Koncern Hyundai Motor Group stał się trzecim największym na świecie wytwórcą samochodów pod względem wielkości sprzedaży. Sukces ten przypisuje się m.in. udanemu zarządzaniu produkcją w czasie, gdy inni zmagali się z brakiem półprzewodników.
Stało się tak dokładnie 12 lat po tym, jak Hyundai Motor Group, wyprzedzając koncern Forda, został 5 największym producentem aut na świecie. Tyle tylko, że w 2010 roku Hyundai i siostrzana Kia były postrzegane jako wytwórcy z ambicjami, za którymi nadal ciągnęła się opinia producentów oferujących klientom tanie, ale niezbyt wysokiej jakości samochody.
Obecnie do Hyundai Motor Group, obok Hyundaia i Kii, należą też submarki Ioniq i Genesis. Pierwsza z nich zajmuje się rozwojem i produkcją samochodów elektrycznych, natomiast druga jest pozycjonowana w segmencie premium, w którym ma napsuć krwi tradycyjnym wytwórcom, jak BMW czy Mercedes.
Hyundai Motor Group od stycznia do czerwca bieżącego roku sprzedał 3 299 000 samochodów na całym świecie. Suma ta rozbiła się na 1 879 000 sztuk modeli wyprodukowanych przez Hyundai Motor Corporation oraz 1 420 000 – przez Kia Corporation.
Pierwsze miejsca utrzymała Toyota, która z wynikiem 5 138 000 sztuk sprzedanych aut wyprzedziła Volkswagen Group – 4 006 000 sztuk. Na czwartym miejscu znalazł się alians Renault-Nissan-Mitsubishi, na którego produkty skusiło się 3 140 000 osób. Kolejne pozycje (piąta i szósta) przypadły koncernom Stellantis (3 019 000 szt.) oraz General Motors (2 840 000 szt.).
W ubiegłym roku Hyundai Motor Group na całym świecie sprzedał 6 667 000 pojazdów, co dało mu piąte miejsce na świecie. Wynik za pierwszą połowę roku 2022 oznacza więc awans od razu o dwie pozycje!
Do takiego skoku w wykonaniu Koreańczyków z pewnością przyczyniły się problemy spowodowane niedoborem półprzewodników. Przez nie sprzedaż największych koncernów na świecie w pierwszej połowie tego roku mocno się skurczyła w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.
O ile w przypadku Toyoty był to spadek o „jedyne” 6%, o tyle u reszty ich wpływ na wyniki okazał się wyraźnie większy. I tak, Volkswagen stracił 14%, Stellantis 16%, alians Renault-Nissan-Mitsubishi 17,3%, a General Motors – aż 18,6%. Sprzedaż Hyundai Motor Group spadła z kolei o 5,1%.
Wzrost Hyundai Motor Group był również napędzany przez silną sprzedaż submarek Genesis i Ioniq. W samych Stanach Zjednoczonych na produkty pierwszej z nich od stycznia do czerwca skusiło się 25 668 klientów, co oznacza półroczny rekord.
Z kolei elektryczne Ioniq 5 oraz Kia EV6 osiągnęły sprzedaż na tamtejszym rynku w liczbie 27 000 sztuk. Stawia to Hyundai Motor Group na drugim miejscu w USA, za Teslą.
Hyundai Motor Group przewiduje, że produkcja w jego zakładach będzie na razie stopniowo rosła, co wynika z poprawiającej się dostępności półprzewodników i innych części. Koreańczycy planują również zwiększyć swoją obecność na rynku poprzez wprowadzenie wielu nowych modeli.
Pierwszy elektryczny sedan Hyundai Motor Corporation w postaci Ioniqa 6 wejdzie do sprzedaży we wrześniu. Ponadto niedługo w salonach sprzedaży zadebiutuje – również elektryczny – Genesis GV70.