, co dało mu piąte miejsce na świecie. Wynik za pierwszą połowę roku 2022 oznacza więc awans od razu o dwie pozycje!

Do takiego skoku w wykonaniu Koreańczyków z pewnością przyczyniły się problemy spowodowane niedoborem półprzewodników. Przez nie sprzedaż największych koncernów na świecie w pierwszej połowie tego roku mocno się skurczyła w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.

O ile w przypadku Toyoty był to spadek o „jedyne” 6%, o tyle u reszty ich wpływ na wyniki okazał się wyraźnie większy. I tak, Volkswagen stracił 14%, Stellantis 16%, alians Renault-Nissan-Mitsubishi 17,3%, a General Motors – aż 18,6%. Sprzedaż Hyundai Motor Group spadła z kolei o 5,1%. 

Toyota Corolla
Samochody marki Toyota nieustannie pozostają najbardziej popularnymi na świecie. 
toyota

Wzrost Hyundai Motor Group był również napędzany przez silną sprzedaż submarek Genesis i Ioniq. W samych Stanach Zjednoczonych na produkty pierwszej z nich od stycznia do czerwca skusiło się 25 668 klientów, co oznacza półroczny rekord. 

Z kolei elektryczne Ioniq 5 oraz Kia EV6 osiągnęły sprzedaż na tamtejszym rynku w liczbie 27 000 sztuk. Stawia to Hyundai Motor Group na drugim miejscu w USA, za Teslą. 

Co dalej?

Hyundai Motor Group przewiduje, że produkcja w jego zakładach będzie na razie stopniowo rosła, co wynika z poprawiającej się dostępności półprzewodników i innych części. Koreańczycy planują również zwiększyć swoją obecność na rynku poprzez wprowadzenie wielu nowych modeli. 

IONIQ 6
Elektryczny Ioniq 6 to pierwszy sedan na prąd w ofercie koreańskiego koncernu. 
hyundai

Pierwszy elektryczny sedan Hyundai Motor Corporation w postaci Ioniqa 6 wejdzie do sprzedaży we wrześniu. Ponadto niedługo w salonach sprzedaży zadebiutuje – również elektryczny – Genesis GV70. 

Czytaj także